Inlägg från: Anonym (snåljåpen?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (snåljåpen?)

    Vem betalar ringar vid förlovning...

    Hej!

    Jag är en tjej på 33 år och jag och min kille har pratat om att förlova oss. Ja, jag vet - kanske inte så romantiskt att prata om det innan, men vi vill gärna välja ut ringarna tillsammans. Jag har nu en liten undran kring det här med förlovning och finansiering av ringar...jag vet att det inte finns något universalsvar men hur gör ni? Vem betalade ringarna när ni förlovade er? Jag är inte särskilt konservativ av mig och tycker att man kan lägga det man kan. Eller att killen betalar tjejens ring eventuellt. Eller att killen betalar? Det är kanske för mycket att hoppas på dock. :)

    Min kille tycker absolut att man ska dela rakt av och redan nu har det här med förlovning förlorat lite av sitt "romantiska skimmer". Vi tjafsar om ekonomin väldigt ofta och har bara varit tillsammans i ett år...Jag har inte råd att lägga så pass mycket på ringar som han vill och jag har då föreslagit att köpa billigare ringar. Det är väl ändå förlovningen i sig som är viktig. :) Han har levt som ungkarl/singel många, många år och verkar väldigt förvånad över hur mycket pengar det går åt till ett hushåll. Vi bor ihop i min bostadsrätt i Stockholm närförort och han tycker att man ska dela alla utgifter rakt av - trots att han tjänar 10 000 kr mer än jag/månad. Jag är av den åsikten att man får på nåt sätt dela procentuellt utifrån ens egen förmåga. Jag har ju inga pengar kvar nästan när månaden är slut!

    Rörigt inlägg, men jag hör ju själv att vi måste sätta oss ned och göra en budget för att sedan kunna avgöra om vi kan köpa ringar...och vem ska nu betala dem??!

    Kram

  • Svar på tråden Vem betalar ringar vid förlovning...
  • Anonym (snåljåpen?)

    han tycker att jag ska ta av mina pengar jag har sparat till ett större boende..eller han frågade om jag kunde göra det och det vill jag inte. Nä.. jag köper hellre billigare och kanske byter ut framöver om vi får råd. :)

  • Anonym (snåljåpen?)

    jag har haft inneboende här så jag har inte bott själv. Nä..utgångsläget är inte det bästa känns det som. Får försöka "övertala" honom att titta på billigare ringar.

  • Anonym (snåljåpen?)

    nja..inte ett stort kapital. Jag amorterar inget så jag har bara sparat ihop en mindre summa under ett år. Känns skönt att ha en liten buffert om jag behöver köpa något till lägenheten.

    Jo ett ekonomisnack är på sin plats känner jag!

  • Anonym (snåljåpen?)

    Många kloka svar..tack. Hur många relationer man än har haft och hur gammal man än är - så fungerar det inte i längden om kommunikationen inte fungerar. Just det här med ekonomi tycker jag är jobbigt att ta upp till diskussion.

  • Anonym (snåljåpen?)
    SiBiN skrev 2012-02-29 09:22:44 följande:
    Vi köpte dem tillsammans. Vi var sambos och studenter så det blev inte de ringar vi "egentligen" skulle vilja ha Ekonomin var ingen höjdare just då men vi fick våra ringar i alla fall
    11 år senare gifte vi oss och då bytte vi ut förlovningsringarana och köpte ringar som vi verkligen ville ha

    Hoppas ni kan lösa detta på ett sätt så det känns fint för er båda {#emotions_dlg.flower}
    håller med Sibin. Ringarna i sig är inte det viktiga för mig. Det går alltid att uppdatera. Däremot har jag nämnt för min pojkvän hur vi ska göra med ekonomin om vi får barn...det känns viktigare att diskutera än hur mycket ett par förlovningsringar ska kosta. :)
  • Anonym (snåljåpen?)
    Anonym (Gemensamt) skrev 2012-02-29 11:33:24 följande:

    Jag tror inte heller det finns något rätt eller fel svar på den här frågan. Jag och min sambo bor ihop och har delad ekonomi, rakt av (han tjänar mer än mig men han har också mer lån än mig så vi tycker att det jämnar ut sig, vi pensionssparar lika mycket var och har andra gemensamma sparanden). Vi har också pratat om att gifta oss och jag utgår från (även om han sagt att han vill vara den som friar, haha - romantiskt värre) så kommer vi betala ringarna gemensamt också.


    Det viktigaste är nog att man gör vad som känns rätt för en själv och att man är överens.


    Grattis förresten!! {#emotions_dlg.flower}


    Tack! :) Jo självklart vill jag vara överens med min kille om något så värdsligt och i mina ögon tråkigt, som ekonomin innan vi tar steget och förlovar oss...Det tar ju ett tag innan rollerna i relationen "sätter sig" och vi har som sagt bara varit tillsammans i ett år. Ingen av oss har förresten friat än - men det är ju skottdagen idag... Sägs det inte att det var den enda dagen kvinnor fick fria?! :)
  • Anonym (snåljåpen?)
    olympia71 skrev 2012-02-29 10:16:23 följande:
    Nej ts, du har helt rätt - det finns inget universalsvar. Men jag instämmer i kören som råder till att ni kommer överens om hur ni gör med ekonomin framöver. I det sammanhanget är ju ett par ringar kattskit, när vi pratar om er gemensamma (ekonomiska) framtid.

    Vi var fattiga studenter när vi förlovade oss och delade rakt av. Vi var fortfarande fattiga studenter när vi gifte oss så vigselringen var billig. Några år senare när vi hade det bättre ställt överraskade min man mig på bröllopsdagen med en jättevacker och dyrare ring. Jag har dock kvar "ursprungsvigselringen" på högerhanden. Den betyder nog egentligen mer för mig som symbol för den dagen men det är klart att den dyrare ringen är häftigare, det kan man inte komma ifrån...  
    Håller med. För mig räcker det med en enkel ring nu så kan man byta upp sig när man har de ekonomiska förutsättningarna. Min kille får väl köpa en dyrare ring åt sig själv om han är petig. :)
  • Anonym (snåljåpen?)
    olympia71 skrev 2012-02-29 16:16:55 följande:
    Vad gäller om ts och blivande fästmannen bör göra upp en gemensam ekonomisk plan så är jag helt inne på samma linje. Jag förmodar dock att det inte tar dom mer än en eller ett par kvällar att diskutera fram en gemensam strategi. Tar det längre tid än så blir man allvarligt oroad att det kanske inte är läge för förlovning öht och då är det lika bra att spara pengar för ringar i fickan istället  
    he he...jo det bör inte ta så lång tid. Vi är överens om det mesta för övrigt - så det med ekonomin borde lösa sig också om vi pratar ut kring det. Det är jag som kan vara lite dålig på kommunikation, det vet jag och jobbar på det. Rynkar på näsan
    Roligt att höra hur folk resonerar kring det här med ringar och förlovning! Ja, vi får väl se vem som friar först..
  • Anonym (snåljåpen?)
    Anonym (Ring) skrev 2012-02-29 13:49:35 följande:
    Jag säljer förlovningsringar dagligen till söta och kärleksfulla par hehe
    Och jag finner absolut ingen anledning att köpa ringar om man ändå känner  "det går ju alltid att byta upp sig sen" varför köpa något som man ändå inte kommer vilja ha hela livet? Spara ihop pengarna istället och köp något som ni känner att ni verkligen verkligen kommer kunna ha på er varje dag hela livet. 
    Tycker det är att kasta pengarna i sjön faktiskt, guldet är DYRT, väldigt dyrt, när du sen ska köpa en ny ring kommer du inte få ut hälften av pengarna på den gamla ringen.   
    Hm..du har säkert rätt, du är ju i branschen. Kanske bästa ja att spara ihop och köpa det man vill ha på en gång.
  • Anonym (snåljåpen?)
    Fröken Löken skrev 2012-02-29 17:31:17 följande:
    Vi betalde hälften var rakt av. Totalsumman var nog ca 6500. Om vi gifter oss kommer ringen att ingå i bröllopsbudgeten, vilken vi har sparat ihop till båda två! :)

    Vad gäller hushållsekonomin delar vi 50/50 där oxå, han betalar lite mer på maten nu när jag är f-ledig men annars är det lika. Vi tjänar ganska lika oxå. Vi har varsitt lönekonto där pengarna går in och sen ett gemensamt där vi för över en bestämd summa varje månad. Detta ska täcka alla gemensamma kostnader. Våra privata räkningar som mobil, egen bil, bensin, privata lån (typ CSN) osv betalar var och en för sig.
    Jag trivs med vårt upplägg!
    Lycka till med förlovningen nu! :)
    Tack! :) det ekonomiska upplägget låter sunt, så hade jag det med mitt ex. Ska försöka introducera det för min sambo...det är ju inga konstigheter liksom. Nu blir det att vi betalar gemensamma inköp lite "random". Bättre med ett gemensamt konto så har man koll.
  • Anonym (snåljåpen?)
    Lapsang skrev 2012-02-29 18:52:23 följande:
    Om man vill ha ett jämställt förhållande tycker jag man delar rakt av å då får man såklart ta ringar du har råd med. Vill man ha ett förhållande som bygger på att mannen drar in pengarna till större delen o kvinnan tar hand om hem o barn till större delen så kan man ju föreslå att han ska betala. Men att han både ska betala mer hemma OCH göra hälften av hushållsarbetet o ta hälften av fldledigh o vabbande o deltidsarbete känns lite som att både vilja ha kakan o äta den.
    ja men nu har vi inte barn än...och hushållsarbetet gör vi tillsammans utan några som helst problem. Cool
  • Anonym (snåljåpen?)
    Lapsang skrev 2012-03-01 16:42:24 följande:
    TS ni har inga barn nu men jag menade hur ni bestämt att det blir om ni får barn i framtiden med fördelningen av ansvaret! Om ni inte pratat om det rekommenderar jag varmt att ni gör det då det är en extremt vanlig källa till missnöje! Lycka till!
    ja vi får ta det när vi har kommit dit...:) Har på känn att det inte kommer att bli något problem.
  • Anonym (snåljåpen?)
    Anonym (hans) skrev 2012-03-02 07:41:19 följande:
    Min man betalade ringen såklart. Men på den tiden hade vi inte gemensam ekonomi. När vi gifte oss var ju det ett gemensamt inköp. Men så otroligt avtändande att tjafsa om vem som ska betala ringarna... Jag hade aldrig förlovat mig med en sån mes. Nä, det är ingen karl för mig iallafall. 
    he he...nä kanske inte. Alla tycker vi olika. :)  Nu är de ringarna ganska dyra som vi har kollat på och jag känner därför att vi får spara ihop till dem och dela upp kostnaden någorlunda jämnt.
  • Anonym (snåljåpen?)
    Betty Boop skrev 2012-03-02 12:26:40 följande:
    För mig är det en självklarhet att man har gemensam ekonomi om man har kommit så långt i ett förhållande att man börjar prata om förlovning. Har man inte gemensam ekonomi så delar man 50/50 på ringarna. Varför skulle den ena betala mer än den andra??
    Om jag skulle ha råd att köpa båda ringarna skulle jag göra det med glädje. :) Vi har iallafall kommit fram till en lösning som känns bra för oss nu.
  • Anonym (snåljåpen?)
    Lapsang skrev 2012-03-04 20:45:07 följande:
    Jag rekommenderar att ni pratar om det nu innan, inte när det är för sent. Se bara på alla trådar här på fl m kvinnor som får dra tyngsta lasset och de får alltid till svar : visstedu inte det innan du skaffade barn m honom?
    jo men vi delar på hushållssysslorna nu utan några problem så jag hoppas det fortsätter på samma sätt oavsett om vi får barn eller inte.
  • Anonym (snåljåpen?)
    Anonym skrev 2012-03-05 19:58:58 följande:
    På allvar!! Blir tokig. Jag tycker att man 1) flyttar ihop och känner på det ett tag 2) skaffar gemensam ekonomi 3) förlovar sig/gifter sig/skaffar barn. Steg 3 kan man ta i vilken ordning man vill.

    Visst kan man väl förlova sig först men om det redan där blir tjafs om ekonomin så tycker jag absolut man ska ta det här med gemensam ekonomi först. Själva tanken med en förlovning är att man ska gifta sig och när man väl gift sig så har man per definition gemensam ekonomi.  
    vi har pratat om det nu och kommit fram till en lösning som känns bra för båda. Så nu känns allt lättare och bättre. :)
  • Anonym (snåljåpen?)
    Lapsang skrev 2012-03-05 18:28:55 följande:
    TS- nu blir det lite OT, men så brukar det se ut. Sen är hon mammaledig (ca ett år) och då går ju hon hemma så då blir det att hon gör det mesta (fastän hon kanske borde sova när bebisen sover eftersom hon ofta inte får sova så mkt på natten). Sen är han pappaledig ca ett halvår, men han ägnar sig då åt barnet och att gå ut o göra saker ihop. Barnet sover ju inte lika mkt på dagen längre heller o sover mer på natten så pappa behöver inte sova på dagen. Eller så kanske det t o m är så att mamma fortfarande tar nätterna för barnet kanske vill snutta lite eller "hon är ju så mammig, det är bara mamma som duger på natten". Trots att mamma jobbar får hon kanske ändå inte sova. Sen börjar barnet på dagis. Då går mamma ned på deltid för att dagarna på dagis inte ska bli så långa. Pappa vill inte jobba deltid o det skulle också vara oekonomiskt för familjen då han tjänar mer o dr bestämt att ha gemensam ekonomi nu när de har barn. När mamma träffar sina tjejkompisar anpassas aktiviteten så det ska vara enkelt att ha barn med. "kan vi inte fika hemma så kan barnen springa runt lite" "jovisst det passar oss också". Kompisarna tar också med sina barn, det blir det naturliga umgänget. Mamma saknar tidningen lite som de gjorde ihop förut, men tycker det är självklart att livet förändras när man får barn och klagar inte. Dock kan det ju vara så obland att hon Inte hann fråga vännerna hur det är med dem, för lille kalle behövde mkt uppmärksamhet. När pappa träffar sina kompisar spelar de innebandy eller tar en öl på puben. Det blir självklart utan barn för det passar inte att ta med dem på sånt. Mamma tänker inte ens tanken att hon ju anpassar sina aktiviteter o sällan får prata ostört, det har bara fallit sig naturligt att ta med barnet för henne men inte för pappa. Vad skulle grabbarna säga om han föreslog en öl hemma m barn istället? Nej just det.
    Sen ska det vabbas o det blir mest mamma som tar då pappa har viktiga kunder inbokade o ju som sagt tjänar mest.
    Mamma är ju den som jobbar deltid (visserligen 80%) men då har det blivit så att hon fortsätter m hushållsarbetet. Hon leker m barnet och lagar mat tills pappa kommer hem sen leker han m barnet och hon röjer i köket. Sen ska det tvättas dammas etc och när hon är klar är det sent o sovdags. Pappa lade barnet vid 8 och pustade sedan ut i soffan. Om hon sitter där ett tag passar hon på att vika kläder samtidigt.

    Det är inte meningen att kapa din tråd eller ha ngn diskussion kring det jag skrev, jag ville bara genom ett extremt vanligt exempel visa att ojämställsheten oftast börjar efter man får barn och att ni delar på hushållsuppg nu inte på något sätt är en indikation på att ni kommer dela lika på vab föräldraledighet etc. Det kanske ni inte vill. Men du vet ju inte vad han förväntar sig av dig innan ni pratat om det.
    Låter lite ojämnlikt ja. Jag har inte tänkt på det sättet innan eftersom jag inte har några barn. Men jag hoppas ändå att det faller sig naturligt om jag och killen får barn framöver. Men visst - helt klart värt att ta upp till diskussion innan.
Svar på tråden Vem betalar ringar vid förlovning...