• star67

Barnet Första cykel 5 år tips!!

undrar viken cykel ska man köper alltså första cykel hon är 5 år och är ganska liten. kollade på biltema men dem var utan pedaler!! är det tum 12 som är det minsta??

• Svar på tråden Barnet Första cykel 5 år tips!!
  • titti1

ja 12 tum är minst..men hon  är ju 5 år så 12 är för litet, 16 tum hade jag köpt...har hon aldrig cyklat? såfall får du väl börja med stödhjul oxå o hjälm såklart, lycka till

• titti1

en sån övnings cykel, kallas för balans cykel, tror jag är för mindre barn från 3 år ca, din flicka är ju 5 år o ska ha en 16 tum riktigt cykel med trampor, dem kan hjälpa dig i butiken

• star67

på dagis cyklar hon och lite gran hemma gjorde hon med 3 hjol.

• krakel

Ja skulle köpt en 16 tum. Min 5 åring (6år i maj) växte ur sin 12 förra året.

• la dolce vita

Storleken på cykel beror ju på hur lång hon är. Och stödhjul kan inte rekommenderas, de lär sig svänga fel. Bättre att ha en pinne för en vuxen att hålla i. Lite meckigare för oss, men mycket bättre för barnet.

• la dolce vita

När kan barnet börja cykla?

Enligt NTF, som stödjer sig på rekommendationer från barnläkare och forskare, är barn inte mogna att lära sig cykla förrän vid fem till sex års ålder - när de kan lära sig att cykla utan stödhjul. Enligt dem ska du inte köpa en cykel med stödhjul. Barnet kan lätt komma upp i höga hastigheter och mindre barn kan glömma bort att bromsa eller styra och köra rakt in i en vägg eller nedför en trapp. Om olyckan är framme kan barnet skadas allvarligt. Dessutom gör stödhjulen att barnet lär sig att luta sig åt fel håll i kurvor vilket kan vålla problem när de tas bort.

saxat från barntotal.se

• Scruffy

Går mot strömmen och rekommenderar en 12"

Det är alltid lättare att lära sig cykla på en liten cykel och dem får inte upp så hög fart heller.
    Små hjul rullar mindre och går inte lika fort.
    Det är faktiskt ganska stor skillnad på 12" och 16" när det gäller fart.

Min dotter använde sin 12" tills hon var 5 år och 2 månader (oktober)

I april förra året då hon var 5 år och 8 månader fick hon en 16".   

När hon fick sin 16" var hon nog ca 113 cm. Visst vart 12" för liten den sista två månaderna men det funkade.
    Hon kommer nog att få köra på sin 16" till sommaren i år i alla fall. Hon borde väl vara 118-119 cm nu.

Min son är kort, och kommer nog att använda sin 12" även i år. Han är ca 106 cm lång.

Många skyndar för fort och köper för stor cykel. Mitt råd är att börja med en 12" Köp en begagnad så kan ni sedan köpa en ny 16" när hon kan cykla.     

• cosinus
    Scruffy skrev 2012-03-02 13:40:48 följande:
    Går mot strömmen och rekommenderar en 12"

Det är alltid lättare att lära sig cykla på en liten cykel och dem får inte upp så hög fart heller.
    Små hjul rullar mindre och går inte lika fort.
    Det är faktiskt ganska stor skillnad på 12" och 16" när det gäller fart.

Min dotter använde sin 12" tills hon var 5 år och 2 månader (oktober)

I april förra året då hon var 5 år och 8 månader fick hon en 16".   

När hon fick sin 16" var hon nog ca 113 cm. Visst vart 12" för liten den sista två månaderna men det funkade.
    Hon kommer nog att få köra på sin 16" till sommaren i år i alla fall. Hon borde väl vara 118-119 cm nu.

Min son är kort, och kommer nog att använda sin 12" även i år. Han är ca 106 cm lång.

Många skyndar för fort och köper för stor cykel. Mitt råd är att börja med en 12" Köp en begagnad så kan ni sedan köpa en ny 16" när hon kan cykla.     
    Japp 12 tum är lättare att lära sig på, dock brukar de kunna byta upp sig fort till en större så fort de får kläm på det. Det går ju oftast fort när de är så stora. Min dotter lärde sig på vår 12-tummare när hon var precis fyllda 5 och bytte en månad senare till en 16-tummare helt utan problem. Vår granne hade samtidigt köpt en 16 tummare till sin dotter som är jämngammal med våran men hon fick inte kläm på det så de kom och lånade våran 12-tummare och då tog det bara någon dag så cyklade den ungen också.

Sönerna lärde sig också på 12-tummaren, men den äldre fick en 16-tummare redan den sommaren han var 4 för att han kunde så bra och den andra såg så liten ut på honom.
Svar på tråden Barnet Första cykel 5 år tips!!