• Odessa

Ivf/FET Töserna 2012

Mandelmusa:

Ring till din läkare så att de kan undersöka dig. Har du journumret till din IVF-klinik? Ring och prata med dem i morgon. Jag blev överstimulerad, och tömdes på vätska. Det är viktigt att du blir undersökt och att de tar blodprover, vätskan läcker från blodet in i buken och gör blodet trögflytande, så du kan behöva få blodförtunnande och dropp. (Eftersom du blir uttorkad). Det finns olika grader av överstimuleringen, men det är bra om du blir undersökt om du misstänker överstimulering.

Lite tips: ät salt, (det binder vätskan),ingen träning (inte ens promenader), väg dig, om du ökar mycket i vikt över några dagar så ring läkaren, om du kräks och har svårt att andas, åk in akut. Drick mycket vatten. Och VILA. Jag blev sjukskriven i ett par veckor, jag tycker det kändes som att det drog och spände i magen, (jättespeciell känsla, ungefär som att ha blåmärken på insidan) mitt midjemått växte med 10cm över en natt, jag åkte aldrig in akut, för IVF kliniken hade koll på mig, men jag fick ta blodprover flera gånger i veckan, och göra många VUL. Oftast kickas överstimuleringen igång ordentligt av graviditetshormonerna, och oftast innebär det en lyckad graviditet, enligt min läkare.

• Odessa

Mandelmusa: jag vill också poängtera att jag inte vill skrämma upp dig, det är inte farligt, men det är bra om de har lite koll på dig. När har du TD?

• Odessa

Jasmine: håller tummarna för plus!

Mandelmusa: bra att du kollade upp det så att de kan ha lite koll på dig, äggstockarna blir stora och ömma, mina var över 10cm, inte konstigt att det gör ont!

Make your own: jag började inte känna någonting förens v. 7-8, och har haft ganska milda symptom sen dess, är i v.12+2 idag. förstår att du är nervös de första veckorna, jag har äntligen kunna börja slappna av en aning...

Csillag: hur går det för dig?

• Odessa

Mandelmusa: till mig sa de att en överstimuleringen oftast leder till en lyckad graviditet, de har något med hormonerna att göra. Håller tummarna! Kommer du tjuvtesta?

Make your own: Det är bra att du kissar mycket, det är ju ett tidigt och tydligt graviditetstecken!

Csillag: försök vila mycket ändå, har du någon som kan avlasta en aning? Bra att du inte blöder! Och hoppas du inte åker på magsjuka!

Med mig är det bra, fick se filuren i fredags, såg armar, ben och fingrar. Måste äta Trombylen hela graviditeten dock. Har fortfarande förhöjda antikroppar men normalt TSH. Märkligt! Har börjat få en tydlig mage nu, har varit svullen hela tiden, framförallt på kvällen, men nu kan jag snart inte dölja det längre, får inte på mig några kläder, och magen står ut. Tycker det är tidigt? Men jag är ganska liten, kanske syns det tidigare? Samt att min mage inte fungerar, så det kan ju vara det också.

Fam Ekenberg: hur mår du?

• Odessa

Make your own: jag kände precis likadant! Har två missfall sen innan och tyckte att mina symptom var alldeles för svaga, var övertygad om att jag skulle få ett till missfall.
    Men nu är jag i v. 12+5 och har sett räkan tre gånger! Jag började må illa eller snarare få minskad aptit runt v.8, någon vecka innan dess började brösten ömma rejält men innan dess så kände jag i princip ingenting. Dessutom tyckte jag att jag kände mer runt TD och att det sen avtog, var därför väldigt nervös för MA. Sen en vecka tillbaka mår jag bra, så mina symptom har verkligen varit vaga. Det är så olika för alla!

• Odessa

Lnh: hoppas på plus!! Det måste ju betyda att du har Hcg i blodet, även fast det kanske är väldigt lågt så här tidigt, håller tummarna!!

• Odessa

Make your own: jag testade typ fyra gånger själv, dessutom bad jag min IVF-klinik att mäta mitt Hcg vid två gånger, det låg normalt första gången och hade höjts veckan efter. Det kändes lite tryggt. Sen hade vi VUL 7+4 och såg ett hjärta, men det är inte förens nu jag har börjat kunna njuta och inte analysera varje liten känsla.

Förstår att du är orolig, men försök att glädjas lite också!! Det är fantastiskt, du är ju gravid!

• Odessa

Lnh: håller tummarna ändå för plus. Och om fet inte händer nu så hoppas jag det händer vid FET i augusti!

Det är härligt att vi har varandra att skriva av oss till, jag var så otroligt nervös i början, de första 12v kändes otroligt jobbiga. Jag förstår verkligen allas oro!

Csillag, vilken vecka är du i nu?

Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012