13-månaders som plötsligt fått svårt att sova på nätterna
Hej!
Barn och sömn är ett stort problem för många föräldrar. Och då menar jag föräldrar, för barnen ser alltid till att de totalt får den sömn de behöver.
Det finns barn som inte sovit en hel natt på fem år och de finns de som alltid sover. Däremellan finns en rad varianter.
I ert fall har er dotter sovit bra men gör det inte just nu och ni har som de flesta föräldrar både sökt orsaker och åtgärder utan att riktigt lyckas.
Av naturliga skäl vet inte heller jag vad som är orsaken just i ert fall. Det jag vet rent generellt är att sömndjupet för både barn och vuxna växlar under nätterna, ibland så att man vaknar för att så småningom somna om igen.
Det jag också vet är att det är viktigt att skapa så lite störningsmoment som möjligt kring dessa uppvaknanden. När ni på olika sätt kommer med nya blöjor, lägger er bredvid, bär runt etc så blir det ett sätt att förhindra att hon sjunker tillbaka i sömnen igen. Var inte så påhittiga är mitt tips, för varje åtgärd blir en ny anledning att vakna länge.
Försök i stället att störa henne så lite som möjligt när hon vaknar till på natten. Stoppa in nappen och gå därifrån. Vänta gärna en stund innan ni går in. Barn somnar om själva om inte föräldrarna drar igång för mycket. När hon är förtvivlad och verkligen har vaknat, ska ni lägga ner henne igen, släcka och gå ut. Det krävs tålamod och uthållighet för att på detta sätt ändra hennes vana tillbaka till ett jämnare sömnbeteende men det brukar alltid lyckas.
Som vuxna är det viktigt att ni turas om så att åtminstone en av er får sova.
Lycka till!
Margit Ekenbark