• star67

Barnet Första cykel 5 år tips!!

undrar viken cykel ska man köper alltså första cykel hon är 5 år och är ganska liten. kollade på biltema men dem var utan pedaler!! är det tum 12 som är det minsta??

• Svar på tråden Barnet Första cykel 5 år tips!!
  • ami

Vår son blir sex i sommar och är 107 cm lång just nu. Han kan inte cykla än, men han har en 12-tums som han ska lära sig på. Utan stödhjul.

• Veladis
    star67 skrev 2012-03-02 18:46:40 följande:
    hon är 98 cm nu

Är hon såpass kort ska hon nog ha en 12-tum i allafall.
    Mina barn har lärt sig cykla på en 16-tums, men de har varit längre. Dottern fick cykeln när hon fyllde fyra och då var hon 104 cm lång. Den var på gränsen till för stor, men det var ändå fel årstid att cykla då. Till sommaren hade hon vuxit i den, då var hon ca 110.  

Storleksguide för barncyklar   

Ålder
    Längd
    Hjulstorlek
    3-5
    90-105 cm
    12"
    4-6
    100-120 cm
    16"
    6-9
    115-140 cm
    20"
    8-12
    130-150 cm
    24"
    10-14
    140-160 cm
    26"
    14-
    150 cm
    26-28"
    http://www.cykelaffaren.se/kopabarncykel.php

Så, köp en 12-tums. Kanske en bättre begagnad? Med pedaler. 
  • Veladis

Tabellen blev visst konstig. Klicka på länken istället.
    Det står iaf att för ett barn som är 90-105 cm passar en 12-tums bäst. 

• ZuMa

Jag tycker du ska ta med henne till en cykelaffär och prova olika cyklar. Det kan skilja lite på olika modeller, oavsett tum. Sen är ju det där med stödhjul en smaksak. Många säger att man inte ska ha det, men jag tycker att man får göra det som passar bäst. Vi köpte en 16 tum till vår son, när han var runt 4½ år. Eftersom han bara hade haft trehjuling innan, så fick det bli en cykel med stödhjul bara för att han skulle lära sig att hantera cykeln (trampa etc.) utan att behöva tänka på balansen samtidigt. Stödhjulen plockades bort efter några dagar bara, för då fixade han att cykla utan.

• star67

ja det är kanske bättre att prova på butiken men jag tror 12 tum blir bra.

• Scruffy

Min son är som sagt 105,5 cm och han provade sin 16" i helgen och han var fortfarande lite för liten för den.
    När barnet sitter på sadeln ska dem nå ned med båda fötterna i marken. Det fattades någon cm ännu. 

• star67

men undra vad kostar cyklarna nya och var kan man köpa billigast?? vi var på en butik idag och de var över 1000 kr .

• cosinus
    star67 skrev 2012-03-05 19:56:54 följande:
    men undra vad kostar cyklarna nya och var kan man köpa billigast?? vi var på en butik idag och de var över 1000 kr .
    coop och ica maxi brukar ha billiga 12-tummare, säkert biltema också. Har sett för typ 799 har jag för mig. Ska hon bara lära sig och cykeln inte är tänkt at användas mycket och ärvas i flera led duger säkert en sådan gott.
  • star67

jag hittade 2 st begagnad en logan 12 tum sen första på 2 bilden för 350 kr utan korg och en Cliffrunner 12 tum inköpt 2011-08

vilken tycker ni är bäst att köpa??
  • Tom Araya

Själv körde jag på tvåhjuling från 5, en 16" utan stödhjul.
    Jag skulle nog ha satsat på 16" som första cykel istället för 12", om barnet inte är väldigt kort i rocken när de ska börja cykla 2-hjuling.

• Tom Araya
    la dolce vita skrev 2012-02-27 18:26:31 följande:

När kan barnet börja cykla?

Enligt NTF, som stödjer sig på rekommendationer från barnläkare och forskare, är barn inte mogna att lära sig cykla förrän vid fem till sex års ålder - när de kan lära sig att cykla utan stödhjul. Enligt dem ska du inte köpa en cykel med stödhjul. Barnet kan lätt komma upp i höga hastigheter och mindre barn kan glömma bort att bromsa eller styra och köra rakt in i en vägg eller nedför en trapp. Om olyckan är framme kan barnet skadas allvarligt. Dessutom gör stödhjulen att barnet lär sig att luta sig åt fel håll i kurvor vilket kan vålla problem när de tas bort.

saxat från barntotal.se

• star67

hon är bara 98 cm nu, provade en Crescent 16 och hon kunde inte göra något med den ifall om alla är lika stora.

men nu jag menade vilken märke skulle vara bättre? 

• Tom Araya
    star67 skrev 2012-03-19 17:00:38 följande:
    hon är bara 98 cm nu, provade en Crescent 16 och hon kunde inte göra något med den ifall om alla är lika stora.

men nu jag menade vilken märke skulle vara bättre? 
    Jag känner inte till något av de märkena du nämner.
    Du får googla.
Svar på tråden Barnet Första cykel 5 år tips!!