Ivf/FET Töserna 2012
LnH: Vad skönt att allt såg bra ut och att ni får börja så snabbt! Visst ökar chansen med två, men den fördubblas inte :) Hur kommer det sig att ni blev erbjudna två? Har ni gjort många misslyckade försök?
LnH: Vad skönt att allt såg bra ut och att ni får börja så snabbt! Visst ökar chansen med två, men den fördubblas inte :) Hur kommer det sig att ni blev erbjudna två? Har ni gjort många misslyckade försök?
Håller tummarna för att moderkakan håller sig i schack, det verkar vara det viktigaste här för att grodan ska klara sig, att den slutar sippra blod. Kunde de göra något åt det, stoppa det? Du måste ju klara minst en månad till.
Idag ringde jag och kollade de tester som vi gjort hos läkaren i Örebro. Vi tog AMH både i Uppsala och Örebro. Det i Uppsala visade på 1,4 och det i Örebro visade 1,5. Inte så stor skillnad men ändå lustigt att det blev olika resultat! De andra proverna - sköldkörteln, blodsocker och immunologi - visade också fina resultat, väl inom referensramen! Gjorde specialultraljud i tisdags och där kollades min livmoder som såg jättefin ut, inga polyper. Slemhinnan jättefin som vanligt. Dock, som misstänktes, vätska i äggledaren vilket bekräftar att jag bör operera bort den för att öka chanserna fortsättningsvis. Antingen är det denna vätska som har hindrat graviditet, eller så är det äggen som avstannar på grund av dålig kvalitet. Vi ska försöka ta reda på om det är det senare genom att långtidsodla vid nästa försök, för att se om något ägg klarar sig till blastocyststadiet. Känns som man börjar komma närmare svaret på varför det inte har funkat och det känns bra. Känns på något konstigt sätt som om det vore bättre att få reda på att äggen är kassa, än att sväva i ovisshet. Ovissheten är det värsta av allt. Nästa steg är läkarsamtal 24/9 inför operationen, sen får man bara hoppas att man får en snabb operationstid så att man kan fortsätta kämpa på med nya försök.
Vad gullig du är Make your! Om inget ägg klarar blastocystodling kommer det vara tufft! Men ska försöka att komma ihåg det du skriver!! Skönt att det finns ett levande bevis på att det kan fungera ändå! :) Har ett ägg i frysen från sista omgången som inte såg optimalt ut på dag 2, men som klarade sig och kunde frysas in på dag 3. Men 5 dagar är 2 dagar till. Känns svårt att bestämma sig om man ska prova med blastocystodling eller om man ska fortsätta med 2-dagars. Känner mig bara så less på det efter sju misslyckade försök. Vore då bra om man kunde sortera bort dem som dör i ett tidigt stadium. Å andra sidan är ju då miljön inte optimal vid vidareodling och kan i sig göra att de inte klarar sig. Svårt!
LnH: Håller med Csillag om att det är din första läkare som gjorde fel!! När du sa att du skulle få två tillbaka så tyckte jag också att det lät konstigt med tanke på att du inte har gjort så många misslyckade försök och du har ju barn sedan tidigare (även om det är en annan man) men då är det ju bevisat att åtminstone du kan få barn. Förstår verkligen din besvikelse, när du har blivit lovad, och till och med tillfrågad AV läkare, så borde du ändå fått tillbaka två tycker jag! Men nu får du försöka tänka att det är positivt att läkaren tyckte att dina ägg var så fina så att ni har jättestor chans att lyckas! :)
Csillag: Härligt att höra att det inte har blödit något den senaste veckan! Hoppas på att det fortsätter så!! Även jag brukar kolla på väldigt mycket förlossningsprogram, tycker det är intressant, man lär sig väldigt mycket av det!
Välkommen enäggs! Trevligt att du har hittat hit! :) Vad underbart att det blev tvillingar på första försöket!! Synd att de andra äggen slängdes, men om inte din man ville ha fler barn förrän nu så är det väl inget att göra åt! :) Hur har livet som tvillingföräldrar varit? Och hur var graviditeten för dig? Hur gammal är du?
LnH: Blir nyfiken då er senaste behandling gav så mycket bättre resultat, gjorde ni någonting annorlunda i behandlingen jämfört med de tidigare försöken? Det där med att läkaren dels pratade om toppägg och dels om ägg som inte var så bra, det var antagligen så att ni fick fyra toppägg men utöver dessa fick ni också några som inte var så fina att de gick att frysa in. Dessa brukar odlas vidare, för att ge dem lite mer tid och se om de "skärper till sig" så att de kan frysas ner en, två eller tre dagar senare!
Grattis Lac!
Lycka till idag Jazmine!
Csillag: Hur hittade du din psykolog? Jag har tänkt mycket på att jag behöver en psykolog, men det är ju så dyrt att gå privat! Känns som man hellre sparar pengar till Ivf.
Fru Bone: Känner igen mig i mångt och mycket av dina känslor och tankar! Du är verkligen inte ensam om att misslyckas gång på gång och känna att du håller på att bli galen! Ivf-svängen är riktigt påfrestande på så många plan, särskilt när man börjar betala själv! Men jag tycker du ska be om ett samtal med din Ivf-läkare, det gjorde jag och det kändes väldigt mycket bättre efteråt, har tom hunnit med två såna samtal redan. Kände precis som du att det bara var löpande band och kände att det tjänar ju ingenting till, det är ju uppenbarligen något som inte stämmer. När jag själv bad om det var det inga problem att få det. Då får ni chans att diskutera igenom allting, hur det har gått, hur ni ska göra framöver och ställa alla frågor som ni säkert har, precis som vi hade. Lycka till! :)
Fru Bone: Vad segt att vänta ytterligare! Som du säger borde det ju visat plus vid det här laget om det tagit sig. Min mens, som annars är punktlig, har också blivit försenad av prog mic med flera dagar. Men de vill kanske vänta för att se när din cykel börjar om. Bra att ni ska träffa läkare inför nästa försök!
Csillag: Du är så duktig!! Förstår hur tufft det känns! Kan vara en mardröm att ligga på sjukhus några veckor så jag förstår om du sparkar bakut när det är tal om månader! Men du bor väl en bit från sjukhuset? Det är väl därför de är så oroade? Jag önskar dig en underbar helg med din goa familj som du kan minnas och tänka tillbaka på länge!
Fidelis: Din syrras reaktion var ju otroligt omogen och elak! :(
Halloj! Minns ni mej? :) På min 9:e insättning (5:e hela behandling) har det nu äntligen lyckats! Är i v. 25 med en aktivt sparkande liten bebis. Helt underbart! :)
Gjorde faktiskt en hel del annorlunda. För det första hade jag en ny partner. Sedan hade jag strypt båda äggledarna, dvs samma ingrepp som vid sterilisering, för att utesluta att vätska från mina skadade äggledare skulle kunna störa miljön i livmodern. Sedan gjorde jag långa protokollet för första gången och det var även första gången som jag fick en blasto insatt. Sist men inte minst ändrade jag kosten med hjälp av en duktig kinesiolog. Det innebar att jag bl a uteslöt ALLT vete, minskade ner på mejeriprodukter samt tog naturliga tillskott av bl a bär och olika salter som det är svårt att få i sig tillräckligt av genom kosten. Glad att jag ger dig hopp! Så länge inte läkarna säger att du har små chanser att lyckas så handlar det nog mest om att orka fortsätta försöka och inte ge upp!! Lycka till!