• IceJossan

Undrar du vad färgen på din katt kallas?

Lägg upp en bild här så kan jag hjälpa till med det :)

Det är en liten vetenskap med namnen på kattfärger, mönster eller icke-mönster, osv.

Många kallar sina katter för "grå", vilket är en färg som inte finns teoretiskt sett. De katter som går under benämningen "grå" kan vara blå, blåsköldpaddsfärgade, brunmönstrade, svartsilver etc.

Det finns många benämningar på färger inom kattvärlden. På bilden nedan till exempel har vi en kattunge med färgen svartsilversköldpaddsspotted.

Hon har alltså...

• svart som grundfärg (svartsilversköldpaddsspotted)

• vit underull (svartsilversköldpaddsspotted) OBS! Det heter silver om katten är mönstrad, smoke om den är omönstrad (solid).

• svart och rött (svartsilversköldpaddsspotted) OBS! Svart och rött = svartsköldpadd. Blått och creme = blåsköldpadd. Det röda på denna missa är svårt att se på bild så här. Hon har en röd prick i pannan och röda nyanser på kroppen och rött på ett par tassar.

• prickig (svartsilversköldpaddsspotted). Randig = tigré, krumelur/bullseye-mönstrad = tabby.

Tänkte att det kunde vara kul att utbilda lite - all kunskap är nyttig kunskap!

Så om det är någon som undrar vilken färg katten har så lägg upp en tydlig bild taget helst så att man ser både ansikte och sidan tydligt!

• Svar på tråden Undrar du vad färgen på din katt kallas?
  • cheesen

Här ärde sista bilderna på den ljusa kattungen, är lite svårt att får med hand tecken och färg på bild haha menmen hoppas du orkar svara på alla färgerna! :)

• cheesen

menade inte att min katt fick ungar för en dag sedan utan 6 dagar sedan!

• IceJossan
    Paincake skrev 2012-06-17 21:44:54 följande:
    Vilken bra tråd! Är min bondkatt Misja månne blå? Brukar kalla henne blyertsgrå och vit när någon frågar men har väl insett att den färgen finns bara i min värld
    Hon är blå bicolor :) Eller enkelt sagt: Blå med vitt.
  • IceJossan
    ÄlskadeT skrev 2012-06-17 21:51:58 följande:
    Lägger in en bild på min älskade Elvis som tyvärr inte finns mer. :(

Vacker kisse! Det är nåt visst med svartvita pojkar.. Svart bicolor var han.
  • IceJossan
    Sockerråtta skrev 2012-06-17 22:45:19 följande:
    Hej, vad kallas den här lille herrns färgteckning? rödtigrerad?
    Den grabben är rödtabby bicolor :) Krumelurmönstret kallas tabby. Tigré är när katten är randig.
  • IceJossan
    sollan skrev 2012-06-17 23:05:38 följande:
    Vilken färg har våran fina  Bruttan?  =))
    Den Bruttan är bruntigré eller brunspotted. Är ränderna någorlunda hela är hon tigré, är de brutna och det är mer prickar så är hon spotted. Svårt att se på bilderna då hon ligger ner, men jag tycker mig se prickar så jag chansar på brunspotted!
  • IceJossan
    cheesen skrev 2012-06-18 00:46:37 följande:

Har 4 kattungar och tre vuxna katter jag gärna skulle vilja veta färgerna på. 
    De två första jag lägger upp är min hankatt på 1 år och 3 månader. Hans underhår är vissa Vita/ljusgrå och andra gråa i olika ertapper, nästan som ringar på stråna.
    Han är i en blå/lila ton, brukar ha ljusbrunt på topparna i pälsen. 

Sedan är det min honkatt på 13 år, blandras mellan norskskogskatt/angora. Hon har mestadels grått underhår.

Den tredje är min katthona på ca 1 år och 1 månad som fick kattungar för en dag sedan. Hon har grått, cremefärgat och orange underhår.

Sen är det då kattungarna.
    Börjar med den förstfödda och enda honan i kullen, Wilda Mathilda´s Akeleja "Kleja".

har    
    Grabben är blåtabby :)

Och tanten är bruntabby. Är osäker på om det ljusa under hakan är vitt eller om det bara är ljust pga mönstret. Har du en bild på henne när hon var ung/liten?
  • Paincake
    IceJossan skrev 2012-06-18 12:03:01 följande:
    Hon är blå bicolor :) Eller enkelt sagt: Blå med vitt.
    Oh, så tjusigt!

Tack så mycket. 
  • IceJossan
    cheesen skrev 2012-06-18 00:46:37 följande:

Har 4 kattungar och tre vuxna katter jag gärna skulle vilja veta färgerna på. 
    De två första jag lägger upp är min hankatt på 1 år och 3 månader. Hans underhår är vissa Vita/ljusgrå och andra gråa i olika ertapper, nästan som ringar på stråna.
    Han är i en blå/lila ton, brukar ha ljusbrunt på topparna i pälsen. 

Sedan är det min honkatt på 13 år, blandras mellan norskskogskatt/angora. Hon har mestadels grått underhår.

Den tredje är min katthona på ca 1 år och 1 månad som fick kattungar för en dag sedan. Hon har grått, cremefärgat och orange underhår. 

Sen är det då kattungarna.
    Börjar med den förstfödda och enda honan i kullen, Wilda Mathilda´s Akeleja "Kleja".

har    

Oj, skickade iväg svaret för fort...

Den tredje katten är svartsköldpadda.

Honan i kullen är svartsköldpadda precis som mamma.

Svårt att säga mönstret på de två röda grabbarna, men det är antingen tigré eller spotted. Tycker att de ser spottade ut men kan du lägga in en bild på båda rakt ifrån sidan?

Den ljusare grabben är cremetabby.

Är det renrasiga kattungar? I så fall är ju EMS-koderna intressanta att ha också.

Svar på tråden Undrar du vad färgen på din katt kallas?