• IceJossan

Undrar du vad färgen på din katt kallas?

Lägg upp en bild här så kan jag hjälpa till med det :)

Det är en liten vetenskap med namnen på kattfärger, mönster eller icke-mönster, osv.

Många kallar sina katter för "grå", vilket är en färg som inte finns teoretiskt sett. De katter som går under benämningen "grå" kan vara blå, blåsköldpaddsfärgade, brunmönstrade, svartsilver etc.

Det finns många benämningar på färger inom kattvärlden. På bilden nedan till exempel har vi en kattunge med färgen svartsilversköldpaddsspotted.

Hon har alltså...

• svart som grundfärg (svartsilversköldpaddsspotted)

• vit underull (svartsilversköldpaddsspotted) OBS! Det heter silver om katten är mönstrad, smoke om den är omönstrad (solid).

• svart och rött (svartsilversköldpaddsspotted) OBS! Svart och rött = svartsköldpadd. Blått och creme = blåsköldpadd. Det röda på denna missa är svårt att se på bild så här. Hon har en röd prick i pannan och röda nyanser på kroppen och rött på ett par tassar.

• prickig (svartsilversköldpaddsspotted). Randig = tigré, krumelur/bullseye-mönstrad = tabby.

Tänkte att det kunde vara kul att utbilda lite - all kunskap är nyttig kunskap!

Så om det är någon som undrar vilken färg katten har så lägg upp en tydlig bild taget helst så att man ser både ansikte och sidan tydligt!

• Svar på tråden Undrar du vad färgen på din katt kallas?
  • IceJossan
    katwa skrev 2012-06-03 16:50:46 följande:
    Hennes underull är ljust silvergrå... Hennes "röda" fläckar ser i verkligheten cremefärgade ut, kan svartsköldpaddor ha det? Jag trodde att de var mer ... ja, röda i sin färg :P

Hmm, kan du sära på pälsen och ta ett kort och lägga in här så jag får se?

De röda fläckarna är nog så ljusa för att hon är silver i botten. Hade hon varit blåpadda hade fläckarna varit ännu ljusare, alldeles sandfärgade. Mönstret i de röda fläckarna syns, och det gör att vissa fält i det röda ser mörkare ut och andra ser ljusare ut. Dessutom är det mörka för mörkt för att vara blått

Svartsilversköldpadda och svartsköldpadda får rättså olika nyanser eftersom silveranlaget gör att nyansen blir annorlunda. Pälsen ser ljusare ut eftersom den inte är färgad ända in i underullen, utan bara längst ut på stråna.

Jag är ju inte 100% säker på att hon är silver, men det ser verkligen ut så på bilderna. Så jag väntar med spänning på ett foto som visar hur underullen ser ut ;)

• Edalia

Någon som vill berätta om denna lilla hona?
    Bilderna är inte dom bästa , men hon är bara tolv veckor så är inte stilla länge nog för bra bilder
    Antar att hon är någon sorts padda ..

• LunaLunatic
    Edalia skrev 2012-06-03 21:35:07 följande:
    Någon som vill berätta om denna lilla hona?
    Bilderna är inte dom bästa , men hon är bara tolv veckor så är inte stilla länge nog för bra bilder
    Antar att hon är någon sorts padda ..

Yepp, blåpadda med vitt.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • LunaLunatic
    IceJossan skrev 2012-06-03 16:23:41 följande:
    Hon är tabby. Men hon ser inte blå ut, utan snarare svartsilver. Och sköldpadda också eftersom hon även har rött. Sära på pälsen - är hon helt vit i underullen? I så fall är hon svartsköldpaddssilverstabby bicolor (bicolor=mängden vitt). Till vardags säger man oftast bara "...med vitt". Att hon är tabby kan du se dels på de breda mörka ringarna på svansen. Tigrerade och spottade katter har smala mörka ringar på svansen. Och dels på det oregelbundna krumelurmönstret på hennes sidor.
    Spotted kan väl vara uppsprucket tabby såväl som tigré, och spottade kattens svansringar styrs av vilket mönster som ligger i botten.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • IceJossan
    LunaLunatic skrev 2012-06-03 22:44:36 följande:
    Spotted kan väl vara uppsprucket tabby såväl som tigré, och spottade kattens svansringar styrs av vilket mönster som ligger i botten.

Är det så? Jag har aldrig stött på eller sett bilder på en katt med uppsprucket tabbymönster så att den är spottad. Men det är möjligt att det förekommer? Men det är nog högst ovanligt isf
  • Roisin Dubh

Här är några av mina. Glad

Niffy här längst ner är vit och silverfärgad med undantag av fläcken på hakan som går mer åt det cremefärgade hållet.
    If Jeanne d'Arc lived today she would be a lawyer and beat your ass-in-court.
  • IceJossan
    Roisin Dubh skrev 2012-06-06 20:49:07 följande:
    Här är några av mina. Glad

Niffy här längst ner är vit och silverfärgad med undantag av fläcken på hakan som går mer åt det cremefärgade hållet.

Katt nr. 1 (bild 1 och 2 antar jag är samma katt?) är svartsköldpaddstigré eller svartsköldpaddsspotted - är hon prickig eller randig, kan man få se en bild på hennes sida?

Katt nr. 2 är svart.

Katt nr. 3 är blåmönstrad med vitt, jag skulle tippa på spotted eftersom det snarare är prickigt än randigt det lilla man ser på sidan. Mängden vitt kallas harlekin. Alltså är katten blåspotted harlekin.

Katt nr. 4 behöver jag en bild ifrån sidan eller ovanifrån på för att kunna avgöra färg.

:)

• Roisin Dubh
    IceJossan skrev 2012-06-06 22:05:08 följande:

Katt nr. 1 (bild 1 och 2 antar jag är samma katt?) är svartsköldpaddstigré eller svartsköldpaddsspotted - är hon prickig eller randig, kan man få se en bild på hennes sida?

Hittade ingen riktigt bra sidobild men här är en till. Geisha heter hon. Hennes mamma och bröder är röda och pappan är den långhåriga svarta på tredje bilden.

IceJossan skrev 2012-06-06 22:05:08 följande:
    Katt nr. 3 är blåmönstrad med vitt, jag skulle tippa på spotted eftersom det snarare är prickigt än randigt det lilla man ser på sidan. Mängden vitt kallas harlekin. Alltså är katten blåspotted harlekin.

Katt nr. 4 behöver jag en bild ifrån sidan eller ovanifrån på för att kunna avgöra färg.

:)

3 och 4 är samma katt. Hon är alltså blåspotted harlekin fast med en liten cremefärgad fläck på hakan. Skrattande
  • katwa
    IceJossan skrev 2012-06-03 20:21:43 följande:

Hmm, kan du sära på pälsen och ta ett kort och lägga in här så jag får se?

De röda fläckarna är nog så ljusa för att hon är silver i botten. Hade hon varit blåpadda hade fläckarna varit ännu ljusare, alldeles sandfärgade. Mönstret i de röda fläckarna syns, och det gör att vissa fält i det röda ser mörkare ut och andra ser ljusare ut. Dessutom är det mörka för mörkt för att vara blått

Svartsilversköldpadda och svartsköldpadda får rättså olika nyanser eftersom silveranlaget gör att nyansen blir annorlunda. Pälsen ser ljusare ut eftersom den inte är färgad ända in i underullen, utan bara längst ut på stråna.

Jag är ju inte 100% säker på att hon är silver, men det ser verkligen ut så på bilderna. Så jag väntar med spänning på ett foto som visar hur underullen ser ut ;)

Det tog lite tid, men nu har jag lyckats knäppa en okej bild på hennes underull =)  Svårt att fånga på bild hur ullen ser ut in real life, den är inte helt kritvit till färgen utan går snarare i ljust ljust silvergråa toner.

• Roisin Dubh
    Roisin Dubh skrev 2012-06-06 20:49:07 följande:

Dessa två ska f.ö. få bebisar vilken dag/minut som helst. Dag 65 imorgon.

Någon som vill gissa hur ungarna kommer att se ut? Och hur många det blir? Glad

Här är en bättre bild på pappa katt också. Han är inte helsvart som det såg ut på första fotot.

Svar på tråden Undrar du vad färgen på din katt kallas?