• Anonym (lögnare)

Lögn om körkort..

Jag behöver verkligen ett jobb. Jobbet som jag har chansen att få kräver körkort vilket jag saknar men har kört dom senaste 8 åren utan körkort, så jag kan köra mycket bra. Ska inte gå in i det varför jag inte har körkort. Söker ett jobb inom hemtjänst. Tror ni att dom kommer att fråga efter att se på körkortet på intervjun?
    Ska jag chansa?

• Svar på tråden Lögn om körkort..
  • Froststar

Och till dem som menar att polisen inte bötfäller om man kör utan körkort. Nej, det kanske de inte gör men isåfall gör de "fel", de är helt enkelt snälla och ser mellan fingrarna. Dataålder eller ej, hur ska de kunna veta att du verkligen är den du utger dig för att vara när du inte kan identifiera dig? Bilen kan vara någon annans, t.o.m. stulen och inte upptäckt än, personnumret du rabblar upp likaså. Så hur ska de kunna kolla i registren?

• LexxieLee
    Anonym (lögnare) skrev 2012-02-27 15:53:34 följande:
    Jag vet inte vad jag ska göra. Vill så gärna ha jobbet, det skulle passa mig perfekt. Varför måste man ha körkort till allt nuförtiden? Nästan alla jobb kräver körkort, även städjobb. Jävla skit.
    Visst vill jag inte åka fast..1500 kr är mycket pengar om jag skulle åka fast i poliskontroll och få dagsböter.

JAG VILL FÅ ETT JOBB!!!!!!!
    Säg som det är på intervjuen och säg att du kan cykla eller ta buss...
  • Falumamman

Ja, du kommer få frågan. Arbetar man inom hemtjänsten så är körkort ett KRAV!

Däremot om du arbetar på ett äldreboende så är det inget krav.

Men inom hemtjänsten KAN du få skjutsa vårdtagaren till läkare o s v.

Dessutom kan vårdtagarna bo långt ifrån varandra och du har en viss tidspress på dig hos var och en. Så körkort är någontign du behöver som uska inom hemtjänsten, ja!

• Ebba Caroline
    Falumamman skrev 2012-02-28 15:54:06 följande:

Ja, du kommer få frågan. Arbetar man inom hemtjänsten så är körkort ett KRAV!

Däremot om du arbetar på ett äldreboende så är det inget krav.

Men inom hemtjänsten KAN du få skjutsa vårdtagaren till läkare o s v.

Dessutom kan vårdtagarna bo långt ifrån varandra och du har en viss tidspress på dig hos var och en. Så körkort är någontign du behöver som uska inom hemtjänsten, ja!

Nej, det är inte ett KRAV att ha körkort för att arbeta inom hemtjänsten.
  • Falumamman
    amalie79 skrev 2012-02-28 12:47:18 följande:
    Körkort visar ju någonting, att man kan klara av att slutföra ett projekt också. Och lyckas man ta körkort som inte är helt lätt idag så är man ju förmodligen inte en komplett idiot utan någorlunda normalbegåvad.
    Mest troligt måste du visa upp körkortet när du skriver på alla papper för jobbet så det är ingen mening att ljuga.

Och nej, alla har inte föräldrar som kan betala men man kan faktiskt inte skylla på det. Bättre börja, skaffa en privat handledare, köra när du kan, än att bara sitta och skylla på att ingen betalar.
    Chefen på min tidigare arbetsplats sa till mig att körkort hör till allmämbildningen.
    Att kunna klara av det tyckte hon visade att man hade kunskap, intelligens och allmänbildning och för henne såg hon det som ett krav för att man skulle få jobbet, mer eller mindre iaf.

Mitt körkort tog jag för 3 år sedan.

Då körde jag första lektionerna på trafikskolan, för att bli rätt lärd från början.
    Sen körde jag enbart tillsammans med min man. Sen gick jag på risk kurs 1 (halkbanan) och risk 2 (en heldag på Trafikskolan där vi skulle lära oss varför det är så farligt att dricka alkohol och ta droger vid bilkörning) Sen betalade jag skrivningen och uppkörningen via transsportstyrelsen (vilka är billigare än trafikskolan) så 6000:- gick mitt körkort på. Tyckte det var rimligt då mer kostnaderna var riskutbildningarna och skrivning samt uppkörning kostade mest. Man tjänar på att köra mycket hemma

Oj vad OT detta blev :-0
  • Falumamman
    Ebba Caroline skrev 2012-02-28 15:55:28 följande:
    Nej, det är inte ett KRAV att ha körkort för att arbeta inom hemtjänsten.
    Beror på arbetsplats. Där jag varit har det varit ett krav, även på AF:s sida står det på vissa platsannonser att B-körkort är ett krav. Så jo, vissa ställen har det som krav på att man ska ha körkort.
  • Falumamman
    Falumamman skrev 2012-02-28 16:05:08 följande:
    Beror på arbetsplats. Där jag varit har det varit ett krav, även på AF:s sida står det på vissa platsannonser att B-körkort är ett krav. Så jo, vissa ställen har det som krav på att man ska ha körkort.
    Speciellt på ställen där bil oftast används. Jag menar du kan ju inte söka till taxi chaufför om du saknar körkort eller hur? Och i många fall inom hemtjänsten (återigen beror på vart man bor) är vårdtagarna i behov att hemtjänsten skjutsar till olika ställen. Då måste man ha körkort.
  • Ebba Caroline
    Falumamman skrev 2012-02-28 16:07:51 följande:
    Speciellt på ställen där bil oftast används. Jag menar du kan ju inte söka till taxi chaufför om du saknar körkort eller hur? Och i många fall inom hemtjänsten (återigen beror på vart man bor) är vårdtagarna i behov att hemtjänsten skjutsar till olika ställen. Då måste man ha körkort.
    jag har aldrig varit med om att hemtjänspersonal skjutsar vårdtagarna till olika ställen.
  • S vali s
    Ebba Caroline skrev 2012-02-28 16:09:08 följande:
    jag har aldrig varit med om att hemtjänspersonal skjutsar vårdtagarna till olika ställen.

Att du inte varit med om det behöver inte betyda att det inte är så

I det Hemtjänstområdet jag jobbar i är det krav på att ha körkort, visserligen är det ytterst sällan men det händer att vi skjutsar våra kunder till tex affären, läkarbesök etc.  
    Den late får brått när det blir kväll
  • Indianica

Men du ska väl inte köra bil i tjänsten utan körkort?

Om du kört i flera pr utan körkort kan det bara krävas ett par enstaka lektioner och uppkörningen och så har du körkort (och jobb)!!!!!

Svar på tråden Lögn om körkort..