Inlägg från: IceJossan |Visa alla inlägg
  • IceJossan

Undrar du vad färgen på din katt kallas?

Sannive skrev 2012-03-27 16:54:11 följande:
    Vad roligt! Då måste jag ju fråga om två utav mina pälsklingar.

Pamina här; Tillägg är att det som är ljust på bilden inte är vitt utan beige. Hon har inte ett enda vitt strå på kroppen utan allt går i beige eller en väldigt märklig grå, ibland lila aktig färg.

Nytagen bild:

Samma katt fast lite mer mage (som tack och lov vi har lyckats banta ner)

Och så har vi stilige Naxxos:

Pamira är blåtigré och Naxxos är blå-vit bicolor Glad

Det beigea kallas rufism, blåmönstrade katter har väldigt ofta det. Som en liten missfärgning, fast det är himla läckert :)

• IceJossan
    tinis77 skrev 2012-03-29 22:07:12 följande:
    Den anda katten jag la upp bild på, bruntabbyn, och denna är bröder. Har för mig att det var 2 till i den kullen, en bruntabby och en som var lika som den här. Deras pappa skulle tydligen vara en birma, vet inte hur pass det stämmer dock. 

Min kisse och den på länken var ju jättelika! 
    Det kan stämma att pappa är birma, men sånt är svårt att bevisa. Mamman är bruntabby eller svart va? För att det skall bli maskade ungar måste båda föräldrarna bära på anlaget, alltså gör mamman det också, även om hon själv inte är/var maskad.
  • IceJossan
    LunaLunatic skrev 2012-04-09 00:59:48 följande:
    Var en del diskussion om dessa när de skulle reggas. 10 månader på bilden.
    De där var intressanta! Vad blev de reggade som? De är ju agouti i alla fall, svårt att se mönstret i allt krull. Jag skulle tippa på svartsköldpaddstigré. Skulle vilja säga amberagouti om båda, men det är väl ingen färg en devon kan ha?
  • IceJossan
    snuppis skrev 2012-04-09 13:37:52 följande:
    är de sköldpadda? hon har 4 färger vit grå svart och gulaktig  de gula syns inte så bra 

Hon är blåsköldpaddstigré-vit bicolor :)
  • IceJossan
    HäxanSurtant skrev 2012-04-09 13:52:18 följande:
    Jag råkade trycka posta inte en utan två gånger Iaf han är inte så lätt att fota kan man säga, trycker hela ansiktet i kameran så fort man försöker.

Men iaf  flera bilder, just för att han är så jämn i pälsen svårt att få fram på bara en bild, ränder längst ut på svansen och på benen, ljusare undertill. Tja han är ovanlig i vart fall, jag har bara mött en sån katt innan och det är hans mamma, men inte ens hon hade lika fin päls som han har.
    Häftig färg på en huskatt! Om det är det han är? Han är rödtickad!
  • IceJossan
    Subtilia skrev 2012-04-09 15:48:45 följande:
    Nr.1

Nr 2

Nr 1 är rödmaskad?

Nr 2 är lila-vit bicolor?

• IceJossan
    snuppis skrev 2012-04-09 15:20:14 följande:
    oj he he hoppas ingen frågar mig de där minns jag aldrig =) tack 

Jorå!

Det gråa på en katt kallas blått och det ljusgula kallas creme. Blått och creme på samma katt = färgen kallas blåsköldpadd. Man säger just blåsköldpadd för att blå är den mörkaste färgen. Samma om en katt som har svart och rött, då heter det svartsköldpadd. Sedan är hon randig, det kallas tigré (ser alltså tigerrandig ut). Sen är hon vit också, det är mängden vitt som kallas bicolor. Oftast säger man bara "blåsköldpaddstigre med vitt".

Svar på tråden Undrar du vad färgen på din katt kallas?