• Norrtjejjen

platt bakhuvud

Min 3 månaders flicka har fått platt bakhuvud. det blev en chock för mig när jag jämförde bilder. Jg har köpt en babysleep kudde så hon bara kan ligga på sidan och avlaska huvudet. När hon är vaken varvar jag med att hålla henne i knät och att träna henne ligga på mage. Bvc har sagt att det inte är så farligt och att det kan rätta till sig. Jag har läst lite olika om att för en del inte rättar till sig nå mycket och en del helt.
    Jag undrar för er som det har rättat till sig, var ni gjorde för att avlasta huvudet, hur gammalt barnet var när det var platt och hur lång tid det tog innan huvudformen rättat till sig.
    Hon är även lite sne i formen och toppen av bakhuvudet lutar åt höger och med att huvudet blivit kortare så märks det ännu mer att huvudet skelar.
    Jag har gråtit över detta och varit tvungen träffa en läkare som sa att det kan ordna upp sig och att sömmarna fortfarande är öppna. men jag bara hoppas det kan göra det och gör allt för att inte belasta bakhuvudet.

• Svar på tråden platt bakhuvud
  • Iväntanpålivet

Min dotter blev platt på högersidan av bakhuvudet. Vi brukade skifta med att ha henne i båda sidolägena och på rygg, samt på mage under uppsikt. Till slut kunde vi inte göra nåt eftersom hon la sig på höger hela tiden. Hon tittade alltid åt höger och hon sov alltid åt höger och tilläts inte att byta läge. 
    Jag tycker huvudet har blivit bättre nu iallafall, nu är hon nästan 9 månader, så tror det försvinner av sig självt med tiden. Det är ju inte helt borta alltså, men det märks inte så mycket :) Och läkarna tyckte ej det var något att oroa sig över. 

• Norrtjejjen

ok.  undrar om det ändrar sig fortare ju yngre barnet är? hur gammal va din dotter när ni såg att något behövde göras?

• Iväntanpålivet

Hm, minns inte exakt hur liten hon var, men det var nog bara någon månad. Vi skifta ju läge på henne hela tiden just för att undvika platthuvud osv, men sen upptäckte vi ju att hon bara la sig på höger och sen när vi kände efter hade det blivit platt. Hon har väldigt mycket hår så var lite svårt att se tydligt liksom.

Bvc och läkare tyckte aldrig att "något behövde göras", men dom tipsade liksom om att försöka få henne att ligga i andra lägen. Finns inte så mycket mer att göra tror jag. Dom sa att det brukar bli bättre med tiden. På läkarkontrollerna känner ju läkarna efter på huvudet och så länge dom inte reagerar så är det ingen fara. 

• Norrtjejjen

hon var ju på 2 månaderskontrollen för 2 veckor sedan och de sa inget, men jag tycker det hela gick så väldigt fort! jag var en sväng på BVC igår för min oro och de mätte huvudet och det hade blivit 1 cm större, jag är lite orolig över att hon växer åt fel håll eftersom hon är sne toppad också. jag vet inte vad det ska bli av med de där huvudet. Jag blir så ledsen att inget ordnar upp sig. hade hon inte blivit platt bak hade sne heten inte synts lika tydligt. =(

• KramKalas

Min grabb var rätt platt i bakhuvudet, lite mer på höger sida när han var riktigt liten, jag försökte ha honom att ligga i olika för att få det att jämna ut sig, och när han var så pass stadig att han kunde så hade jag honom en del på mage.. på honom har de nästan helt försvunnit, han är 2år nu. 

• Norrtjejjen

så man får räkna med massor med månader? läkaren sa iaf att jag skulle ge det 6 månader till. då är hon 9. undrar om det är kört efter 9 månader då?

• Dohgon

min mattias var helt sned i huvudet som någon månad gammal, såg sjukt ut. försökte lägga honom på olika sidor i sängen osv, nu är han 13 månader och inte alls så sned =)
    andra killen var inte sned, men han har platt bakhuvud, syns dock inte så väl när han har fått så mycket hår nu.

fontanellen växer väl inte ihop innan 2 års ålder va? borde det ju skifta en del tills dess med.

• Norrtjejjen

jag har lite bilder jag kan visa..den första är rakt bakifrån..den där ser man tydligt hur mycket det sluttar.

• Norrtjejjen

en rakt upprfrån. det som ser utstickand ut på högersidan är egentligen inte utstickande utan just sluttningen neråt från huvudets topp. andra sidan från kanten är det platt i jämnt längst örat till knölen som bara finns som syntes på föregående bild

Svar på tråden platt bakhuvud