• Norrtjejjen

platt bakhuvud

Min 3 månaders flicka har fått platt bakhuvud. det blev en chock för mig när jag jämförde bilder. Jg har köpt en babysleep kudde så hon bara kan ligga på sidan och avlaska huvudet. När hon är vaken varvar jag med att hålla henne i knät och att träna henne ligga på mage. Bvc har sagt att det inte är så farligt och att det kan rätta till sig. Jag har läst lite olika om att för en del inte rättar till sig nå mycket och en del helt.
    Jag undrar för er som det har rättat till sig, var ni gjorde för att avlasta huvudet, hur gammalt barnet var när det var platt och hur lång tid det tog innan huvudformen rättat till sig.
    Hon är även lite sne i formen och toppen av bakhuvudet lutar åt höger och med att huvudet blivit kortare så märks det ännu mer att huvudet skelar.
    Jag har gråtit över detta och varit tvungen träffa en läkare som sa att det kan ordna upp sig och att sömmarna fortfarande är öppna. men jag bara hoppas det kan göra det och gör allt för att inte belasta bakhuvudet.

• Svar på tråden platt bakhuvud
  • Norrtjejjen

sista bilden är rakt från sidan..hela huvudet set ut som en fyrkant. det som ändå är bra är att hon iaf inte är platt från nacken. hennes snehet föddes hon med då hon legat och tryckt konstigt med huvudet. jag är så deppig för att det blev så.

• Norrtjejjen

det som än dock är bra är att inte pannan bullar ut och är jämn där och att öron och ögon är jämns med varandra

• EstelleW

Vår 1 års dotter var väldigt platt i bakhuvudet när hon var runt 3 månader men det har rättat till sig helt nu. Vi försökte så gott det gick att inte ha henne liggandes på bakhuvudet men hon blev lite vildare med tiden och snurrade runt av sig själv. Men som sagt det har rättat till sig vilket jag inte trodde det skulle göra Solig

• EstelleW
    Norrtjejjen skrev 2012-02-29 15:40:55 följande:
    när började hon se bra ut? tog det lång tid för er att de rättade till sig?
    Det tog en liten stund, har för mig att hon såg bra ut runt 6-7 månader.
  • KlaraBella

Vår dotter var också sne på andra läkarkontrollen, kan nog stämma att hon var två månader då, hon hade legat alldeles för mycket på högersidan så att högra skallbenet hade skjutits fram en aning, i pannan hade hon alltså även en "knöl" läkaren, som inte var den bästa den jag träffat sa att det inte är farligt utan "bara en skönhetsdefekt" som hon så fint kallade det.
    Hon sa även att man inte har så lång tid på sig att påverka huvudformen, har för mig att det var upp till 9 mån eller 1 år.

Fick ju lite smärre panik då jag inte ville att vår dotter skulle ha den lilla "skönhetsdefekten" med ett helt snett huvud. Läkaren hade inte mer konkreta råd än att "tvinga henne att ligga med huvudet åt vänster" vilket jag givetvis inte gjorde.

Däremot sov vår dotter mellan oss i sängen de första månaderna och var ALLTID vänd mot mig i sängen då jag ammade. Vi gjorde som så att jag och sambo bytte sida på sängen och vips så låg hon alltid åt vänster istället!
    På den extra läkarkontrollen efter en månad för att kontrollera huvudet igen var det en perfekt huvudform läkaren fick se!

Hon tyckte vi hade kommit på en jättebra lösning på problemet.

Ett litet tips om du också har bebis som endast gillar att ligga åt ett håll, locka den med något, bröst eller nappflaska eller någon annan fin leksak som kan vara kul att titta på! :)

• Cazza

Min tjej var också sned ett tag, upptöckres runt 3 mån. Nu är hon 9 mån och det syns knappt.

• Norrtjejjen

å så skönt att höra! jag blir så förvirrad om hur ett huvud ska se ut. om man tänker kanten från sidorna på huvudet till mitt på huvudet. för  hon är väldigt rundad på ena sidan (eftersom huvudet är skevt från det hållet. och kantig på andra. jag vågar inte riktigt belasta den kantiga (som är för lutar för mycket) men som jag måste för att få till den överrunda sidan. om det blir för mycket blir hon helt platt på hela den sidan för det är också så att det är inte licka mycket "huvud" på den sidan som den andra som är för mycket..om ni föreställer er formen typ om en ostbåge. ja de går att se på första bilden hur jag menar.

• Norrtjejjen
    Cazza skrev 2012-02-29 21:08:55 följande:
    Min tjej var också sned ett tag, upptöckres runt 3 mån. Nu är hon 9 mån och det syns knappt.
    var hon sne som min tös?
Svar på tråden platt bakhuvud