• Pärla

Hur snabbt går man ner gravidkilon efter snitt?

Hej!

Nu har jag fött mitt andra barn för 1 vecka sen, och idag skulle jag väga mig och se om det hade gått några kilon.
    Jag hade ett planerat snitt, och mitt barn föddes 2950 gr.
    Men idag när jag vägde mig så hade jag bara tappat 2 kg?? Hur är det möjligt? Min son vägde ju 2950 kg, och jag har bara tappat 2 kg av mina gravidkilon som var 20 kg max.

Är det så att man går ner saktare i vikt när man snittas? För vissa som skriver här på FL har gått ner snabbare efter förlossningen..?

Hur var det för er som födde med snitt? Hur snabbt gick ni ner efter snitt?

• Svar på tråden Hur snabbt går man ner gravidkilon efter snitt?
  • yodi

det är nog tämligen olika.

första grav gick jag upp 2,5 kg, sex veckor efter förlosningen så vägde jag 16 kg mindre än vad jag gjort när jag blev gravid.

andra graviditeten gick jag upp 6 kg och dom var svårare att bli av med.

tredje gick jag upp 4 kg och dom var borta när jag vägde mig 4 dagar efter förlossningen.

är snittad alla tre gångerna.          

• Mrs Moneybags

Vikten går man väl ner lika snabbt som vid vag fl, men man kan få ett litet överhäng vid ärret om man har otur.

Jag gick ner mina 20 kg på 8 v. Magen är fortfarande lite pösig, men jag är gammal så det kanske tar lite längre tid för mig... gossen är 6 mån nu.

• gullehjärtat

Det borde väl gå lika snabbt egentligen?
    Men jag gick inte heller ner ens barnets vikt vid mitt andra kejsarsnitt.. Mysko...

• cosinus

Jag vet inte om snittet påverkar, jag har inte blivit snittad någon gång men när jag födde mitt tredje barn vägde jag som höggravid 67 kg. Födde ut son på 2.5 kg + vatten + moderkaka och när jag vägde mig när jag kom hem efter 3 dygn hade jag tappat mindre än 3 kg.

Men jag samlade jättemycket vatten i kroppen då _efter_ förlossningen av någon outgrundlig anledning (det gjorde jag inte med första) för jag fick inte av min ring som jag utan problem kunnat få av hela graviditeten.

Så den närmsta tiden efter jag kom hem kissade jag ner mig 4 kg, sen var det stopp och de "riktiga" gravidkilona kvar.

• Cayenna

Snittades för en månad sen och har redan tappat allt. Så det är nog individuellt! Snitt eller vaginalt lär ju inte spela in.

• FruPenna

Snittats två ggr och tappat ca 5 kg direkt. Efter ca fyra månader var alla 20 kg borta. En nära vän blev platt som en pannkaka direkt så det är nog väldigt olika.

• Mercurialis

Under min första graviditet gick jag upp 9 kg (barnets vikt 2,1 kg). Vaginal förlossning. Det tog ca två månader att bli av med gravidkilona.

Under min andra graviditet gick jag upp 11 kg (barnets vikt 1,5 kg). Kejsarsnitt. Alla gravidkilon var borta efter en månad.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • straw2008

Kalorier in /kalorier ut ! Spelar ju ingen roll hur du föder ??

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • mikissen

Jag gjorde ett akutsnitt och hade gått ner 11 kilo efter 1 vecka.. Sonen vägde 3360gram. :)

Som redan sagt så kan inte förlossningssättet har något att göra med hur mycket man går ner i vikt efteråt..

• Skogsflickan

Jag gick visserligen upp 6,5 kg. Snittades planerat 19mars. 2april kom jag i mina gamla jeans+ hade tappat mer kilon än det jag gått upp.

Det du tycker om mina åsikter torkar jag röven med...
  • straw2008

Ett kilo fett är ca 7000 kalorier så det är så mkt mer du måste förbränna, alltså du måste ligga på 7000 minuskalorier för att gå ner ett kilo.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
Svar på tråden Hur snabbt går man ner gravidkilon efter snitt?