Undrar du vad färgen på din katt kallas?
Visa gärna bild! Menar du att den har en sträng på ryggen där pälsen ligger åt "fel" håll alltså? Eller menar du en svart "ål"? Är det en abessinier??
Visa gärna bild! Menar du att den har en sträng på ryggen där pälsen ligger åt "fel" håll alltså? Eller menar du en svart "ål"? Är det en abessinier??
Hahaha ja det ser skitkul ut! Min ena katt (eller ja, päronens katt numera) är visserligen vanligt röd men i en mycket mörk ton och han har en mörkare ål längsmed ryggen. Han har dessutom rätt lång päls för att vara korthårig så det ser himla kul ut när ålen fälls rakt upp när han reser ragg! 
Jag har aldrig hört att denna "ål" kallas ridgeback :S Det ordet kopplar jag bara till hundraser Rhodesian Ridgeback som fått sitt namn av den sträng päls längs ryggraden som underligt nog ligger mothårs.
Den övre är svart-vit van eller svart-vit harlekin. Har du en bild på andra sidan? Om hon är van eller harlekin beror på hur stor fläcken på andra sidan är. Du kanske har en bild på henne rakt uppifrån när hon ligger ner/sitter ihopsjunken?
Den undre är bruntigré :)
Svart-vit van är hon :)
Den benämningen kan misstolkas eftersom Turkisk van är en kattras med den teckningen (googla så får du se) som ibland bara kallas "Van". Men det är bara att förklara att hon är en huskatt med färgen svart-vit van :) Om hon är en huskatt?
Oj vilken svår. Lika svår som min Ronny, som jag TROR är solid röd men som ljusnat runt munnen med åren :S
Jag tippar på att din katt är solid, alltså röd-vit. Mängen vitt är så liten att den kallas obestämd mängd vitt (mindre än 25%).
Jag ska bara säga att jag själv är låååååångt ifrån fullärd! Jag googlar hela tiden för att lära mig mer, senast just precis om detta med vitfläcksgraden :) Hoppas bara att jag inte skrivit fel på någons fråga om färg, att jag skrivit bicolor om katten bara haft en liten prick vitt till exempel.
Bicolour = 25-50% vitt
Harlekin = 50-75% vitt
Van = mer än 75% vitt
Skriver det igen lite tydligare:
Med vitt eller (färg)-vit = upp till 25% vitt. Detta har alltså ingen specifik benämning.
Bicolour = 25-50% vitt
Harlekin = 50-75% vitt
Van = mer än 75% vitt
Hahaha, vilket kul namn! Apelsin.. Haha :) Jag vet två katter som heter Kiwi och två som heter Purjo, hehe.
Lennartsdotter har rätt om färgen :)