• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

Sindyrella1983 skrev 2012-08-23 08:57:22 följande:
    Suck!! Fick reda på att den 4:e av mina nära vänner och familj är gravid, fantastiskt roligt för dom men jag är helt ärligt lite trött på att alla lyckas!
    Jag skulle ju varit hemma med alla dom om allt hade gått som det skulle första gången! Känns som jag bara vill lägga mig och gråta! Gråter

Skickar masssa styrke kramar!!

Vet hur de känns.
    Vännerna har fött barn i omgångar under åren, barn efter barn.
    Man tycker verkligen livet är så orätvist ibland.
    De finns sånna som har oskyddat sex o skiter i skydda sej o sen hellre för en abort, eller dom som blir gravida bara man skakar ett par boxershorts över dom eller dom som blir gravida trots dom inte vill och skyddar sej.
    Här inne finns hur många som helst som kämpar år in o år ut,gråter floder o testar allt men inget händer.
    Vi som verkligen skulle göra allt för ett litet barn får kämpa o kämpa.

Jag vet hur du känner, jag har sj varit där så länge.

Ge inte upp!
    En dag sitter du där med ett positivt gravtest o du vågar då ist inte tro på att de e sant!

håller tumamrna för att du ska få en liten snart.
  • Csillag
    Fidelis ad urnam skrev 2012-08-23 09:23:14 följande:
    Idag är det dags för sprutinformation och allmän info om IVFen. Sedan får vi se när det kör igång. Är jättenervös

de kommer gå så bra!
    Man vänjer sej snabbt.
    FÖr varje gång de e dags att sticka sej så tänk
    "Ett steg närmare bebis"
  • Csillag
    LnH skrev 2012-08-26 11:46:55 följande:
    min frysis dog, så nu ger jag upp! lycka till alla er som är gravida och försöker! Ni kommer att lyckas! "baby dust" på alla er! vi ger det eventuellt ett till försök i höst på våra gratis försök men orkar inte med allt just nu. hela mitt liv är på "hold" och alla pengar har gått till IVF. Nu har orken tagit slut! Och om min make vill ha barn så gärna så får han helt enkelt skaffa en yngre och mer fertil fru.

Gumman, guuu va lessen jag blev nu när jag gick in o såg ditt inlägg.
    Massa styrkekramar o omtanke till dej.
    Förstår verkligen hur du känner.
    Hoppas ni beslutar o göra ert sista gratis försök.
    O även om de inte kanske skulle lyckas så finns de ju alternativ...äggdonation...adoption...nått ni funderat över?

Vi finns här o vi hoppas du stannar kvar hos oss i tråden även om du inte vill vara så aktiv.
    Hojta bara till ibland så vi ser du e kvar o allt e ok...

styrkekramar i massor
  • Csillag
    Mandelmumsa skrev 2012-08-27 17:15:55 följande:
    Halloj! Nu har vi varit på ytterligare en läkarkonsultation, denna gång i Örebro där vi gjort alla våra Ivf:er. Vi gillade denna läkare bättre, han verkar mycket mer flexibel och öppnare och mindre prestigefull än den på Linnékliniken. Vi sa inget om att vi varit i Uppsala och tagit prover, så vi fick ta AMH och TSH igen :) Men denna läkare gick även med på vissa immunologiska tester som man annars brukar göra när man fått flera missfall. Vi har ju bara fått ett tidigt missfall och denna läkare menade att om man har immunologiska problem så brukar ägget ändå fästa och missfallet brukar komma lite senare i graviditeten. Han gynundersökte också och remitterade till laporoskopi på Danderyd, han tyckte det såg ut som vätska stod i höger äggledare, och detta kan hindra ägget från att fästa. Så jag kommer nog göra en titthålsoperation och ta bort eller strypa äggledaren innan vi gör något nytt försök. Läkaren verkade inte heller svår när det gäller läkemedel som Trombyl, Fragmin och kortison då han menade att de är ofarliga, däremot är han tveksam till vilken effekt de kan ha.

Skönt att höra att du hittat en bra läkare, han verkar ju vilja kolla upp allt, vilket bara e massa pluss till denna läkare, särskillt om han innefattar de immunologiska.
    Dom läkarna e svåra att hitta i Sverige,MEN de e verkligen skönt att dom finns o vill kolla upp allt sånt.

Tips om du inte frågat redan, kolla va han har för gränsvärde på TSH oxå då du har ny klinik.'De skiljer ofta från klinik till klinik.'En del gar ju jätte högt värde dom tycker e ok.
    bara ett litet extra tips.

Hoppas verkligen nu att de ska ta sej o magen snart ska ha en liten krabat i sej.
    Håller alla tummar o tår för de ska hända!

kram
  • Csillag
    Sindyrella1983 skrev 2012-08-29 11:19:05 följande:
    Vi har nu fått info om IVF och vad som kommer hända. Vi har lämnat lite prover och ska lämna fler under de närmsta veckorna. Sen ska vi tillbaka till sjukhuset för genomgång om ca 1 månad Glad efter det skickas remissen till Malmö och då börjar vårdgarantin gälla, alltså att vi ska ha tid inom 3 månader Glad Känns så skönt att bollen är i rullning och att det börjar hända något!!! {#emotions_dlg.flower}

Grattis,Skönt att höra allt är i rullning för er nu!
  • Csillag

BLÄÄÄ för leta barnvagn!!

Blir knäpp!

Jag vill ha en Emmaljunga Cerox 2,0 MEN hur lätt e de när typ INGEN affär har den uppställd o man får till svar att om du vill ha den kan vi beställa den mn då måste du köpa den.

VEM köper en barnvagn utan att vilja känna o klämma på den..
    Herre gud de e väl som att gifta sej med nån man aldrig sett.

GAH suck!

Å sjukligt dyrt e de verkligen me barnvagnar.

Tvillingvagnen med alla tillbehör kostade oss 13,000 kr.

Samma enkelvagn med alla tillbehör kosta serriöst 9000 kr.

OK om man vet man har lätt att bli gravid o ska skaffa fler,mn vi som då har svårt att bli gravida,lr som vet att detta oxå är sista skulle nog gärna oxå tänka så att vi kan köpa begagnade.

Alla har ju olika smak o behov.

Jag bor på landet,så de är mkt skog grusvägar,ingen snöröjning osv här uppe om vi inte gör de sj.
    Så en stadig och lätt vagn med 4 hjul krävs här uppe.

Å jag har haft Emmaljunga till alla barnen, varit supernöjd.
    Men serriöst 9000 kr!

Höll på att trilla av stolen ida när ja pratade med dom.

Här har ja kollat i varenda butik efter om dom haft vagnen inne,mn fått samma svar.

Nu lovade älskade babyproffsen i Jönköping att dom kommer få hem cerox 2,0 om nån vecka,för dom har börjat få in alla 2013 vagnar så de förstår ja de kan ta nån vecka.

Men allvarligt, barnvagnar e verkligen inte billiga ida.

Till dottern köpte jag en Emmaljunga oxå, Superfin o älskade vagnen,typ som ceroxen.
    Pris 2800 kr med insatts fotsack regnskydd myggnät o skötväska.
    Jätte billigt så jag hade tur då dom hade den på erbjudande då den kostade 3800 kr annars.

Men har priserna serriöst gått från 3800 kr till ca 9000 kr på 11 år...hur sjukt e inte de.

Nu har ja fått avreagera mej lite...

Nån annan som har tips på bra vagn.

4 punkteringsfria hjul
    vändbart styre
    fotsack

och allt annat som är vanligt.
    Men dessa 3 översta vill jag ha utöver iaf.
    Och gärna ett märke som man känner till och finns i en butik.
    Vill inte beställa från ett okänt märke o på nätet om de skulle hända nått.

Hoppas ni har en bättre dag än jag.

Här satte jag mej ner i 5 minuter mellan allt tvättande o skurandes efter magsjukan som härjar förfullt o hoppades på lite positivt innom barnvagn mn icke sa nicke.

Nu hoppas ja att ja ska slippa magsjukan.
    Då blir mitt nya hem sjukhuset tyvärr.

fy va hemsk ja känner mej nu när ja avreagerat mej på er...
    För lite sömn o mat kanske o extra graviditets hormoner som gör de oxå kanske...
    Hmm...

• Csillag
    Make your own kind of music skrev 2012-09-01 11:44:53 följande:
    Hej allihop! Spännande att läsa att några av er är på väg att komma igång med nya försök.  Tänkte rådfråga er som är eller har varit gravida, är det någon mer med lågt HB och som även råkat ut för blodtrycksfall så att ni nästan eller har svimmat? Mitt HB har sjunkit från runt 130 innan jag blev gravid till 102. Är nu i vecka 14 (13+2) och igår när jag på egen begäran fick komma in på en extra provtagning så visade det sig att det var som jag misstänkte, att både HB och blodtrycket sjunkit sedan tre veckor tillbaka då vi kollade det första gången. Då hade jag ett HB på 118 och blodtryck på 120/70. Igår visade HB 102 och blodtrycket 105/70. Barnmorskan ordinerade mig att köpa Duroferon och ta en tablett varannan dag, men när jag läser på förpackningen så står det att rekommendationen för "Förebyggande under graviditet" är 1 tablett per dag.  Blir lite fundersam. Någon annan som ätit Duroferon? 102 är ju lågt men kanske ändå inte direkt superlågt (även om det är tillräckligt lågt för att jag ska känna av det)... Kan det vara därför som jag bara ska äta varannan dag? Csillag; har för mig att du nämnt tidigare att du har lågt HB? Hur lågt och vad tar du för att få upp ditt HB? Sen så håller jag självklart tummarna stenhårt för alla! För oss tog det sig nu på vårt femte IVF-försök (inga till frysen). Jag hade nästan gett upp hoppet kan jag tala om. På fjärde försöket så långtidsodlade de (5-6 dagar) våra 6 embryon och inget klarade sig. Jag trodde det var kört och att det aldrig skulle fungera. Men nu på vårt femte försök propsade jag på att få två embryon åter på dag två istället och det ser än så länge bra ut  Så fortsätt kämpa!!  

Hej gumman.ja svarar så fort jag sitter vid datorn för de e svårt att skriva allt på mob.
  • Csillag
    skånetjejen skrev 2012-09-01 08:21:14 följande:
    Hej Allesammans :)
    fick veta om tråden av Csillag och tänkte haka på er !! hoppas det är ok :)

Min historia är att jag för 11 år sedan blev op för cysta och fick bortopererat ena äggstock och äggledare.
    Är 31 år och har varit tillsammans med min gubbe i 10 år och för 2 år sen gifte vi oss :). 
    Sen när jag och min make började försöka bilda familj för några år sedan så har väggen ej varit lätt !! har haft 1 X 2011
    (fick behålla min äggledare), 2 misslykade ivf försök under våren 2012 ( inga till frysen), Skulle börja ivf 3 i juli/augusti men så kom nästa bakslag och nästa X (fick som tur va behålla min äggledare igen då x satt på äggstocken mkt ovanligt). Så nu är det planerat ivf 3 ska börja vid nästa mens om ca 1 v :), äp ca v 44 :) (långa protokollet).
    Har haft en paus från familjeliv men är redo nu igen att komma igång och få dela min resa med er hoppas det är ok :) 

Hej gumman!!!!!

Va kul du hittade hit äntligen!!
  • Csillag
    Make your own kind of music skrev 2012-09-01 11:44:53 följande:
    Hej allihop!
    Spännande att läsa att några av er är på väg att komma igång med nya försök. Solig

Tänkte rådfråga er som är eller har varit gravida, är det någon mer med lågt HB och som även råkat ut för blodtrycksfall så att ni nästan eller har svimmat?
    Mitt HB har sjunkit från runt 130 innan jag blev gravid till 102.
    Är nu i vecka 14 (13+2) och igår när jag på egen begäran fick komma in på en extra provtagning så visade det sig att det var som jag misstänkte, att både HB och blodtrycket sjunkit sedan tre veckor tillbaka då vi kollade det första gången. Då hade jag ett HB på 118 och blodtryck på 120/70. Igår visade HB 102 och blodtrycket 105/70.
    Barnmorskan ordinerade mig att köpa Duroferon och ta en tablett varannan dag, men när jag läser på förpackningen så står det att rekommendationen för "Förebyggande under graviditet" är 1 tablett per dag. 
    Blir lite fundersam.
    Någon annan som ätit Duroferon?
    102 är ju lågt men kanske ändå inte direkt superlågt (även om det är tillräckligt lågt för att jag ska känna av det)... Kan det vara därför som jag bara ska äta varannan dag?
    Csillag; har för mig att du nämnt tidigare att du har lågt HB? Hur lågt och vad tar du för att få upp ditt HB?

Sen så håller jag självklart tummarna stenhårt för alla!
    För oss tog det sig nu på vårt femte IVF-försök (inga till frysen). Jag hade nästan gett upp hoppet kan jag tala om. På fjärde försöket så långtidsodlade de (5-6 dagar) våra 6 embryon och inget klarade sig. Jag trodde det var kört och att det aldrig skulle fungera. Men nu på vårt femte försök propsade jag på att få två embryon åter på dag två istället och det ser än så länge bra ut Glad Så fortsätt kämpa!!

Hej.

Tycker verkligen de e märkligt att din barnmorska inte reagerat mer än hon gjort.
    102 är VÄLDIGT lågt som gravid,Särskillt så här tidigt i din graviditet.

Under 100 så brukar man diskuteras inläggning om de inte visar att de höjs ganska snabbt.

Normalt sett så brukar de inte sjunka under 100 nångång under graviditeten o de flesta behöver inte ens börja ta järntabletter förrens V 20-25
    Norlat sett brukar läkarna dra öronen åt sej när de ligger mellan 110-120.

Men om du redan har så lågt så ska du absolut behandlas.

Mitt låg på 103 för 4 v sedan och för 2 veckor sedan så låg de på 91.
    Dvs INTE bra o läkarna har nu sagt att får ja inte upp värdet o doms er en höjning så kommer jag få järn injektioner (inget skoj alls) o  läggs jag in.
    Jag äter sen 4 v tillbaka 4 st Niferx/dag.
    Normalt behöver en gravid 1 tablett från v 20-25 typ.

jag kan tycka varannan dag är lite konstigt då du borde va ordinerad 1/dag,Men sen ska man ju alltid lita på sina läkare.

Ett för lågt järnvärde kan leda till lågt blodvärde o även amnesi (blodbrist) och man kan behöva blodtransfusion. (Detta va de jag hade min förra graviditet)
    Vid en förlossning så tappar man en hel del blod i vanliga fall, mn har du blodbrist kan de då vara farligt för dej och du kan riskera stryka med som jag kunde gjort.
    Jag är glad dom lyckades stoppa mina värkaro allt o ge mej en blodtransfusion.

Jag är väl förberedd att de kanske återigen kommer behövas denna graviditet,o som de ser ut nu så kan mardrömmen bli veklig.
    Skillnaden nu o då va att de kom som en chock o allt blev panik med.
    Denna gången är vi mer föberedda o de kollas oftare.

Jag hoppas din läkare kollar ditt järnvärde med väldigt jämna mellan rum.
    Det kan sjunka fort.
    Ha koll på hur du mår, många blir yra i huvudet o svimfärdiga,en del får huvudvärk o illamående o trötthet
    Va uppmärksam va din kropp säger o lyssna till den.

Det är lättare att förebygga ju tidigare man vet de, o ligger ditt på 102 så här tidigt i graviditeten (jag ligger ju bara några veckor före dej så du ligger som mej) så måste dom ha koll på dej.
    De du kan göra sj är att äta sånt som innehåller lite mer järn, leverpastej,blodpudding,spenat o finns massa annat.
    Sen finns alternativet Blutsaft, slmakar inge vidare enligt mej,mn för många kan de hjälpa en bit på traven.

Vet inte om din läkare har sagt de,mn om du har brist på C vitaminer i kroppen så har kroppen väldigt svårt att ta upp järn.
    Dvs frossa i apelsiner o sånt som innehåller mkt c vitaminer.

Hoppas verkligen ditt värde går uppåt.
    Vet ju sj hur tråkigt de e med dåligt järnvärde, o jag vet tyvärr oxå hur de kan sluta.

Är de nått så är de bara att fråga.Svarar på de ja kan.

Åh kan tillägga att jag äter både dubbel dos folsyra p dubbel dos ACO Gravid oxå fast de blev ja ordinerad redan när vi försökte vi gravida.
    1 tablett av varje räckte inte till mej.

Kram

• Csillag
    Make your own kind of music skrev 2012-09-02 10:54:06 följande:
    Csillag: Oj, nu blir jag lite orolig. Känner ju helt klart av mitt låga värde. Lite märkligt kan jag tycka att inte BM bokade in en uppföljningstid med mig, för att se så att värdet stiger. Får väl hålla koll själv då och känna efter om jag känner mig piggare. Den 5:e Okt ska jag till Östra för RUL, men då antar jag att de inte tar några blodprover? 
    Ska idag ta och köpa på mig en massa järnberikad kost, tänkte köpa persilja, druvjuice, blodpudding (usch), broccoli mm...
    Usch, lite orolig blir jag att jag inte ska få upp värdet. Men bra att vi upptäckt det så tidigt iaf. Är ju som du skriver värre om det är senare i graviditeten för då är ju förlossningen en större risk och blodtransfusion kan behövas. Låter som en väldigt traumatisk upplevelse för er. Hoppas verkligen att vi ska slippa vara med om något liknande!  
    Känner mig väldigt svag just nu. Inte kul alls.
    Tack så mycket för ditt svar!! Nu ska HB:t UPP!!

Va inte meningen att skrämma upp dej.Men jag tycker ditt värde e väldigt lågt, särskillt så här tidigt.
    Å då ska man vara väldigt uppmärksam.
    Järn injektionerna e inge roligt men dom kan lösa väldigt mkt för många.
    Ät massa nyttigheter, även sånt som kanske inte är din favvo precis.
    De hjälper ju mer än inget iaf.
    Du ska se att du lyckas få upp ditt värde, jag håller tummarna!
    vi får kämpa tillsammans.
Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012