• Mandelmumsa

Ivf/FET Töserna 2012

Jazmine: Vid alla mina tre FET som har gjorts i naturlig cykel har jag blivit ordinerad två progesteronvagitorier varje dag fram till TD, därför blev jag lite förbryllad. Men det verkar variera extremt mycket från klinik till klinik hur de lägger upp behandlingen. Jag har TD 14/7.

Det var tröstande att läsa ditt inlägg Make your! Jo det är ju sant, blev gravid på första insättningen men det blev ett tidigt missfall. Men har faktiskt inte tänkt på att det måste innebära att det embryot blev en blastocyst! :)) Och det är ju sant att det kan vara spermien som failar ibland, det behöver ju inte alltid vara ägget :) Tar nog lätt på mig att allt beror på mig eftersom det är hos mig grundproblemet sitter. Hur kommer det sig egentligen att överstimuleringen kan leda till ett positivt resultat? Hoppas verkligen det är så! :) Förresten, en annan sak jag funderat på. Kan embryot fästa innan det har blivit en blastocyst? Den blir ju det först på dag 5, men embryot kan ju fästa redan från dag 2?

• Mandelmumsa

Grattis Jazmine!! Så underbart!!! :))
    Vet hur oron tar över! Om jag blir gravid igen så kommer det bara ta en dag av lycka så trillar jag nog i orosgropen rätt omgående. Tror du har helt rätt Csillag! Har man en gång fått missfall är det svåååårt att bara vara glad och njuta!

Någon frågade om jag ska tjuvtesta och det vet jag inte. Om ovissheten känns hemskare än ett eventuellt negativt gravbesked så kommer jag antagligen tjuvtesta i ett svagt ögonblick! :)

RD 4 idag och mina överstimuleringsbesvär har minskat, så det går åt rätt håll!

• Mandelmumsa

Önskar man kunde titta in i magen och se om de små embryona har klarat sig så här långt eller om det är kört för det ena eller båda. Vore skönast att få veta det på en gång och slippa denna ovisshet! Men hur var det, måste det bli en blastocyst innan det kan fästa eller kan det fästa innan det har utvecklats till en blastocyst? För i det första fallet, så skulle ju embryot inte kunna fästa före dag 5.

• Mandelmumsa

Make your: Tack för länken, det var intressant! Visste inte att det fäster så snabbt efter kläckning! :)

LnH: Verkar ju som du är gravid, jag hade tolkat testet så! Det skulle inte ge utslag alls om du inte hade hcg i blodet! Grattis! :))

• Mandelmumsa

Make your: Jag är övertygad om att du plussar på lördag, du behöver inte vara det minsta orolig för det!! Tycker som Csillag, köp ett test med indikator så får du till och med bekräftat att veckan stämmer! Förstår helt och fullt att du är orolig med tanke på de tidigare missfallen, men detta behöver inte vara ett missfall bara för att du inte har några symtom! Egentligen är du ju lyckligt lottad som slipper ömhet, illamående, huvudvärk och allt vad man kan ha :))

Mitt uppe i allt så oroar jag mig själv också att det inte ska ha tagit denna gången heller! Känns så ofattbart att det ska ha gjort det när man inte känner det minsta lilla från magen! Letar också symtom förstås! Slits mellan hopp och missmod varje dag..

• Mandelmumsa

Men det är ju sjukt Sessan!! Hur förklarade de att de redan har skickat brev till er?

Csillag: Wow, jag trodde absolut inte att man kunde känna fostret röra sig sååå tidigt! Vid den tiden måste det ju vara yttepyttelitet!!

Make your: Jodå, överstimuleringen känner jag ingenting av längre! Magen är fortfarande STOR men lite svårt att veta hur mycket som är fett för att man inte tränat på bra många veckor nu och släppt loss på onyttigheter, och hur mycket som är hormoner och vätska som ligger kvar.
    Hoppas du har rätt att det blir något denna gång! Hoppet är för det mesta lågt eftersom jag inte direkt känner något, och det jag känner kan ju alltid förklaras av annat, närmast till hands vaggisarna. Just för tillfället känner jag dock både lite illamående, metallsmak i munnen och huvudvärk och det är fascinerande hur såna saker, som egentligen inte behöver betyda någonting, kan pigga upp och få en på bättre humör!

• Mandelmumsa

Make your: Tycker du ska kolla upp det där! Det var ju två märkliga, smärtsamma upplevelser under samma dag!? Skadar inte att kolla, så slipper du gå och vara orolig sen! Håller tummarna att allt ser fint ut! :))

• Mandelmumsa

Men åh vad skönt att det nya testet var så starkt!! Sa jag inte att du skulle fortsätta plussa? ;) Det kommer gå finfint den här gången!!! Försök att njuta av att du har en symtomfri graviditet (bortsett från de där bränningarna då) så här långt! Men jag vet ju hur lätt det är att sluta oroa sig, haha! :)
    Utomkvedshavandeskap tror inte jag heller på av samma orsak som sköterskan nämnde, man brukar blöda då. Jag vet eftersom jag har haft det.

• Mandelmumsa

Jazmine: Inte konstigt du blir nervös när det är den tiden du fick missfall sist! Det kommer säkert kännas bättre om 1-2 veckor!

Make your: Det är ganska lätt att vara synskadad när det gäller andra, omöjligt när det gäller en själv! :) Det som var tufft med utomkvedet var att förlora det barn man trodde var på gång, ultraljudet där ingenting syntes och sen alla därpå följande undersökningar som pågick i veckor innan jag opererades. Mitt utomkved var nog lite otypiskt, det gjorde aldrig ont, blödde lite men det var verkligen inte mycket heller, en strimma resp en fläck blod. Så det var på ultraljudet jag fick det chockerande budskapet att det inte såg normalt ut. Vanligtvis brukar man få en intensiv smärta i magen och då är det bråttom in eftersom det kan vara livshotande. Sen tror jag man brukar blöda mer än jag gjorde. Tror jag var inne i v. 10 innan det blev operation och det är väldigt ovanligt att man kan gå med ett utomkved så länge utan symtom. Problemet var att man aldrig hittade något embryo trots en mängd ultraljudsundersökningar. Det satt så dolt att det inte gick att se. Men eftersom allt tydde på utomkved fick jag opereras och när man väl öppnat upp så hittade man embryot i ena äggledaren. Anledningen till att det fastnade där är att mina äggledare är skadade på grund av en äggledarinflammation som jag hade som ung.

Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012