Ivf/FET Töserna 2012
Du ska se att helgen och måndagen kommer att flyga iväg och vips så ligger du i gynstolen hög på morfin!
Trevlig midsommar allihop!!
RD8 och den svullna magen och de ömma brösten jag har haft sedan ÄP är puts väck!
Har återfått min vanliga platta mage.
Känns ju sådär....
En vecka kvar till TD så jag hoppas att symptomen kan komma tillbaka till veckan.
Kommer ni som lyckats bli gravida ihåg hur ni kände under er ruvning?
Hade ni symptom från ET till TD?
Är ju väldigt individuellt det där men kan vara intressant att höra :)
En lång vecka kvar till domen och många tankar och analyser surrar i mitt huvud....
Tack Jottatotta och Frida79!
Känns bra att få bekräftat att man inte måste ha svinont i brösten för att lyckas, verkar så ibland ;)
Fortsätter att hoppas. Själv brukar jag inte ha någon vidare mensvärk innan eller under mens utan mer som ett lätt molande i mage och svank, och det känner jag till och från nu, så hoppas på att det är positivt tecken. Kan ju iof sig vara Crinonen. Har en lång menscykel så förhoppningsvis är det inte mens på g riktigt än.
Ska nu försöka att inte tänka och känna efter alltför mycket.
Tack så mycket Mandelmumsa! Ja fy sjutton vad jag hoppas att det tagit sig ordentligt denna gång. Om en vecka vet jag. Denna väntan.... ;)
Förstår att du känner dig otålig! Så tråkigt när man ställer in sig på ett datum som sen blir framskjutet. Men nu är det verkligen inte långt kvar! Håller tummarna för er att ni får många fina ägg som i sin tur blir fina embryon! Och två tillbaka den här gången. Spännande vecka nästa vecka! :)
Tänker precis likadant angående träning. Tar det sig inte den här gången så ser jag iaf fram emot att börja springa och ta ut mig igen! Funderar faktiskt på att kanske ta mig en liten runda på 5-6 km i lugnt tempo till veckan. Nu när magen är betydligt mindre så känns det lite bättre att träna :)
Det är andra gången jag får två embryon tillbaka.
Första gången, för ett och ett halvt år sen, testade vi positivt, överlyckliga.
Ca en och en halv vecka senare fick jag kraftiga magsmärtor och började blöda. Har aldrig några större smärtor i magen när jag har mens så jag förstod direkt att det nog var missfall. Läkaren sa att allt tydde på det trots att det var för tidigt att se en hinnsäck så mätte hon slemhinnan som hon sa var kraftigt över det normala (även vid en ivf när man tar progesteron som ju gör slemhinnan kraftigare) vilket tillsammans med positivt grav.test pekade på att embryot fäst och sen har något gått snett. Stor besvikelse som jag hoppas slippa gå igenom igen.
Ska bli intressant att höra vad de säger vid ditt ET ang. hur stor chansen är att båda fäster! :)
Och ja, nu börjar den jobbigaste delen av IVF! Sista veckan in domen. Usch, vad nervöst!
Hoppas så, samtidigt som jag inte riktigt vågar... svår balansgång.
Vi har avverkat våra tre gratisförsök på landstinget så nu är vi privat på Carlanderska i Gbg.
Köpte oss ett tre-pack direkt och är nu på vårt andra privata försök.
Att det är så sjukt dyrt är ju en annan stressfaktor tycker jag.
Har inga större bekymmer med ivf rent fysiskt, inga problem med att ta hormoninjektionerna eller vid äggplock så jag skulle kunna gå igenom detta MÅNGA gånger till, men frågan är hur många ggr till vi har råd med.
Står även i adoptionskö och det är ju väldigt dyrt det med.
Får ta ett försök i taget och sen får vi välja. Chansa på fler ivf-försök eller spara till adoption.
Hade önskat att staten hade kunnat "hjälpa till" lite mer. Visst, bruttolöneavdrag är ett steg i rätt riktning men i vårt fall gick bara min mans arbetsgivare med på det. Vart lite irriterad på min arbetsgivare för bruttolöneavdrag kostar dem inget och borde inte vara så svårt att få till en process för att kunna erbjuda de anställda som går igenom ivf.
Hade underlättat mycket för vår del.
Mandelmumsa: Man får bara bruttolöneavdrag för hälften tyvärr. Så för att spara ca 30% på totala kostnaden krävs att bådas arbetsgivare går med på det. Skatteregel. Så vi spar ca 9 000 kr vilket ju såklart inte är dumt.
Och ja, visst är det bra mycket bättre i Sverige än många andra länder.
Adoption är så sjukt dyrt. Vi gick den obligatoriska föräldrakursen förra året. Bara den kostade 2500 kr per person!! Helt sjukt! Vi har stått i kö i lite över 1 1/2 år nu. Adoptionscentrum valde vi. Taxan för i år var 3000 kr om jag inte minns fel. Beroende på vart man adopterar i från som får man räkna med 100-200 KSEK för en adoption.
Har ni funderat på det?
Det är flera års kö så jag rekommenderar er att betala årsavgiften och ställa er i kö så snart som möjligt.
Vissa länder har lite märkliga krav på ålder, att man ska varit gift si och så länge, BMI får inte vara för högt, man ska ha en viss summa på bankontot etc...
Känns skönt ändå att veta att vi har det alternativet! Ifall att det skulle skita sig med ivf:en. Men det kommer det ju såklart inte att göra för vi ska ju ha tvillingar nästa år!! ;) *hoppas*