• Norrtjejjen

platt bakhuvud

Min 3 månaders flicka har fått platt bakhuvud. det blev en chock för mig när jag jämförde bilder. Jg har köpt en babysleep kudde så hon bara kan ligga på sidan och avlaska huvudet. När hon är vaken varvar jag med att hålla henne i knät och att träna henne ligga på mage. Bvc har sagt att det inte är så farligt och att det kan rätta till sig. Jag har läst lite olika om att för en del inte rättar till sig nå mycket och en del helt.
    Jag undrar för er som det har rättat till sig, var ni gjorde för att avlasta huvudet, hur gammalt barnet var när det var platt och hur lång tid det tog innan huvudformen rättat till sig.
    Hon är även lite sne i formen och toppen av bakhuvudet lutar åt höger och med att huvudet blivit kortare så märks det ännu mer att huvudet skelar.
    Jag har gråtit över detta och varit tvungen träffa en läkare som sa att det kan ordna upp sig och att sömmarna fortfarande är öppna. men jag bara hoppas det kan göra det och gör allt för att inte belasta bakhuvudet.

• Svar på tråden platt bakhuvud
  • Diablo

Min lillkille blev sned i huvudet. Jag frågade på bvc och de påstod att det skulle rätta till sig när han växte. När han var 3 månader åkte vi in till akuten för en annan sak och blev då remiterade till en sjukgymnast för att läkaren såg direkt att han var supersned. Väl hos sjukgymnasten så visade hon hur vi skulle träna honom. Han fick sitta i en bumbostol och ligga på magen, ligga på "fel" sida i sängen, mm. Nu är han 10månader och det har inte rättat till sig. Hela huvudet är svängt, ena örat och kinden och pannan på höger sida är framskjutet ca 1,5cm. Jag har påpekat för bvc att jag tycker det är helt för jävligt att de inte reagerade. Nu känns det för sent. Nu säger bvcs läkare att ja, vist är han sned men det får han leva med, jävligt lätt för dem att säga, tänk på barnet!

Har man tur behöver man inget vett!
  • Norrtjejjen
    Diablo skrev 2012-03-01 17:50:15 följande:
    Min lillkille blev sned i huvudet. Jag frågade på bvc och de påstod att det skulle rätta till sig när han växte. När han var 3 månader åkte vi in till akuten för en annan sak och blev då remiterade till en sjukgymnast för att läkaren såg direkt att han var supersned. Väl hos sjukgymnasten så visade hon hur vi skulle träna honom. Han fick sitta i en bumbostol och ligga på magen, ligga på "fel" sida i sängen, mm. Nu är han 10månader och det har inte rättat till sig. Hela huvudet är svängt, ena örat och kinden och pannan på höger sida är framskjutet ca 1,5cm. Jag har påpekat för bvc att jag tycker det är helt för jävligt att de inte reagerade. Nu känns det för sent. Nu säger bvcs läkare att ja, vist är han sned men det får han leva med, jävligt lätt för dem att säga, tänk på barnet!
    så han är sne diogonalt fram och bak?
    min tös är som en makaron framifrån ser man. jag hoppas det inte drar med öra och öga uppåt
    får du inte ha hhjälm på honpom?
  • Diablo
    Norrtjejjen skrev 2012-03-01 17:56:15 följande:
    så han är sne diogonalt fram och bak?
    min tös är som en makaron framifrån ser man. jag hoppas det inte drar med öra och öga uppåt
    får du inte ha hhjälm på honpom?

Om du ser honom uppifrån så är näsan centrum då ser man att ena örat och pannan är framskjutna på ena sidan. Deremot siter de fortfarande på samma höjd! Nu bara säger läkare och sjukgymnaster att han får bli som han blir. Men jag är sur för att jag frågade och fick då svaret redan när han var sju veckor att det rättar till sig. Så nonchalant! Det har inte rättat till sig!

• Norrtjejjen
    Diablo skrev 2012-03-01 17:59:18 följande:

Om du ser honom uppifrån så är näsan centrum då ser man att ena örat och pannan är framskjutna på ena sidan. Deremot siter de fortfarande på samma höjd! Nu bara säger läkare och sjukgymnaster att han får bli som han blir. Men jag är sur för att jag frågade och fick då svaret redan när han var sju veckor att det rättar till sig. Så nonchalant! Det har inte rättat till sig!

ja verkligen..man mår ju så dåligt av att se eländet helatiden. jag sa själv till bvc att jag läst om att det inte rättar till sig för alla och de höll hon med om..eller sa..lite gör de, men inte mycket alltid.
    jag tänker ju så att min dottervar ju född  sne och inget har ju hänt till det positiva än på 3 månader och värre blir det ju av plattheten bak. Jag vet inte hur man ska kunna bara acceptera det.
  • Solen11

Min tjej hade väldigt platt bakhuvud när hon var 3-4 månader. Ej sned dock.
    Anledningen tror jag var att hon tidigt sov hela nätter (på rygg) och på dagarna trivdes hon så himla bra i sin babysitter. Ett väldigt snäll tjej som man knappt behövde bära runt och trösta.
    BVC tipsade om att försöka minska ner antalet ''ligga på rygg timmar''. Mer tid på magen vilket då var knepigt eftersom hon vid den åldern hatade att ligga på mage mer än 3 minuter..
    De tipsade även om en Bumbo stol (ser ut som en potta typ) där de kan sitta i så snart de kan hålla huvudet uppe. Då belastas inte huvudet + att de kommer upp och kan titta runt lite.
    Jag köpte Bumbostolen och kämpade med magläget och nu när hon är 6 månader är huvudformen rund och fin som den skall vara.

• Norrtjejjen
    Solen11 skrev 2012-03-02 08:05:14 följande:
    Min tjej hade väldigt platt bakhuvud när hon var 3-4 månader. Ej sned dock.
    Anledningen tror jag var att hon tidigt sov hela nätter (på rygg) och på dagarna trivdes hon så himla bra i sin babysitter. Ett väldigt snäll tjej som man knappt behövde bära runt och trösta.
    BVC tipsade om att försöka minska ner antalet ''ligga på rygg timmar''. Mer tid på magen vilket då var knepigt eftersom hon vid den åldern hatade att ligga på mage mer än 3 minuter..
    De tipsade även om en Bumbo stol (ser ut som en potta typ) där de kan sitta i så snart de kan hålla huvudet uppe. Då belastas inte huvudet + att de kommer upp och kan titta runt lite.
    Jag köpte Bumbostolen och kämpade med magläget och nu när hon är 6 månader är huvudformen rund och fin som den skall vara.
    så det tog bara 3 månader? låter super =) jag hoppas det kan bli så för henne. jag har en bumbostol men hon blir framåtlutande och blir kinkig efter en stund. bvc tyckte jag skulle vänta en månad till. när kunde din börja använda den?
    Det enda jag kan göra är att hålla henne och ha henne på golvet, men det är inte populärt alls. hade hon kunnat stöda upp kroppen med armarna hade det nog inte varit så besvärligt. har henne på en kudde så hon kommer upp, det fungerar rätt bra, men jag vet inte om det hindrar henne för att öva upp sig snabbare med motoriken och att börja kontrollera armarna och så?
    om man ser henne från håll framifrån ser det inte så illa ut, men jag som hela tiden ser det gör mig så ledsen, för hennes skull. inte mycket av sne heten har bättrat sig från förlossningen och när hon blev platt i bakhuvet blev det ännu tydligare. om bara det kunde ordna upp sig skulle det se bättre ut.
  • Solen11

Det tog knappt 3 månader.. jag kunde se skillnad på ett par veckor redan. Deras huvud är så elastiska fortfarande då.
    Kan du inte bulla upp ngt i bumbostolen så hon sitter ordentligt? en filt el ngt. Min tjej satt oxå lite vingligt i början så jag fick stödja upp henne lite.
    Låter toppen att stödja upp henne med en kudde när hon ligger på govet. Kan inte tänka mig att det kommer hämma motoriken. Helt plötsligt så VILL de ligga på mage och sprattla. Min tjej gör det gladeligen sedan hon var 5 mån ungefär..
    Så försök ha henne i upprätt läge så mycket det går så skall du se att huvudformen fixar sig. Sen om det är kvar lite så kommer det ändå inte synas när håret börjar växa ut.
    BVC berättade att de i många andra kulturer är fint med platt huvud :) Även om vi inte tycker.

Lycka till!

• Norrtjejjen

hej. nu har det gått 2 månader..omjag inte räknat fel. jag har låtit henne sova i sidkudde och använt bumbostol massor och såklart magläge så gott jag kunnat. jag tog en bild idag i profil och kan se en liten skillnad faktist =) dock ammade jag henne så ska ta en ny när hon vaknat för att visa skillnaden.
    jag kan se att toppen på huvudet har rundat ner lite och börjar bukta ut nerifrån lite. den bilden ni kan se vart lite dålig då snöret från kameran döljer från nacken. ska även ta nya bilder uppifrån och bakifrån. trot hon är jämnare uppifrån och allt hår bak där hon va kal har växt ut =) jag hoppas det kommer hinna rätta till sig mer. hon är 5 månader nu. 

• Diablo
    Norrtjejjen skrev 2012-05-14 15:12:01 följande:
    hej. nu har det gått 2 månader..omjag inte räknat fel. jag har låtit henne sova i sidkudde och använt bumbostol massor och såklart magläge så gott jag kunnat. jag tog en bild idag i profil och kan se en liten skillnad faktist =) dock ammade jag henne så ska ta en ny när hon vaknat för att visa skillnaden.
    jag kan se att toppen på huvudet har rundat ner lite och börjar bukta ut nerifrån lite. den bilden ni kan se vart lite dålig då snöret från kameran döljer från nacken. ska även ta nya bilder uppifrån och bakifrån. trot hon är jämnare uppifrån och allt hår bak där hon va kal har växt ut =) jag hoppas det kommer hinna rätta till sig mer. hon är 5 månader nu. 

Vad kul att det händer något. Min lillkille fyllde precis ett och tyvärr så står det still!
  • Norrtjejjen

Diablo skrev 2012-05-14 18:58:58 följande:

Vad kul att det händer något. Min lillkille fyllde precis ett och tyvärr så står det still!

ja, inte är det stor skillnad men man ser lite iallafall. Det tar sån tid och det är så synd att det inte kan rätta till sig för alla =(

här är dagens bild. har tycär inte den gamla men det går att se längre tillbaka på den här sidan.

• Norrtjejjen
    Diablo skrev 2012-03-01 17:50:15 följande:

är han fortfarande lika sned? eller synd det mindre eller mer ju äldre han blir?

jag tror landstinget är snål om pengar när det gäller hjälmar.
  • Diablo

Ja han är jättesned. Tror att pannan är 1cm förskuten över höger öga, likaså är höger öra framskutet minst lika långt.

• SophiaI

Min dotter föddes med snett bakhuvud som bara blev värre då hon hade en favoritsida. Vi gick hos sjukgymnast från hon var ca 3-4 månader. Idag är hon drygt ett och inte alls sned men lite platt. Kan visa bilder när jag är vid en dator om du vill?

• LisaNi

TS: jag tycker inte din bebis har särskilt platt bakhuvud, varken nu eller då tråden startade!

På bilderna har din bebis en helt normal liten utbukning ovanför nacken och sen ett platt parti, men de har de flesta vuxna också, det är normal huvudform! (Känn på dig själv och andra vuxna - rakt bakom/genom huvudet från hakan sett har man ett platt område!) 
    Titta på bilden en bit ner här: torticollis.dinstudio.se/text1_2.html
    Bebisen på bilden där har inte utbuktningen ovanför nacken utan är helt platt.
    Kolla också här: findmeacure.com/wp-content/uploads/2011/08/Plagiocephaly-3.jpg
    Bilden till höger ("efter"-bilden) är helt normal och liknar din bebis med en "platta" på bakre toppen av huvudet!

Problemet med platt bakhuvud är helt kosmetiskt, man kan inte få hjärnskador av det. I extrema fall kan skallbasen bli sned (syns enklast utifrån om man tittar på öronen uppifrån som då hamnar snett / olika långt fram på höger och vänster sida eller att pannan är asymmetrisk). Huvudformen syns också mycket mindre när man får hår!

• SophiaI

Oj, bilden hamnade fel, men du ser nog ändå. Nyfödd och platt på högra sidan.

Cirka ett år gammal, inte så sned men öronen är lite olika pga läget i magen.

Uppifrån för några veckor sedan.

Lite platt men inte något man tänker på tycker jag.

Så jag tycker inte du ska oroa dig. Fortsätt med baby-sleepen, den använde vi. Plus hade mycket sittandes i bumbostol. Som någon sagt innan syns det ju mindre när huvet får mer hår.
  • Norrtjejjen
    SophiaI skrev 2012-05-15 14:05:53 följande:

Oj, bilden hamnade fel, men du ser nog ändå. Nyfödd och platt på högra sidan.

Cirka ett år gammal, inte så sned men öronen är lite olika pga läget i magen.

Uppifrån för några veckor sedan.

Lite platt men inte något man tänker på tycker jag.

Så jag tycker inte du ska oroa dig. Fortsätt med baby-sleepen, den använde vi. Plus hade mycket sittandes i bumbostol. Som någon sagt innan syns det ju mindre när huvet får mer hår.
    liknande som min fast det med snea syns nästan inget framifrån. utan mer om man tittar ovanifrån. men ja, jag har varit jättenojjig för jag tyckre inte alls hon var så platt förrän jag börja jämföra bilder då hon va riktigt rund. men ja, BVC tycker inte heller hon är konstig på huvudet. så man oroas ju ändå på nå vis. men jag tänker inte på det lika mycket nu. och inte om man söker efter. din tjej syns ju väldigt mycket mindre nu, öronen skulle jag inte tänka på. tror inte heller mina sitter bra. ena är mer utskjutet än andra om det är min huvudform eller om ena örat bara är mer utåtstående. svårt se på sig själv när man bara kan känna.
  • Norrtjejjen

var öronen osymetrisk när hon va nyfödd med eller kom det så allteftersom huvudet växte? hon har samma sorts snehet som din dotter men syns lite mindre bara. hon föddes också så. jag tror det syns mer då hon är lite  platt etersom huvudet pressats framåt och hon är lite bredare om huvudet bak, men men, de säger läkare (har pratat med 3 st) att "Oooo nej, de där är ingenting, jag har sett MYCKET värre.." jag gillar inte att jämföra med andra, men visst känns det ändå bra att veta att det inte är så farligt. de som har det väldigt påtagligt får förhoppningsvis hjälp, även om jag kan tycka att det borde finnsa hjälp med tex hjälm för de som ändå syns mycket även om det inte är extremt. men allt handlar väl om pengar och tillgång.

• Norrtjejjen

glömde fråga. vad var rådet från sjukgymnasten. skulle hon ligga mer på nån av sidorna eller lika mycket på båda även om hennes högra sida är plattare?

min vill inte annat än att ligga på mage nu när hon börjat vrida sig å ha sig om nätterna, så jag kan inte styra det lika bra med hjälp av sido kudden, men det verkar som om hon ligger ungefär lika mycket på båda sidorna. 

Svar på tråden platt bakhuvud