• Anonym (ts)

Kellogs frostis

Jag försöker gå ner i vikt och har ganska dåliga matvanor, dels äter jag ofta fel och för sällan med mer.

Nu försöker jag skaffa mig lite bättre matvanor, bland annat försöker jag få i mig lite mat på morgonen och nåt enkelt mot kvällen. Jag har börjat ta en tallrik med kellogs frostis lättsockrade med filmjölk. Förut när jag åt på kvällen var det oftast tyngre mål som riktigt lagad mat typ potatis gräddsås och köttbullar som exempel.

Är jag helt ute och cyklar om jag äter kellogs frostis lättsockrade? Lurar jag mig själv?

Jag är inte intresserad av dieter utan jag vill bara få lite bättre matvanor och med mat som är både god nyttig och lätt att fixa till. Jag försöker äta så mycket hemlagad mat som möjligt då jag förut ofta åt snabbmat.

• Svar på tråden Kellogs frostis
  • Anonym (samma)

men ts, du frågar om du är helt ute och cyklar, men sen förkastar du svaren du får. Jag tror att du kanske ställer ffel fråga egentligen. Det är ju, som många skrivit, inte en optimal frukost, MEN det är ändå en förbättring mot hur det var tidigare. Jag har själv samma usla grundmatvanor, och för mig är det viktiga att lära mig att äta måltider, det är inte JÄTTEVIKTIGT vad de innehåller. Självklart vore det bättre om jag åt supersunt, men om man börjar på samma ställe som jag och du är det viktiga att först lära sig att äta frukost, lunch, middag.

Ett tips jag vill ge till dig är att skriva matdagbok. Skriv bara i en textfil exakt när du äter och vad du äter. Detta för att du ska kunna se mönster (småäter du kanske mer på kvällarna om du inte ätit frukost? Är det lättare att hålla sig om du ätit proteinrik mat? Eller vilka mönster som nu kan stämma för dig). Dessutom gör det att man _tänker_ på mat på ett annat sätt. Du tvingas att se vad du faktiskt äter.

Lycka till! Bollar gärna lite fler tankar, för vi verkar vara i ungefär samma sits.

• Severus

Rivet äpple med lite kanel är helt ok smak
    Frysta bär mixat med tex yoghurt är gott mellanmål
    Skivad banan, lite nötter och russin i fil?

• Anonym

special k red berries är väldigt god också, och lite mindre socker gissar jag.

• Anonym (ts)
    cloudberry79 skrev 2012-02-24 08:37:21 följande:
    Har du provat tex Havrefras? De har mer fibrer och betydligt mindre socker samtidigt som (åtminstone jag tycker att) de är goda. Filmjölk, havrefras och en knäckemacka med tex leverpastej och gurka är en helt okej frukost. Fil och frosties är bättre än ingen frukost alls, men du kanske kan skippa flingorna helt? Blanda ner lite bär eller fruktbitar istället?
    Nä jag har inte provat det men kanske ska ge det en chans till nästa gång jag handlar =)

Usch för leverpastej haha men det finns ju annat man kan ta på om man vill äta en knäckemacka.

Och bär eller en skivad banan i fil ska jag nog prova ganska omgående, även om jag är säker på att frostis flingor är godast hahaha.
  • Anonym

Frostis är riktigt dåligt alldeles för mycket socker.

Orkar du inte äta direkt du kommer upp, så ät efter en timme? Satsa på att äta sånt du håller dig mätt på och håller ditt blodsocker stabilt. När blodsockret rasar och blir lågt är det oftast sötsuget sätter in och vi väljer helt fel alternativ (godis, snabbmat osv).

Ägg, grovt bröd, fil, müsli, gröt. Undvik att ha socker/sylt på fil/gröt. Välj hellre bär eller frukt. En frukt eller möjligtvis ett glas färskpressad juice (utan några som helst tillsatser) är också bra.

Se till att äta regelbundet var 3-4timme, då håller du blodsockret under kontroll, hinner inte bli superhungrig, och får därmed lättare att göra kloka matval.

Frukt/grönsaker/nötter och liknande är bra som mellanmål.

Försök låta bli snabbmaten, det räcker med en gång i veckan. likadant med godis. 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-02-24 08:46:31 följande:
    Frostis är riktigt dåligt alldeles för mycket socker.

Orkar du inte äta direkt du kommer upp, så ät efter en timme? Satsa på att äta sånt du håller dig mätt på och håller ditt blodsocker stabilt. När blodsockret rasar och blir lågt är det oftast sötsuget sätter in och vi väljer helt fel alternativ (godis, snabbmat osv).

Ägg, grovt bröd, fil, müsli, gröt. Undvik att ha socker/sylt på fil/gröt. Välj hellre bär eller frukt. En frukt eller möjligtvis ett glas färskpressad juice (utan några som helst tillsatser) är också bra.

Se till att äta regelbundet var 3-4timme, då håller du blodsockret under kontroll, hinner inte bli superhungrig, och får därmed lättare att göra kloka matval.

Frukt/grönsaker/nötter och liknande är bra som mellanmål.

Försök låta bli snabbmaten, det räcker med en gång i veckan. likadant med godis. 
    Frosties med 1/3 mindre socker är inte värre än Allbran med äpple och fig eller Special K red berries.
  • Mamma SL
    MommyOf2 skrev 2012-02-24 08:59:09 följande:
    Testa Kellog's special K
    Mmm, jättebra alternativ, bara 75g kolhydrater varav 17g socker.
  • Fia 28

Smoothies sägs vara en bra frukost, och det mättar länge. Jag brukar göra min på lite frysta jordgubbar eller vinbär, en halv banan, kanske 1 dl naturell jogurt, ett ägg och lite havreflingor.

• Anonym
    Mamma SL skrev 2012-02-24 10:58:03 följande:
    Mmm, jättebra alternativ, bara 75g kolhydrater varav 17g socker.
    76 gram kolhydrater, och det är bra, det behöver vi få i oss. Däremot är sockerhalten hög.
  • Lussekatta

Filmjölk/yoghurt med havrefras och kanel på det är kanongott till frukost! Frosties innehåller ju mer socker än vanliga majsflingor såklart så dem borde du inte köpa.

• cocos87

Avokado med keso är underbart gott och nyttigt!!
     Det är inte många flingsorter som är speciellt nyttiga, men du kanske kan testa göra din egen musli? Annars är bär väldigt bra också.

Svar på tråden Kellogs frostis