Hur tillagar ni klyftpotatis så de blir krispiga?
Ja, hur gör nu?
Ja, hur gör nu?
Massvis med smör och olja. Har dem inne länge i ugnen på låg värme för att sedan brassa på i slutet.
Jag kör med lite olja, tycker dom blir sunkiga annars. Lägger klyftorna i en påse, i med typ en matsked olja, skakar om så alla täcks och häller på en plåt. Kör mitt i ugnen på 230 grader typ 45 minuter :)
skär upp potatisen (blir råstekta klyftisar) blandar det i en bunke med olja och kryddor. in i ugnen på 200 grader tills de är krispiga och goda. krispiga på utsidan, men mjuka på insidan.
Annars sprayar jag på olja ifall jag inte gör kryddblandning med dem
Hemligheten är att skölja klyftorna i iskallt vatten när du klyftat upp potatisen. Detta för att få bort stärkelsen som gör att potatisen blir kladdig/degig istället för krispig. Torka gärna av klyftorna lite i en kökshanduk innan du lägger den på plåten. Sen givet, smör, olja och valfria kryddor :)
Vänder de i olja och kryddor på plåten och så får de stå på 200 grader ganska länge. Du ser på dom när dom är krispiga
Köper färdiga, frysta i påse (COOP Extra är bäst)..
Värmer upp plåten en stund före i ugnen, så att den börjar tillagas direkt.
Saltar första gången efter cirka 10 minuter.
Är det bara en av er som svarat i denna tråden som sköljer potatisklyftorna?
Eller har ni bara glömt att skriva det?
Jag undrad bara vilket som är rätt.
Tror nog att det bara är jag :) prova får du se.
Självklart ska den råa potatisen sköljas noga.
Samma sak om man exempelvis lagar potatisgratäng eller janssons frestelse..
Jag har alltid smält smör som jag sedan skedar över potatisen.
Tar aldrig av det vita som hamnar på botten. Jag sköljer aldrig potatisen mer än när jag skalar den och mina blir ändå alltid härligt krispiga.
Kokar klyftorna några minuter bara först.
Plåten och lite olja ska vara varma, på med potatisen och kryddor/salt och sedan in på ca 200grader för att de sista 5min vara på grillfunktion för få bra yta.