Inlägg från: Novelli |Visa alla inlägg
  • Novelli

    Statestik vid 45 år för ett +, någon som vet?

    Jag tror inte chansen är större än 2 % typ, kanske mindre. Det är förstås individuellt. Hur ser det ut i din släkt bland kvinnorna. Är det många som fått barn sent?

    Det kan dröja minst ett år att bli gravid och är inget konstigt i vår ålder.

    Missfallsrisken är stor men som sagt hör dig för bland dina kvinnliga släktingar.

    Lycka till!!!

  • Novelli
    Ina 67 skrev 2012-02-29 15:10:10 följande:
    Ingen som äns försökt att bli gravid så sent, så jag vet ej hur det skulle vara i släkten.
    Jag tänkte om någon visste något i största allmänhet!
    Jag tänkte på tidigare släktingar som levde för typ 100 år sedan då det var ganska vanligt att man fick barn sent.
    Rent allmänt så är oddsen dåliga.

    Själv tänkte jag bara att blir det så blir det!
  • Novelli

    Jag läste häromdagen att endast 2 av 5 kvinnor över 40, som vill bli gravida, lyckas bli gravida. Om man ska räkna om detta till procent så blir det bli 40% vilket är ganska höga siffror enligt mig.

    Om alla lyckas föda friska barn osv förtäljer inte historien.

  • Novelli
    Pimpinellan skrev 2012-05-17 23:39:32 följande:
    Statistiken är rätt trist,men säger inget om en enskild person. Jag började vid 37 och sitter utan barn fortfarande nu vid 43. INGEN jag känner som började efter 40 har blitt utan barn,tvärtom har de flesta av dem fått två barn t.o.m. Ett enda missfall av alla dom också. Och en värstingkvinna som fick barn vid 47,5 efter många års försök-inga barn innan heller.

    Men,men statistiken: 0,5% chans vid varje äl och missfallsrisken kanske 60-70% minst. Finns ju dock mediciner som kan hjälpa mot missfall,tar själv flera.
    Ja, statistiken är ju bara en fingervisning. Vissa kan få flera barn efter 40 och vissa  inte ens efter 37.Rynkar på näsan
  • Novelli
    entjej skrev 2012-06-05 21:57:51 följande:
    Man undrar ju hur de kan komma fram till den otroligt låga statistiken? Det är ju inte alla över 40 som försöker få barn.
    Så tänkte jag med. Jag vet att långt ifrån alla över 40 vill ha barn men jag tror de använder sig av fakta runt i kring de som faktiskt försökt och är över 40. Statistik är ett ämne för sig.
  • Novelli
    entjej skrev 2012-06-06 08:57:55 följande:
    Jag har bara hört att männen blivit mer infertila och att det ev. kan hänga ihop med hormonstörande ämnen i utsläpp. Menar du att de säger att vi kvinnor också blivit mer infertila tidigare? Dvs klimakteriet? I så fall, kan det hänga ihop med att vi tydligen kommer in i puberteten tidigare?
    Jag har tvärtom hört att vi kommer i puberteten senare numera och då ska man därför komma i klimakteriet tidigare.
    Hur som helst så fick jag min 5:a när jag var 44 år så för mig var det inga problem. Kanske brås på min farmor som också fick barn sent. Min mamma däremot kom i klimakteriet när hon var bara 40, fast hon har ju rökt som en borstbindare och levt på ostmackor och kaffe hela sitt vuxna liv.
    Jag tror att hormoner och livsstil spelar en väldigt stor roll.
  • Novelli
    Pimpinellan skrev 2012-06-06 22:38:04 följande:
    Jag har aldrig rökt,aldrig druckit alkohol,aldrig använt p-medel,aldrig ätit bara skräpmat,aldrig varit överviktig-och inte maken heller. Likafullt är jag infertil så det där med livstil tror jag inte på för fem öre! Jag har aldrig hört talas om en drulfet,storrökande,chipsätande tjej som varit infertil! Tvärtom verkar de vara mest fertila av alla,medans vi som skött oss hela livet är infertila. Många överfertila platsar ju för sjutton gubbar både i Biggest looser,Lyxfällan och Arga snickaren! Hade jag levt rullan som ung,gärna knarkat och vägt 170 kg  hade jag garanterat haft barn,men bara för att jag är skötsam straffas jag med barnlöshet...
    Du är väl bara infertil helt enkelt.
    Det finns ju många som är oförklarligt infertila utan att leva ohälsosamt. När man talar om livsstil så talar man i stort sett. Generellt.
    Det är inte hälsosamt för någon del av kroppen att leva på skräpmat, att röka osv men att man skulle bli mer fertil är ju inte heller troligt, snarare tvärtom.
    Du kan ju inte basera din åsikt på några enstaka exempel från tv-program? Obestämd

    Jag har ätit bra i hela mitt liv och tränat och skött min kropp väl och är i största mån positivt sinnad. Jag är fertil som en kanin. Om det har hjälpt mig eller inte vet man ju inte säkert, men det hjälper mig att hålla mig frisk länge nog för att min avkomma inte ska bli moderlös för tidigt.
  • Novelli
    Pimpinellan skrev 2012-06-07 14:23:07 följande:
    Jag grundar mig på vad jag ser i samhället. Ju fetare,fulare,mer tatuerad,storrökande,gick inte ut gymnasiet,ihop med en idiot,lever på MacDonalds man är ju mer fertil verkar man vara!! De infertila jag känt-och de har varit många!- är alla skötsamma,ordentliga,smala,lever sunt. Men självklart fick du trycka upp din fertilitet i ansiktet på mig och säga att jag är infertil p.g.a att jag är negativ: tack,du gjorde min dag. Du har aldrig måst kämpa i åratal för att få barn och inte heller längtat dig sjuk i 25 år. Då hade du inte skrytit över din fertilitet.
    Nu är det ju så att det är fler som bor i detta land förutom den lilla mängd som du känner och vet om.

    Om du har problem med att bli gravid så tror inte jag att det blir bättre av att du vräker ur dig din ilska mot såna som faktiskt kan få barn.
    Jag tror fö att den här tråden handlar om statistik för de som är kring 45-årsstrecket.

    Detta är ingen tråd som handlar om infertilitet över lag.
  • Novelli
    Aubree skrev 2012-06-07 19:41:11 följande:
    Trots allt är det generellt så att du ökar dina möjligheter att leva frisk genom att leva hälsosamt, men det hjälper ju inte alltid. Även de mest hälsosamma kan få olika problem.

    Den typ av person du beskriver får ju ofta barn väldigt tidigt, och då har kanske inte rökandet, supandet, övervikten och allt annat satt sina spår ännu. Men jag tror nog också att det är så att du inte vanligtvis umgås i den kretsen, utan med likasinnade som vill anförtro dig sina problem. Själv har jag aldrig försökt få barn, och ingen okänd kommer då fram till mig och berättar hur pass fertila de är.
  • Novelli

    Jag tror att fler som är över 40 skulle kunna få barn om de hade velat. Det känns som om man inte riktigt fått statistiken rätt som det ser ut nu för tiden.
     
    Eller så har livsstilen stor betydelse för de dåliga oddsen som är idag. För hundra år sedan var inte miljögifterna så många, om än några, och man åt inte prosessad mat som man gör idag.
    Just detta med mat och miljö kan ju räknas in i livsstilen.

Svar på tråden Statestik vid 45 år för ett +, någon som vet?