• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • FruSen

Jag äl-testade också med clearblue digitala, tyckte de var bra. Har fortfarande kvar några från den. Använde stickor i början (CB är ju så dyra) och när de började bli lite starkare kollade jag med clearblue. 

• saramandis
    FruSen skrev 2012-09-19 14:34:44 följande:

Skönt att få göra vul innan
    Jag hoppas på ett vul nu snart för att se så det verkligen bara är en därinne!
    Jag har ju tvillingar i släkten, står till och med som riskfaktor i min journal
    Jag har på både mammas och pappas sida. Trodde bara det ärvdes från mammans sida men läkaren sa att en man kan föra genen över till sina döttrar. Maken har också tvillingar i släkten så dottern ligger väl antagligen också i "riskzonen" kan jag tro. 
    Blir det en bebis denna gång så är det sista, maken vägrar skaffa fler för han är helt övertygad om att det då inte blir ett tredje barn utan att vi då får två... Tungan ute

Hoppas du få göra ett VUL snart då så ni får veta om det är en eller två där inneGlad Det är ju både och med tvillingar, jobbigt men ändå unikt, det är inte all som får dem, dessutom brukar de skapa ett speciellt band mellan dem, mina bröder är tvillingar, och de står väldigt nära varandra. När fick du positivt på ägglossningssticken, vilken dag efter VUL och hur stor var äggblåsan? Min var 14 mm. 
  • FruSen
    saramandis skrev 2012-09-19 19:33:55 följande:

Hoppas du få göra ett VUL snart då så ni får veta om det är en eller två där inneGlad Det är ju både och med tvillingar, jobbigt men ändå unikt, det är inte all som får dem, dessutom brukar de skapa ett speciellt band mellan dem, mina bröder är tvillingar, och de står väldigt nära varandra. När fick du positivt på ägglossningssticken, vilken dag efter VUL och hur stor var äggblåsan? Min var 14 mm. 
    Jag hade en äggblåsa som var 18 mm och en som var 13.
    Gjorde vul på cykeldag 15, hade äl på dag 20, fick positivt på cykeldag 18 vill jag minnas.. Försökte testa på eftermiddagarna kring middagstid.
    Jag tror bara det är en därinne nu, det var ju rätt stor skillnad i storlek mellan äggblåsorna så jag tror nog inte det blev något av den mindre. Jag mår inte dåligt eller så heller, man borde ju må kasst om det är fler än en tänker jag mig

• Emmmsan

Åhh tjejer nu måste jag fråga er en sak igen. Nu på morgonen så upptäckte jag en ljus rosa/röd flytning! Någon som har varit med om det när ni ätit pergotime?

Nu snurrar tankarna ordentligt på mig vill jag lova. Nidblödning? Ägglossningsblödning? Mellanblödning? Vad sjutton kan det vara? Jag har aldrig varit med om det här förut. Borde jag ringa gyn?

Är på dag 19 idag kan jag ju tillägga.

• FruSen

Jag minns inte att jag hade någon liten blödning eller rosa flytning... Men det kan ju vara en äl-blödning eller nidblödning. Har du haft äl? 

• Emmmsan

Nää inte vad jag vet. Jag har kollat med äl-test men aldrig fått fullt utslag. Gyn trode inte ens att jag skulle få någon äl pga att äggblåsan bara var 10 mm på dag 13. Men jag skulle ändå vänta till dag 35 innan jag började med primolut nor igen så det kan ju inte vara helt omöjligt att det blivit äl ändå. Har ju dessutom haft väldigt vattniga och delvis trådiga flytningar senaste dagarna.

• saramandis
    Emmmsan skrev 2012-09-20 06:47:47 följande:
    Åhh tjejer nu måste jag fråga er en sak igen. Nu på morgonen så upptäckte jag en ljus rosa/röd flytning! Någon som har varit med om det när ni ätit pergotime?
    Nu snurrar tankarna ordentligt på mig vill jag lova. Nidblödning? Ägglossningsblödning? Mellanblödning? Vad sjutton kan det vara? Jag har aldrig varit med om det här förut. Borde jag ringa gyn?
    Är på dag 19 idag kan jag ju tillägga.

Har ju inte ätit pergo, men vid min första graviditet, fick jag också en röd/rosa flytning, på toapappret är jag torkade mig, var det mycket du blödde? Sen i efterhand har jag fattat att de måste varit en nidblödning,alltså när ägget fäster som de gör några dagar efter att man haft ägglossningGlad
  • Emmmsan

Saramandis: nää det var pyttelite jag blödde. Hade bara svagt färgade flytningar.

Idag har jag mensvärk till och från och är väldigt öm när jag trycker på nedre delen av magen. Jag tror inte blödningen var en nidblödning för det är nog för tidigt för det. Men jag hoppas ju förstås att det åtminstonde kunde vara pga äl. Men men det är väll bara att vänta och se. Är det äl så lär jag ju märka det på ett eller annat sätt om ca två veckor.

• saramandis
    Emmmsan skrev 2012-09-21 11:52:18 följande:
    Saramandis: nää det var pyttelite jag blödde. Hade bara svagt färgade flytningar.

Idag har jag mensvärk till och från och är väldigt öm när jag trycker på nedre delen av magen. Jag tror inte blödningen var en nidblödning för det är nog för tidigt för det. Men jag hoppas ju förstås att det åtminstonde kunde vara pga äl. Men men det är väll bara att vänta och se. Är det äl så lär jag ju märka det på ett eller annat sätt om ca två veckor.

Jag håller tummarna att det var en nidblödning eller ägglossningsblödning Glad

Själv håller jag på att bli nojig, varför blir aldrig ägglossningstestet postivit? Läkaren nät ju så himla säker på att jag skulle få ägglossning inom några dagar? Hur länge har det tagit för er att få positivt test efter VUL?
  • Treasures

saramandis - jag var på VUL dag 11, hade då en 15 mm äggblåsa. Läkaren sa att inom en vecka borde den släppa ett ägg. Fick positivt ÄL-test dag 17 och ÄL dag 18....har du några känningar? Det kommer nog om några dagar!

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.