• Irma69

    Fler som har samma problem som mig med insättningssymtom av antidepressiv medicin? Behöver hjälp!!! Snälla ....

    Har nu ätit cipralex 5 mg i 3 veckor Dvs 23 dagar och har fått enorm ångest/ oro ...allt blir överdrivet problem. Kan liksom inte tänka realistiskt. Jätte oro det tom bränner till i bröstet av ångesten. Sömnen har sålts ut och måste ta sömntablett ... Har fått sobril 10 mg som de säger att jag ska ta vid behov men kan ju inte äta den varje dag... När vänder det? Fler som kan dela med sig... Känner mig rädd och liten och ber en bön att det snart blir bra... Snälla någon... Hjälp! fler som är i samma situation som mig just nu....? Kram


  • Svar på tråden Fler som har samma problem som mig med insättningssymtom av antidepressiv medicin? Behöver hjälp!!! Snälla ....
  • Irma69

    Har en ärftlig brist sjukdom som kan orsaka sjukdomen kol och jag har sedan jag fick reda på detta 19 år var jag då alltid varit rädd att det skall bryta ut. Men blåser bra värden och så men i dec fick jag reda på att jag hade något ej allvarligt på lungan och blev inte väl informerad om detta och blev totalt rädd ledsen och ångest för att jag skall dö tidigt från mina barn. Fick problem med sömnen av oro och fick då cipralex av läkaren.

  • Irma69

    Känns lugnande att höra fler som varit i den situation som jag befinner mig i... Så tacksam för svar från alla... Blir peppad av att höra att fler varit med om samma. ... Skriv gärna och berätta ...kram

  • Irma69

    Till anonym Ida

    Åt du sobril vare dag tills du blev bättre ? Tacksam för svar :)

  • Irma69

    Till Ida

    Åt du cipralex ? Usch jobbigt du haft det oxå ... Lider verkligen ... Idag fick jag tom kraftiga hugg i hjärtat av all oro tror jag verkligen obehagligt trodde att det var en hjärt attack pågång... Så då tog jag sobril.., tänker inte dö på kuppen av en insättnings biverkan... Tar hellre då sobril än att stressa kroppen helt! Undrar om det skall ta så lång tid med cipralex med biverkningar???? 23 dagar är ju ganska länge...

  • Irma69

    Till anonym cipralex

    Vet inte riktigt men min läkare sa att man börjar med 5 mg? Du har 10 mg kanske för högt att börja med? Du kan ju fråga din läkare. Jag har haft första dagarna jag började kraftiga svetsningar på natten och det varade I ca 4 dagar sen fick jag kraftiga bränningar i bröstet det blev jätte varmt och det kom i samband med om jag tänkte något som minsta lilla var jobbigt eller obehagligt... Sen kom ångesten obeskrivlig överdriven och hade inte kunnat fungera utan sobril. Igår var den värsta dagen av alla och det utav minst 2 veckor i ångest MEN idag har jag mått bra :)))) vet inte om det vände idag men något har hänt! Har fortfarande lite av de bränningar och känner mig tids vis över speedad och idag fick jag huvud värk och äntligen trötthets känsla.., ja lite beskrivning om hur jag haft det och har det... Skriver mer snart igen... Vill ge alla som behöver hjälp och information om hur man kan må.., alla måste vi hjälpa varandra i sådana här svåra förhållanden när man mår dåligt. Kram :)

  • Irma69

    Till lunaria

    Hej, vad jag vet och har även hört det av andra som ätit cipralex så är den jätte bra och man mår bra av den när det vänder! Så ta den med gott samvete.... :)))

  • Irma69

    Igår var första dagen jag mådde bättre så jag tänkte att då kan man säkert sova utan sömntablett och sobril.... Men så fel jag hade fick ta sömn tabletter men vaknade flera gånger fast jag tar 50 mg propavan .... Normalt tar jag 1 sobril till natten oxå men tänkte att den hoppar jag över ... Dumt... Vilket resulterade i att jag har bara fått 3-4 timmar sömn i natt trots 2 propavan dvs 50 mg. Detta är så jobbigt vill ju bara kunna sova utan... Sömnen slogs ut när jag började med cipralexen pga av ökad oro kring allt.... Snälla någon som vet när sömn kommer tillbaka normalt ... Som varit med om samma när ni ätit antidepressiv medicin ...

  • Irma69

    Till EllenH

    Tack för att du svarade ... Mår faktisk så dåligt idag av denna ångest så man börjar tro rättare sagt att det vänder aldrig ... Är så rädd!!!! Hade en dag där jag mådde bra ... Men idag fy... Har nu tagit 26 tabletter ... Vill att det vänder snart.., hur lång tid tog det för dig? Äter just nu 1/2 till 1 sobril om dan står inte ut!!

    Fler som haft som mig?

  • Irma69

    Tar en 1/2 sobril och den hjälper. Varför får man sådana här problem att man får överdriven ångest när man börjar med cipralexen? Hur lång tid tog det för dig innan det vände? Smällt av dig att du svarar :)

  • Irma69

    Hej EllenH!

    Jag har nu ätit 34 tabletter och tycker det är så jobbigt att det inte vänt ännu.

    Det känns som om jag var bättre innan jag började med cipralex. Jag fick cipralex för att jag fick reda på att jag hade något på lungorna och det gjorde mig ledsen och rädd fick då lite problem med sömnen. Fick då cipralex 5 mg och då började helvetet med dålig sömn måste ta propavan och sobril för att sova ... Och överdriven ångest som ex vågade inte sjukskriva mig var rädd att få sparken och letar bostad bara det gör att jag får jätte ångest allt är överdrivet... Så jobbigt ... Känns som jag är en annan person ... Jag är aldrig så här annars ... Skulle kunna bo på vandrar hem :)... Inte alls orolig men nu är allt ett problem och jag mår dåligt av detta känns nästan som msn inte vill finnas om det fortsätter så hära... Vill oxå nämna att jag för 5 pr sedan åt cipralex för mamma dog och den gången var jag riktigt dålig när jag började men kommer inte ihåg hur lång tid det tog innan det vände men det vände tidigare än nu.... Fy... Vad jobbigt detta är vill nästan sluta med cipralexen. Hur länge ska jag behöva lida innan det vänder .... Tusen tack Ellen för att du svarar... Och alla andra som svarar... Kram ... Behöver stöd!!!!

  • Irma69

    Tusen tack Anonym (igen)!!!!

    Kämpar på och är så rädd att det inte vänder .... Känner mig så stressad av detta så det är inte klokt! Vill inte vara själv längre utan måste gärna ha någon att prata med hela tiden... Vill verkligen att det vänder snart...:(.... Hur länge äter man 5 mg? Vågar inte höja dosen ens för tänker att man kanske får det ännu värre än som det är nu. Jätte rädd för att må ännu värre än detta ..., så snällt av er alla att svara... Det hjälper mig verkligen att tro att det vänder fast man i detta inte tror att det gör.... Blir verkligen glad när ni snälla alla svarar... :) kram på er

Svar på tråden Fler som har samma problem som mig med insättningssymtom av antidepressiv medicin? Behöver hjälp!!! Snälla ....