• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

familjenekberg skrev 2012-07-14 11:04:51 följande:
    Är orolig har fått högt blodtryck tog i går kväll och det var 90/140 inte bra har ont i huvudet också. Hade högre bt vid inskrivningen. Innan jag var gravid hade jag högst 80/120 oftast under det. Vad händer om jag fortfarande ligger högt är ju i v12+6 i dag. Är rädd, ska till barnmorskan på onsdag för att kolla trycket igen. Någon som har erfarenheter?
    familjenekberg: Om du fortsätter ha högt B.t kommer du mest troligt få gå på tätare kontroller.Kan bli aktuellt senare då med TUL oxå.Då du har ökat b.t tidigt i graviditeten kan de tyda på att du ev kommer ha lättare att få havandeskapsförgiftning senare i graviditeten.

Med dottern hade jag högt b.t i början.
    Då sa dom först att de bror nog på att du e förstförderska för dom har större risk till förhljt b.t.
    Visade sej senare att jag fick en mild havandeskapsförgiftning.

Med tvillingarna fick jag förhöjt b.t direkt o hade ont i huvet svimmande o va yr o illamående i början.
    Detta sa dom mest troligt berodde på att de va två bebisar,MEN då jag haft havandeskapsförgiftning innan så blev de b.t koll ofta sen.
    fick kraftig havandeskapsförgiftning o blodtransfusion sen i slutet så tyvärr klarade jag mej inte undan de alls.

Ha koll på dina symptomer, som du säger trötthet yrsel osv..börjar de flimmra framför ögonen tycker jag du ska åka in o be dom ta trycket hos läkaren direkt.

De dom kommer göra e nog att kolla ditt tryck, ditt järnvärde o ditt urin.

symptomerna för havandeskapsförgiftning o högt b.t är väldigt lik symptomerna man har i början av en grtaviditet ibland.

Men ett tips e att du har koll på de för de kan vända snabbt.
    Nu e jag osäker på hur långt du gått.
    Men oftast går de inte över till havandeskapsförgiftning förrens senare i graviditeten mn typ ligger vilandes,.

Har man en gång haft havandeskapsförgitfning så löper man större risk att få de nästa gång.
  • Csillag
    Mandelmumsa skrev 2012-07-14 10:41:54 följande:
    Minus idag på TD.
    STYRKEKRAMAR i massor till dej gumman
  • Csillag
    familjenekberg skrev 2012-07-14 12:40:41 följande:
    Csillag
    Är i v13 bara v12+6 så inte så långt gången. Det är jobbigt med huvudvärken och oron som gnager i en. Jobbar just nu så får se hur bt är när jag kommer hem.

Med sonen hade lågt till normalt tryck hela graviditeten inga bekymmer alls, snarare att det var för lågt i stället.

Hur tidigt kan man utveckla havendeskapsförgiftning är rädd att jag ska få det redan nu, har så mycket tankar i huvudet just nu.
    väldigt sällsynt tror jag att de skulle komma nu,MEN de vågar jag faktist inte svar på helt om ja ska va ärlig.
    Men ha koll hela tiden på ditt b.t

jag vet att många får en höjning under första trimestern o sen är de inget mer med de,medans andra utvecklar havandeskapsförgiftning sen senare i graviditeten.
  • Csillag
    Vincents mamma skrev 2012-07-15 19:02:18 följande:
    hej igen tjejer!

Ville bara säga ett stort grattis till alla er som har fått ert efterlängtade plus!! så härligt och läsa om även om man blir lite avis! :)

Här hemma har vi nästan bestämt oss för att göra 1 försökt till i början av 2013, dock är det långt dit så vi kanske hinner ändra oss igen...vi får väl se.

önksar er alla lycka till i fortsättningen!

Åhhh gumman guuu va glad jag blev nu när jag såg att du skrivit, saknar ju dej så mkt!!!!

Hoppas verkligen att ni orkar göra ett försök till o ni får erat efterlängtade pluss, de förtjänar ni verkligen gumman.
    men jag förstpr oxå om ni inte skulle orka för jag vet ju sj hur jobbigt de kan vara o hur hårt de tar på en.MEN vi hoppas för vi vill ju så att du ska plussa!!

Försvinn nu inte för oss gumman,Du e verkligen saknad.
  • Csillag
    LisaW81 skrev 2012-07-15 14:22:00 följande:
    Tack! Denna tråd verkar vara så stöttande och behaglig, många andra är så svåra att komma in i så här tror jag jag stannar. Är dock inte så aktiv, är inne och läser så gott som varje dag och läser men då via mobilen och då blir det inte att jag lägger kommentarer, det är så mycket lättare att sitta vid en dator och skriva!

Jag tog percis som du Prednisolon fast bara 10mg/dag. Om du tar så mycekt som 20mg känenr du då av några biverkningar? Jag kände inget alls och funderar därför på att få be om ökad dos nästa gng.

Jag tog Trombyl fram till plusset men därefter villa läkarna att jag enbart skulle ta Fragmin, undra varför? Vet du skillnaden mellan fargmin och trombyl, rent effektmässigt alltså? Är fragmin mycket starkare?

De sista 4 försöken har jvi gjort uppe i Falun. Vi bor i Jönköping så det är en bit att åka varje gång men vi lockades först av Faluns blastocystodling och sedan har de varit så himla tillmötesgående där att vi valt att hålla fast vid dem. Var går ni?

Läkaren vill att jag slutar med Fragmin i vecka 12 men det vill inte jag... är det någon fara att fortsätt tills mina sprutor är slut, vilket skulle bli under vecka 16, vad  tror du?
    Man behöver inte va så aktiv hela tiden, just nu är de ganska lugnt här inne då de e semestertider.Jag skriver heller knappt från mobilen då de oftast bara blir rörigt lr fel.

Då är du inte så långt ifrån mej egenligen.
    Gamla adress va Hestra, 5 mil ifrån dej.
    Ny bostad sen ett år tillbaka e Blidsberg o de är ca 5 mil från jkpg oxå hehe.

Jag har valt göra mina ivf i göteborg på carlanderska,dom e super!!Kör distans så jag går hos min läakre i Gislaved o sen åker ja till gbg för ÄP o ET/FET
    Carlanderska gör ju oxå blasto.

Att du tror på dina mediciner o akupunkturen tycker jag du gör rätt i, håller med fullständigt då jag kört nästan samma o lyckades då.

På svar om din fråga om prednisolonen så har jag inte haft några biverkningar alls av 20 mg/dag.

En dos under 20mg/dag sägs av ÄD kliniker o imunologläkare inte hjälpa vid ivf.
    tyvärr så är de få läkare i sverige som skriver ut över 10 mg o ger många patienter högre hopp när dom äntligen får ut prendisolon.

Har man som jag imunologiska problem oxå krävs en större dos för att kroppen inte se äggen/spermierna som ett hot o inte stöta uit dom.

Hoppas din läkare vill gå med på att öka din prednisolon.
    De enda jag kan säga "hände" va att jag blev typ förkyld o snorig,MEN de e oxå det som är positivt.
    Den förkylningen är inte "riktig" utan kommer för man tar prednisolonen för att sänka ner sitt imunförsvar.

Hur såg ditt schema ut för prednisolonen när du började, när började du i din cykel osv...
    Va de färslförsäk lr FET o vad gör du nästa gång??

Jag hade nog följt rådet om fragmin om jag va dej...just de preparatet ska man lyssna på sin läkare.Ditt blod får ju heller inte bli för tunt.du blöder ju lättare då.
    Sen finns de ju oftast en chans till att få får börja ta de igen senare i graviditeten.
    Tror att din läkare vill att du bli av med alla "onödiga" mediciner.
    Från V 12 brukar man vilja ta bort vissa mediciner.
    Visserligen förvånad över att du då redan fått sluta med Trombylen.Den ska ja ju äta mer lr mindre hela graviditeten.
    Fragmin tillsätts om trombylen inte karar hålla borta "propparna" i livmodern.
    Från V 12 är ju de mesta riskerna över,då har man ju kommir över de värsta delen.
    (OM man nu inte haft problem med graviditeter i senare stadie)
    Visserligen ska jag väl inte säga att jag tror de skadar att du tar fragmin till vecka 16 då man faktist kan använda de hela graviditeten...

Välkommen in till oss igen
  • Csillag
    Vincents mamma skrev 2012-07-15 19:55:43 följande:

Alltså jag måste få ställa en fråga.. våran omgivning som inte vet om vad vi går igenom har börjat fråga om det inte är daxs för syskon snart och för att göra det enkelt för oss har vi svarat att vi bara vill ha ett barn. och det gör många upprörda, säger att vi är själviska och orättvisa och tråkiga.. är det verkligen så fel att bara ha 1 barn? nu vill ju vi väldigt gärna ha fler men det kanske inte blir så men det finns ju många som bara skaffar 1.. vet inte riktigt vad jag känner när folk kommer med såna komentarer.

När vi började med syskon så svarade vi att bebisar växer inte på träd och klart vi vill ha syskon men ser de ut som de har fungerat?

Oftast så säger dom inte så mkt mer sen.De e nästan så man ser hur deras tankar far runt.
    Sen kommer tyvärr efterfrågorna av dom.

Tycker de e fruktansvärt orättvist att vi som vill ha barn,o gör allt för ett barn får kämpa år in o år ut o inget händer,medans de finns sånna som blir gravida genom mer lr mindre skska ett par boxershorts över dom,lr dom som inte skyddar sej o blir gravida o gör en abort.
    De finns så många människor som inte borde ha barn,lr inte vill ha barn men ändå har barn.

Om du svarar diona vänner o släktingar att ett barn räcker så ska dom verkligen inte ifrågasätta de.Många tycker ett barn räcker.

Jag har ju väldigt stora hopp mellan mina barn.

Dotter 2001
    Pojkarna 2006
    Grodan 2013

Mellan dom e de inte så farligt,mn ändå ganska stort hopp,mn kollar man mellan dottern o grodan så kommer de skilja 12 år.

Att ha svårt att bli gravid gör ju oxå oftast dessa stora hopp imellan.
    Vi "börjar" om när många känner att "Åhh va skönt att barnen börjar bli stora o mer lr mindre klara sej sj i de mesta"
    DÅ börjar vi om med allt.

Det finnss massor av folk som bara vill ha ett barn.
  • Csillag
    LisaW81 skrev 2012-07-15 19:54:10 följande:
    T
    Tack för så utförliga svar, skönt att resonera i en tråd där alla kan hjälpa varandra med diverse erfarenheter! Så festligt att vi bor så nära varandra :) När jag började med prodnesolon tyckte läkaren egentligen att det var för sent, ca en vecka innan FET, men jag tog inte reda på när läkaren egentligen tyckte att jag skulle börjat. När började du? Vi har lyckligt nog 2 till embryon i frysen så jag kommer inte behöva gå igenom hela behandlingen än på ett tag igen... känns som en trost om detta.försöket inte skulle gå hela vägen. Vad är det för imunologiska problem du har? Något som påverkar graviditeten? Vilken vecka är du i nu?
    Jag började med prednisolon samma dag som mensen kom.Då hinner imunförvsaret sänkas ner o du är i den nivån just då vid ET/FET som du ska va när man gör återföringen.
    Går de förlänge lr förkort tid så är kroppen i fel balans.

Kolla om dom vill höja din dos..Tråkigt om du ska käka så låg dos prednisolon i erat frösökande.

Min kropp stöter ut allt den ser som främmande i min kropp.
    stimuleras de upp en ägglossning så tar den dö på mina egna ägg.
    sätts de väl in ägg så tar den dö på äggen o spermierna då.
    Kroppen stöter ut allt.
    Sen har jag dessutom sköldkörtelproblem o de är ju ett imunologiskt problem.
    Jag har en s.k vilande glutenintolerans som kommer blomma upp.
    Dvs jag lider inte av den nu mn den finns på tester genom gastroskopi.

Jag är i V 10 nu ( 9+5)

Bara hålla tummarna att detta ska gå vägen,tar en dag i taget.

Har 6 MF bakom mej tyvärr.
  • Csillag
    Odessa skrev 2012-07-16 10:33:31 följande:
    Csillag: hejar på dig!! Ska du flra något nytt VUL snart? Åker till Budapest idag, ska bli skönt med lite sol och värme. Jag tror att jag ev kände bebisen häromdagen, som ett litet fladder. Kan det hända så tidigt?
    Åhhh Ungern, Guu va mysigt.Min mans släkt är ju därifrån.Då kommer ni ha massa sol o härligt nu då.

Hur långt har du gått nu??

Jag kände dottern i V 13
    tvillingarna i V 11

Ska bli spännande att se när man känner grodan

har ju mkt med hur moderkakan ligger,.
    Med dottern o tvillingarnahar den legat i bakvägg så då har de varit enkelt att känna.Ligger moderkakan i framvägg så kan de va svårare.

Men tror de e mkt möjligt att de va bebis du kände sprattla till då du gått längre än va jag gjort

Ha en skön semester o sola lite åt mej oxå.
  • Csillag
    Sindyrella1983 skrev 2012-07-20 18:27:54 följande:
    Hej tjejer,

Jag vill gärna vara med här hos er om jag får...
    Jag är snart 29 och min sambo 37. Han har två barn (pojkar) sedan tidigare. Vi vill ha en gemensam flicka eller pojke. jag blev gravid och fick mitt första plus den 10 april i år, tyvärr upptäctes ett x och jag blev opererad den 25 maj och tog bort höger äggledare. Fick ett nytt plus den 27 juni och var hur lycklig som helst i typ en vecka, sen började det kännas som vid mitt x. Så ett vul visade att jag nu hade ett x på vänster äggledare, även denna var tvungen att tas bort. Så där försvann mina chanser att bli gravid på egen hand, på mindre än två månader ändrades allt.
    Så nu ska vi få hjälp, ska till bm för första samtal den 27 augusti. Känns konstigt och läskigt, spännande och orättvist. Massa känslor hela tiden......
    Hejsan o välkommen in till oss.
    Roligt att du vill följas åt med os, även om vi tyvärr inte sitter här av dom roligaste anledningarna.
    Verkligen tråkigt att höra din historia,Men ge inte upp hoppet.
    Hoppas verkligen ivf kan hjälpa er.Skönt ni kommer in så fort till infomöte.

Vart ska ni göra eran ivf??
  • Csillag
    Make your own kind of music skrev 2012-07-19 08:03:11 följande:
    V 7+0 idag.
    På måndag ska vi på VUL och jag börjar bli så himla nervös.
    Det är ju först då vi vet om det verkligen lever något inne hos mig eller inte.
    Pendlar just nu mellan att känna mig gravid och inte.
    Mycket tröttare än vanligt. Och hungrigare.
    Har kännt av ett lätt illamående ibland men inget värt att gnälla över.
    Magen har jag inte kännt något i på flera dagar. Ingen molvärk.
    Fått för mig att bröstens svullnad gått ner lite.
    Så jag vet verkligen inte alls vad jag ska tro.
    Blir tufft om vi måste ställa om oss på att försöka igen. Börja om från början. Orkar inte tänka på det alternativet just nu känner jag.
    Hoppas så att vi får er ett hjärta slå på måndag.
    Du ska se att de kommer gå jättebra på måndag gumman!!!
    Håller alla tummar o tår för dej att du ska få se ett litet hjärta.

Jag ska till bm på måndag, får väl se va hon har att säga.
    Fast då är de min vanliga så de e skönt.
Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012