• IceJossan

Undrar du vad färgen på din katt kallas?

Lägg upp en bild här så kan jag hjälpa till med det :)

Det är en liten vetenskap med namnen på kattfärger, mönster eller icke-mönster, osv.

Många kallar sina katter för "grå", vilket är en färg som inte finns teoretiskt sett. De katter som går under benämningen "grå" kan vara blå, blåsköldpaddsfärgade, brunmönstrade, svartsilver etc.

Det finns många benämningar på färger inom kattvärlden. På bilden nedan till exempel har vi en kattunge med färgen svartsilversköldpaddsspotted.

Hon har alltså...

• svart som grundfärg (svartsilversköldpaddsspotted)

• vit underull (svartsilversköldpaddsspotted) OBS! Det heter silver om katten är mönstrad, smoke om den är omönstrad (solid).

• svart och rött (svartsilversköldpaddsspotted) OBS! Svart och rött = svartsköldpadd. Blått och creme = blåsköldpadd. Det röda på denna missa är svårt att se på bild så här. Hon har en röd prick i pannan och röda nyanser på kroppen och rött på ett par tassar.

• prickig (svartsilversköldpaddsspotted). Randig = tigré, krumelur/bullseye-mönstrad = tabby.

Tänkte att det kunde vara kul att utbilda lite - all kunskap är nyttig kunskap!

Så om det är någon som undrar vilken färg katten har så lägg upp en tydlig bild taget helst så att man ser både ansikte och sidan tydligt!

• Svar på tråden Undrar du vad färgen på din katt kallas?
  • IceJossan
    Roisin Dubh skrev 2012-06-16 20:49:54 följande:
    Borde vara tabby ja, eftersom han har så få ringar på svansen. En tigrerad katt har fler och tunnare ringar på svansen.
  • Paincake

Vilken bra tråd! Är min bondkatt Misja månne blå? Brukar kalla henne blyertsgrå och vit när någon frågar men har väl insett att den färgen finns bara i min värld
  • ÄlskadeT

Lägger in en bild på min älskade Elvis som tyvärr inte finns mer. :(

• LunaLunatic
    Paincake skrev 2012-06-17 21:44:54 följande:

Vilken bra tråd! Är min bondkatt Misja månne blå? Brukar kalla henne blyertsgrå och vit när någon frågar men har väl insett att den färgen finns bara i min värld
    Yep, blå och vit.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • LunaLunatic
    Sockerråtta skrev 2012-06-17 22:45:19 följande:
    Hej, vad kallas den här lille herrns färgteckning? rödtigrerad?

Rödtabby :) Tigré är mer smala ränder.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • cheesen

Har 4 kattungar och tre vuxna katter jag gärna skulle vilja veta färgerna på. 
    De två första jag lägger upp är min hankatt på 1 år och 3 månader. Hans underhår är vissa Vita/ljusgrå och andra gråa i olika ertapper, nästan som ringar på stråna.
    Han är i en blå/lila ton, brukar ha ljusbrunt på topparna i pälsen. 

Sedan är det min honkatt på 13 år, blandras mellan norskskogskatt/angora. Hon har mestadels grått underhår.

Den tredje är min katthona på ca 1 år och 1 månad som fick kattungar för en dag sedan. Hon har grått, cremefärgat och orange underhår.

Sen är det då kattungarna.
    Börjar med den förstfödda och enda honan i kullen, Wilda Mathilda´s Akeleja "Kleja".

har    

• cheesen

Råkade skicka iväg meddelandet för tidigt men iaf den svarta med oranga är Kleja med. Tror hon har creme/vit teckningar på undersida, tassar och ansikte och orange/creme på rygg/ansikte.
    Den andra kattungen är Wilda Mathilda´s Maskros.På den andra bilden är Maskros den oranga kattungen till vänster.Ni får stå ut med smutsiga naglar du jag just var i stallet innan vissa av bilderna!

Den tredje kattungen är Wilda Mathilda´s Tussilago. Det är den oranga kattungen till höger på bilden över och den kattungen på bilden unden denna texten.

Sist och minst är det Wilda Mathilda´s Gullviva. Tror han är cremefärgad men vet inte säkert! :)

Svar på tråden Undrar du vad färgen på din katt kallas?