• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • FruSen
    saramandis skrev 2012-09-18 12:54:57 följande:

Jag har varit till IVF-kliniken dag och fick väldigt goda nyheter. Gjorde ett VUL som visade att jag hade en stor och fint ägg som kommer att lossa vilken dag som helst, så senare i dag blir de att ha ett ägglossningstestGlad
    Så hon sa att de såg lovande ut denna månad, om allt funkar som de ska, annars så fick jag utskrivet pergo och provera som jag ska börja med annars om de inte blir något resultat denna månadGlad Känns så skönt att det börjar hända saker nu, känner mig mycket lungnare nuGlad

Åh vilka härliga nyheter!!!
    Håller tummana att det tar sig, men om det inte skulle göra det är det ju kanon att du ska få börja med pergo!
    Solig
  • saramandis
    Emmmsan skrev 2012-09-18 13:51:02 följande:

Vilka bra besked! Håller tummarna för att det tar sig nu och att du inte behöver använda pergo och provera

Här händer det inte mycket. Har haft lite typiska ägglossningsflytningar idag men det har jag haft förut utan att det varit ägglossning så jag vågar inte hoppas något på det. Gjorde ett äl-test igår och då var det svaga strecket som jag fick förra veckan ännu svagare så jag antar att den lilla äggblåsan som jag hade i fredags har tillbakabildats??? Åhh tänk om man hade fått komma på ett till vul den här veckan för att se om den hade vuxit någe mer eller tillbakabildats. Men men det är ju bara att vänta och se. Så jobbigt bara att man går runt och tänker på det hela tiden.

Gjorde ett ägglossningstest nu men det var negativt, typiskt, men får ta ett nytt i morgon, när på dyngnet brukar du ta ägglossningstest? Tycker att du borde ringa och fråga om du kan få komma på ett VUL och kolla, mina blodprover som jag tagit i Fredags visade inga utslag, men nu fanns äggblåsan därGlad Så jag antar att de kan ändras ganska snabbt?
  • FruSen
    saramandis skrev 2012-09-18 17:06:54 följande:

Gjorde ett ägglossningstest nu men det var negativt, typiskt, men får ta ett nytt i morgon, när på dyngnet brukar du ta ägglossningstest? Tycker att du borde ringa och fråga om du kan få komma på ett VUL och kolla, mina blodprover som jag tagit i Fredags visade inga utslag, men nu fanns äggblåsan därGlad Så jag antar att de kan ändras ganska snabbt?
    Ajdå, men ge inte upp hoppet, det kanske är ett par dagar bort bara

• saramandis
    FruSen skrev 2012-09-18 18:56:57 följande:
    Ajdå, men ge inte upp hoppet, det kanske är ett par dagar bort bara

Ja jag hoppas det, tror det är den 20:e, enligt ägglossningskalender Glad

Hur går det för dig? Hur går det? Skulle du göra något tidigt VUL?
  • FruSen
    saramandis skrev 2012-09-18 19:42:55 följande:

Ja jag hoppas det, tror det är den 20:e, enligt ägglossningskalender Glad

Hur går det för dig? Hur går det? Skulle du göra något tidigt VUL?
    Håller tummarna!

Jag vet inte om jag får göra något vul. Har ringt MVC nu för inskrivning och på min BM lät det som att jag skulle få göra vul då jag ätit pergotime men hon kunde inte säga säkert.
    På måndag är det dags för inskrivning och då får jag veta om det blir vul eller ej.
  • Treasures

saramandis - Vilka härliga nyheter och vilken bra tajming att du fick göra ett VUL just nu! Vilken dag efter sista mens är du på nu? Min tips är att från och med nu även om ÄL-testen är negativa nån dag till att ha sex varannan dag....Nu då vi lyckades höll vi på så i en vecka och det positiva ÄL testet kom dagen innan vi hade sista sexet med graviditetsförhoppning. Så himla glad jag blir för er skull nu! Vad hette läkaren du träffade? Vad är det för ÄL-test du använder?

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • saramandis
    Treasures skrev 2012-09-18 20:22:33 följande:

saramandis - Vilka härliga nyheter och vilken bra tajming att du fick göra ett VUL just nu! Vilken dag efter sista mens är du på nu? Min tips är att från och med nu även om ÄL-testen är negativa nån dag till att ha sex varannan dag....Nu då vi lyckades höll vi på så i en vecka och det positiva ÄL testet kom dagen innan vi hade sista sexet med graviditetsförhoppning. Så himla glad jag blir för er skull nu! Vad hette läkaren du träffade? Vad är det för ÄL-test du använder?

Tack för ditt stöd Treasures!

Ja det blev verkligen en full träff, har ju haft så oregelbunden mens så det är svårt att säga vilken dag det är, men sen jag börjat äta provera så har jag haft en cykel på 40 dagar, och då ska jag ha ägglossning den
    20:e, känns inte helt otänkbart att de ska stämma Glad Ska ta ägglossningstest varje dag nu, började i dag, men negativt, men ska pröva i morgon bitti istället. vilken tid på dygnet brukar du ta testet? Änvänder nu clearblue digitalt, de rekommenderade det, dyrt men om de ger resultat så är det värt det Glad Annars brukar jag använda testlagret. Läkare vi träffade hette Jenny, super bra och trevlig, var inte diskutioner hon skrev ut pergo direkt, hon påpekade dock min vikt, och jag vet ju att jag har några kilo att jobba på därFlört Känns bra att de finns alternativ om det inte fungerar denna gång, så ska jag börja med provera och enkeldos pergo.Ska även ta ett blodprov en vecka efter positivt ägglossningstest som ska visa om jag haft ägglossning eller inte. 

Hur går det för dig , växer magen? Har du någon bild?
  • Treasures
    saramandis skrev 2012-09-18 20:49:18 följande:
    Tack för ditt stöd Treasures!

Ja det blev verkligen en full träff, har ju haft så oregelbunden mens så det är svårt att säga vilken dag det är, men sen jag börjat äta provera så har jag haft en cykel på 40 dagar, och då ska jag ha ägglossning den
    20:e, känns inte helt otänkbart att de ska stämma Glad Ska ta ägglossningstest varje dag nu, började i dag, men negativt, men ska pröva i morgon bitti istället. vilken tid på dygnet brukar du ta testet? Änvänder nu clearblue digitalt, de rekommenderade det, dyrt men om de ger resultat så är det värt det Glad Annars brukar jag använda testlagret. Läkare vi träffade hette Jenny, super bra och trevlig, var inte diskutioner hon skrev ut pergo direkt, hon påpekade dock min vikt, och jag vet ju att jag har några kilo att jobba på därFlört Känns bra att de finns alternativ om det inte fungerar denna gång, så ska jag börja med provera och enkeldos pergo.Ska även ta ett blodprov en vecka efter positivt ägglossningstest som ska visa om jag haft ägglossning eller inte. 

Hur går det för dig , växer magen? Har du någon bild?
    CB-digital är helt klart de bästa...jag körde med stickor och när de började visa på att ÄL var på G så dubbelkollade jag med de digitala. De visade inte positivt förrän det gått ett par dagar med det jag tyckte var mkt starka teststreck på stickorna. Hoppas så att du får en glad gubbe inom nån dag nu!

Då var det inte samma läkare som vi hade, hon var också super, men jag tror att hon inte skulle vara där i höst.  Blir du inte gravid nu men har haft ÄL så kanske du slipper ta Provera för att få blödning och kan börja med Pergotime direkt och förhoppningsvis få lite kortare cykel då. Kommer du göra VUL om det blir så att du måste ta Pergotime för att se hur äggblåsorna växer eller blir det blodprov då med?

För mig går det fortsatt bra, magen ser nu gravid ut och inte bara fet. Har ännu inte fotat nåt men ska be maken om hjälp med det snart. Gick in i v 14 idag och är ganska säker på att jag kände lite sprattel från skrutten tidigare ikväll...kändes bekant från förra graviditeten och absolut inte som valigt magkurr eller gaser. Nu har jag även börjat berätta för fler på jobbet då det snart inte går att dölja magen trots pösiga arbetskläder ;)    
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • saramandis
    Treasures skrev 2012-09-18 21:58:03 följande:
    CB-digital är helt klart de bästa...jag körde med stickor och när de började visa på att ÄL var på G så dubbelkollade jag med de digitala. De visade inte positivt förrän det gått ett par dagar med det jag tyckte var mkt starka teststreck på stickorna. Hoppas så att du får en glad gubbe inom nån dag nu!

Då var det inte samma läkare som vi hade, hon var också super, men jag tror att hon inte skulle vara där i höst.  Blir du inte gravid nu men har haft ÄL så kanske du slipper ta Provera för att få blödning och kan börja med Pergotime direkt och förhoppningsvis få lite kortare cykel då. Kommer du göra VUL om det blir så att du måste ta Pergotime för att se hur äggblåsorna växer eller blir det blodprov då med?

För mig går det fortsatt bra, magen ser nu gravid ut och inte bara fet. Har ännu inte fotat nåt men ska be maken om hjälp med det snart. Gick in i v 14 idag och är ganska säker på att jag kände lite sprattel från skrutten tidigare ikväll...kändes bekant från förra graviditeten och absolut inte som valigt magkurr eller gaser. Nu har jag även börjat berätta för fler på jobbet då det snart inte går att dölja magen trots pösiga arbetskläder ;)    

Har slut på testlagret stickor nu, så nu blir det clearblue, ingen gubbe i dag heller, men det borde ju komma snart tycker jag, har i alla fall känningar av ägglossning, så snart kanskeGlad

Jo jag kommer att göra VUL om jag ska ta pergotime de ville att man gjorde det en gång, för att se så att inte för många ägg mognar, läkaren blev lite orolig när jag sa att det finns tvillingar i släkten och att ta pergo kan ju öka chansen att få tvillingarSkrattande Min mamma fick tvillingar, 5 år efter mig.

Min sambos spermaprov var i alla fall topp resultat på så det var ju bra, att de inte är något "fel" på oss båda, hade ju gjort saken ännu svårare.  

Vad mysigt när man börjar känna att det finns något därGlad        
  • FruSen
    saramandis skrev 2012-09-19 14:10:44 följande:

Har slut på testlagret stickor nu, så nu blir det clearblue, ingen gubbe i dag heller, men det borde ju komma snart tycker jag, har i alla fall känningar av ägglossning, så snart kanskeGlad

Jo jag kommer att göra VUL om jag ska ta pergotime de ville att man gjorde det en gång, för att se så att inte för många ägg mognar, läkaren blev lite orolig när jag sa att det finns tvillingar i släkten och att ta pergo kan ju öka chansen att få tvillingarSkrattande Min mamma fick tvillingar, 5 år efter mig.

Min sambos spermaprov var i alla fall topp resultat på så det var ju bra, att de inte är något "fel" på oss båda, hade ju gjort saken ännu svårare.  

Vad mysigt när man börjar känna att det finns något därGlad        

Skönt att få göra vul innan
    Jag hoppas på ett vul nu snart för att se så det verkligen bara är en därinne!
    Jag har ju tvillingar i släkten, står till och med som riskfaktor i min journal
    Jag har på både mammas och pappas sida. Trodde bara det ärvdes från mammans sida men läkaren sa att en man kan föra genen över till sina döttrar. Maken har också tvillingar i släkten så dottern ligger väl antagligen också i "riskzonen" kan jag tro. 
    Blir det en bebis denna gång så är det sista, maken vägrar skaffa fler för han är helt övertygad om att det då inte blir ett tredje barn utan att vi då får två... Tungan ute

Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.