• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • saramandis
    Emmmsan skrev 2012-10-05 06:54:25 följande:
    Jag plussade imorse!!!!!!! Gjorde forst ett test fran testlagret dar det kom upp ett svagt streck som jag inte visste hur jag skulle tolka. Hade som tur var ett clear blue hemma som jag rotade fram och testade (i samma urin) och det gav snabbt ett fint plus! Jag ar sa lycklig!!!! Tararna sprutade nar det dar fina plusset dok upp.

GRATTIS Emmsan Glad Vad roligt, är då glad för din skull, kan förstå att de kom en samma känslor, hur länge hade ni försökt?

Jag tog ett test i morse, som var negativt, men vet ju inte när BMI är, eftersom ägglossningstestet aldrig visade positivt? Men jag tror inte att de blev något den här Månaden, hade inte förväntat mig det, men blev så klart beskiken ändå. Men har ju fått pergo nu, så det är bara att ta ny tagGlad

Har alla plussat i den här tråden nu eller?? 

• Emmmsan

Tack tjejer!

Treasure: ja jag åt pergotime den här cykeln. Det var första kuren och när jag var på vul på dag 13 så tyckte inte läkaren att äggblåsan hade vuxit tillräckligt. Hade dessutom en jätte tunn slemhinna så hon trodde inte att det skulle bli något den här cykeln och så tyckte hon att jag skulle ta en dubbelkur nästa cykel. Men äggblåsan och hinnan måste ha vuxit till sig ordentligt ändå, dom behövde bara några dagar extra Är nu ganska säker på att jag hade ägglossning runt dag 20-22 då jag hade mensvärk, var öm på ena sidan av magen (i trakterna för äggstocken) och dessutom fick en liten liten blödning i samma veva.

Sedan plussade jag på dag 34 .

Nu håller jag tummarna hårt för att pyret ska stanna kvar där inne och att vi får träffa det i juni!

Saramandis: hoppas du får ett pluss på stickan snart! det kanske helt enkelt var för tidigt att testa i fredags och att det var därför det var negativt.

• saramandis
    Emmmsan skrev 2012-10-07 06:39:11 följande:
    Tack tjejer!

Treasure: ja jag åt pergotime den här cykeln. Det var första kuren och när jag var på vul på dag 13 så tyckte inte läkaren att äggblåsan hade vuxit tillräckligt. Hade dessutom en jätte tunn slemhinna så hon trodde inte att det skulle bli något den här cykeln och så tyckte hon att jag skulle ta en dubbelkur nästa cykel. Men äggblåsan och hinnan måste ha vuxit till sig ordentligt ändå, dom behövde bara några dagar extra Är nu ganska säker på att jag hade ägglossning runt dag 20-22 då jag hade mensvärk, var öm på ena sidan av magen (i trakterna för äggstocken) och dessutom fick en liten liten blödning i samma veva.
    Sedan plussade jag på dag 34 .

Nu håller jag tummarna hårt för att pyret ska stanna kvar där inne och att vi får träffa det i juni!

Saramandis: hoppas du får ett pluss på stickan snart! det kanske helt enkelt var för tidigt att testa i fredags och att det var därför det var negativt.
    Fick min mens i Lördags och tog min första tablett av pergo i dag, känner lite illamående men inget som man inte kan stå ut med. Ska göra ett VUL på Tisdag så det blir spännande GladHur har det varit för er när har ni börjat få symptom för ägglossning när ni ätit pergo?
  • FruSen

Äter du enkeldos nu?

Jag märkte inte just något alls förutom att jag fick galet mycket mensvärk (kunde knappt gå upprätt) tors-fre-lör. Äl-test visade pos då och på söndagen var det negativt och mensvärken försvann. Borde ha haft äl under lördagen.

saramandis skrev 2012-10-10 20:46:45 följande:
    Fick min mens i Lördags och tog min första tablett av pergo i dag, känner lite illamående men inget som man inte kan stå ut med. Ska göra ett VUL på Tisdag så det blir spännande Hur har det varit för er när har ni börjat få symptom för ägglossning när ni ätit pergo?

• FruSen

Hej hej tjejer. Idag har jag varit på vul och allt såg fint ut
    Läkaren såg ett fint litet foster och dateringen 17 maj stämde ganska bra (jag hade då räknat efter äl).
    Och så vinkade han ul-staven och "men titta här, här ligger det en till! Men oj så roligt, det är ju två!"
    Det tog ett tag innan jag fattade något alls, men här är i alla fall våra två små fina, troligtvis tvåäggstvillingar, de har en bred skiljevägg mellan sig.

Ja... Jag hade aldrig trott det faktiskt.
    Vi har skojat om det hemma, maken och jag. Och jag mår ju så bra, trodde helt klart jag skulle må jättedåligt om jag väntade två.
    Nu är jag då i v8+6 och imorgon går jag alltså in i v 10!
    Nu blir det trots det inga mer besök på MVC eller så förräns RUL i v 17-18.
    Men i sista trimestern blir det lite tätare besök och något fler UL.

Jag är alldeles skakis. Helt skakis. Grät hysteriskt när jag kom hem och maken trodde ju det värsta. Han är oroväckande lugn och har nog inte tagit in det ännu
  • Meja2011
    FruSen skrev 2012-10-12 09:31:51 följande:
    Läkaren såg ett fint litet foster och dateringen 17 maj stämde ganska bra (jag hade då räknat efter äl).
    Och så vinkade han ul-staven och "men titta här, här ligger det en till! Men oj så roligt, det är ju två!"
    Det tog ett tag innan jag fattade något alls, men här är i alla fall våra två små fina, troligtvis tvåäggstvillingar, de har en bred skiljevägg mellan sig.

Vi har skojat om det hemma, maken och jag. Och jag mår ju så bra, trodde helt klart jag skulle må jättedåligt om jag väntade två.

Jag är alldeles skakis. Helt skakis. Grät hysteriskt när jag kom hem och maken trodde ju det värsta. Han är oroväckande lugn och har nog inte tagit in det ännu
    Grattis ännu en gång=) Lite avis må jag säga;) 
    Förstår att det måste vara en chock för er nu hehe;)

Meja 11-11-23 <3 BF 2013-05-09
  • Treasures

Grattis FruSen till lyckat VUL och vilken dubbellycka att få se två små liv därinne! Skönt att höra att du mår bra iaf, annars brukar ju illamåendet kunna vara betydligt värre vid tvillinggraviditet. Massor av kramar och lyckönskningar till er nu!

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~ Skrutten BF 25/3-2013 ~ ~
  • TheBlueOcean
    saramandis skrev 2012-10-05 17:48:14 följande:

GRATTIS Emmsan Glad Vad roligt, är då glad för din skull, kan förstå att de kom en samma känslor, hur länge hade ni försökt?

Jag tog ett test i morse, som var negativt, men vet ju inte när BMI är, eftersom ägglossningstestet aldrig visade positivt? Men jag tror inte att de blev något den här Månaden, hade inte förväntat mig det, men blev så klart beskiken ändå. Men har ju fått pergo nu, så det är bara att ta ny tagGlad

Har alla plussat i den här tråden nu eller?? 

Inte jag och det lär jag inte göra på ett tag heller
  • Meja2011

Nämen:) läste igenom lite ur tråden nu!
    GRATTIS emmsan:)

Håller tummarna hårt för er andra!

• saramandis
    FruSen skrev 2012-10-12 09:31:51 följande:

GRATTIS Vad roligt med tvillingar SkrattandeLycka till
Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.