Inlägg från: Make your own kind of music |Visa alla inlägg
  • Make your own kind of music

Ivf/FET Töserna 2012

Arg och besviken. Man väljer inte sina föräldrar, så är det. Var 1 1/2 mån sen jag träffade min mor. Det första hon gör idag är att syna mig upp o ner o sen säger hon med ett leende Du har gått upp i vikt va? Blev så satans arg! Så säger man ändå inte. Faktum är att jag inte gått upp i vikt över huvud taget. Är 169 cm lång o väger nu 58 kg, i vecka 18. Har fått lite mage men that's it!! Blir så arg! Hur korkad får man bli? O när jag visar hur jag känner, att jag inte tycker den kommentaren är ok så suckar hon som om det är jag som är jobbig. Hade hon varit en "vän" så hade jag valt bort henne. Men hon är min mamma och jag kan inget göra. Måste bara stå ut med all hennes idioti. Jag har inget val. Är så arg! Jag hade aldrig sagt så till min gravida dotter! Aldrig. Så dumt....

LnH skrev 2012-10-01 09:27:53 följande:
    hmmm så var mensen här. det var nog det jag trodde innerst inne hela tiden. Som vanligt började jag att blöda på rd 9 och rd10 var det helt klart att det här var mensen som kom.

Får se om vi orkar med något mera, har 2 eller 3 i frysen och sen har vi två försök kvar men jag vet inte hur mycket mer som vi orkar med. Detta var ändå 3 färsk försöket och om man räkna med FET så var det försök 4 och om man räknar med det FET som vi förberedde oss på så är det försök 5...undrar hur alla andra orkar med det.

Nej vad tråkigt!! Ledsen för er skull. Styrkekram {#emotions_dlg.flower}

Det ÄR tufft att gå igenom IVF gång på gång.
    Själv har jag gått igenom 5 färskförsök innan det nu tillslut tog sig.
    Vi har aldrig fått något till frysen.
    Det är tufft men i slutändan, när det väl fungerar så har alla tårar och jobbiga känslor varit värt det. Tror det är så man får tänka.
    En sak som har hjälpt mig att kämpa vidare är att sätta sin egna situation i förhållande till någon annans. Så man får ett annat perspektiv.
    Nu säger jag INTE att du inte ska få lov att vara ledsen och tycka det är jobbigt och känna att du kanske inte orkar. Det finns inget rätt eller fel. Lyssna på dig själv. Men t.ex. så skulle du kunna tänka på att det finns personer som exempelvis jag och min man som aldrig lyckas få embryon till frysen, vi har använt upp våra gratisförsök och vi fick nu betala 60 000 kr för ett tre-pack. Om du vill ha ett till barn så tänk på att ni är i alla fall i en bättre position än många andra, med tanke på att ni har fler försök kvar, så det ekonomiska behöver ni i alla fall inte bekymra er över.
    När du känner dig starkare och fått distans till detta misslyckade försök så plocka fram den där starka personen inom dig som ger dig styrka och kämparglöd. Det kommer att vara värt det i slutändan! Flört Men slicka nu först era sår och tillåt er att vara besvikna. Styrkekram.
    LnH skrev 2012-10-01 14:39:35 följande:
    Tack!!!
    Jo det kanske kommer att kännas bättre med tiden och vi kanske också får ett plus men just nu så känns allt så hopplöst. Innan så kändes det som jag blev gravid om jag ens tittade på en man och nu så fungerar det inte. Det känns så surt! Det kanske är karma...
    Det lutar nog åt att vi göra alla gratis försök, som vi har kvar för att om jag vänder på situationen så skulle jag fortsätta tills det fungerade ifalll det var jag som inte hade några barn. men om det inte blir något av de försök vi har kvar så kommer jag säga stopp. Då har vi i alla fall lagt ut över 60 000  för 2 färskförsök och 1 1/2 fet. Plus då har vi hunnit med 3 Färskförsök genom landstinget och de ev,.FET som blir. Fungerar inget av dessa försök då så ger jag upp och då kan inte min make komma och säga att jag inte har gjort allt i min makt som går att göra för att det ska lyckas. Då kan han inte vara bitter på mig...men hoppas att det kommer att fungera med ett FET och att åtminstone 1 av de embryon vi har i frysen överlever upptiningen.

Haha känns som om hela jag är upp och ned, ena stunden känns allt bra och den andra så känns det helt annorlunda...jag som brukar vara mera jämn i humöret..
    Måste säga ändå att jag förstår verkligen att det måste ta emot extra mycket för dig som gör det mest för din mans skull.
    Mycket starkt, fint och osjälviskt av dig att fortsätta försöka.
    Sen så, när ni väl lyckats och ni har er lilla knodd så kommer du bergis att känna att allt var värt det, och som Csillag skriver, när man väl har det där plusset och man har börjat få lite mage så är det näääääästan så att man glömt bort allt jobbigt man gått igenom :) SÅ värt det.

På fredag ska vi på vårt första RUL. 
    Håll tummarna att allt ser bra ut!
    Och att vi får en läkare som går med på att berätta vilket kön det är.
    Jag vill veta då jag känner redan nu att jag har en relation till vårt kommande barn.
    Jag vill säga han eller hon. Inte Den när jag pratar om min bebis i magen :) 
    Sen spelar det ingen som helst roll om det är en han eller hon. Men jag vill veta.
    Jag tror för övrigt att det är en han ;)
    Tant Groda skrev 2012-10-09 11:07:22 följande:
    Orkar inte mera nu! Kan inget bara gå lite på räls någongång. Dosen jag skulle ta igår gick inte att få till på sprutan så tog en annan dos, nästan likvärdig men högre. Försöker få tag i rmc men det går inte eftersom det är många som ringer och de tar inte emot fler samtal.
    Det bör inte vara någon större fara.
    Vår första ivf var min man så säker på hur man skulle ställa in sprutan. Jag var mindre säker då det hade gått några månader sedan de visade. Och jo, det blev tokfel kan jag meddela så vi gav mig en 4 ggr för stor dos!!! Jag skulle tagit 119 IU om jag inte minns fel men istället blev det ca 400 IU.... På en lördag.... Och sahlgrenska hade stängt då det var helg så numret vi fått gick inte fram. Tillslut lyckades vi få tag på någon som sa att jag på söndagen skulle ta den riktiga dosen sen ringa min läkare på måndagen så fick han guida mig vidare. Det var ingen fara alls. Fick komma in på ultraljud lite tidigare bara för att se så att det inte exploderat av äggblåsor och jodå visst hade det växt men det reglerade vi genom att sänka dosen. Fick sen ut en fin skörd på ca 12-13 stycken ägg.
    Så det bör inte vara någon fara.
    Håller tummarna för dig!!

Fidelis: Jag har nog aldrig känt mig så orolig, negativ och stressad som vårt senaste, femte, försök. Nu är jag i slutet på vecka 23 och känner min lilla tjej i magen flera ggr per dag. :) Personligen anser jag att det är en myt att stress påverkar resultatet och det håller läkarna med om! Så var inte orolig över normal vardagsstress. Det är inte avgörande utan fungerar det inte så är det av andra orsaker. Lycka till!

Du är så tapper Csillag! Jag kan gnälla och tycka väldigt synd om mig själv för att det tagit mig och min man fem år och fem hela ivf att nu vänta barn. Men så vet jag att det finns par som du och din man och även andra par här inne på fl som fått/får kämpa med så mycket mer! Då får jag perspektiv. Och även hopp har DU gett mig! Efter vårt fjärde försök trodde jag seriöst att det var kört för oss. I April/ maj i år var det om jag ej minns fel. Då fanns du där Csillag och peppade och uppmuntrade och sa åt mig att det inte var kört. Att jag inte skulle ge upp. Och det var ju inte heller kört :) Så TACK!!!! Jag tänker mycket på er och er lilla i magen. Hoppas så att allt ska bli bra för er i slutändan, även om det är tufft nu! Massor med styrkekramar!!!

Jättestort GRATTIS Familjen Ekberg till dottern!!! Underbart Solig

LnH: Håller tummarna för att det är er tur nu. Roligt att ni får två embryon tillbaka den här gången! Och håller med, ET är det jag också tyckt varit mest obehagligt med IVF. Men det är ju SÅ värt det. Glad 

Tänk, för ett år sedan var jag så deppig. Hade börjat förbereda mig mentalt på att vi kanske aldrig skulle få några biologiska barn och att jag kanske aldrig skulle få uppleva en graviditet.
    Nu sitter jag här med en jättemage i slutet på vecka 33. Tänk att det plötsligt fungerade med IVF för oss också.
    Håller tummarna för er alla. Fortsätt kämpa. {#emotions_dlg.flower} 

Stort grattis till din dotter Csillag!!! Underbart att det gick vägen till slut. Mot alla odds. :)

Håller tummarna och tänker på er alla här inne som kämpar. Många bebisar 2013/2014 ska det bli!! ;)
    Läser denna tråd flera ggr i veckan, även om jag är tyst o inte skriver så mycket.

Är nu själv i vecka 37, två veckor kvar att jobba, med diverse småkrämpor så det är lite kämpigt ibland. Jättetrött på kvällar och helger. Men lycklig ändå. För ett år sen trodde jag inte jag skulle få uppleva detta.

Hej allihop! För en vecka sen kom äntligen vår Alicia till världen. 5 långa kämpiga år som varit en berg i dalbana med både besvikelser och glädje. Men till sist lyckades vi. Önskar er alla lycka till, tänker på er ofta. Om ett par år är man själv kanske inne ivf- svängen igen ;)
    Kram!

Åh, vad roligt!!!!
    Jättegrattis Vincents mamma och LnH!!!
    Kommer gå bra det här ska ni se ;)
    Men får nog hålla med Csillag om att det inte går att sluta oroa sig helt och till och med nu med en liten tre veckors tjej vid mitt bröst så oroar jag mig ibland. Men mest av allt är man så otroligt glad, tacksam och lycklig :)
    Nu håller jag tummarna att det fortsätter gå åt rätt håll för er. Ser ju mycket lovande ut! ;)

Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012