• Sara 562

Ont i magen över höga csn lån!

Finns fler än jag där ute som kommer sitta med 250.000 i studieskulder?? Har ont i magen bara jag tänker på dessa förbaskade lånen

• Svar på tråden Ont i magen över höga csn lån!
  • Skogsstjärna

Nu hör jag visserligen till dem som tycker att lån bör undvikas där det är möjligt, och har lite svårt att förstå mig på folk som tar CSN-lån bara för att "det gör ju alla som pluggar på högskola". Jag tror att många skulle klara sig på halva lånet (Inte om man är förälder kanske). MEN, "ska" man ha något lån utöver huslån är det ju helt klart CSN-lån. Man får en utbildning, som ofta möjlighet till ett jobb som är mer intressant och ger högre lön än vad man skulle ha fått utan utbildningen. Dessutom är det en upplevelse för livet. Och det är väldigt förmånlig avbetalning och låg ränta, vilket gör att det inte blir jättedyrt i slutändan. Så nu när du redan har lånet tycker jag inte att du ska gå och ha ångest, det är välinvesterade pengar.

• kentafinell

Jag ha va 180 000 i lån när jag blir klar till sommaren, och då kommer jag att börja betala ca 600/månad. Om jag då räknar med att jag får ca 6000kr mer/månad än på mitt förra jobb + ett arbete som jag trivs med, då ser jag bara fördelar.

• castafiore
    Skogsstjärna skrev 2012-03-06 22:34:04 följande:
    Nu hör jag visserligen till dem som tycker att lån bör undvikas där det är möjligt, och har lite svårt att förstå mig på folk som tar CSN-lån bara för att "det gör ju alla som pluggar på högskola". Jag tror att många skulle klara sig på halva lånet (Inte om man är förälder kanske). MEN, "ska" man ha något lån utöver huslån är det ju helt klart CSN-lån. Man får en utbildning, som ofta möjlighet till ett jobb som är mer intressant och ger högre lön än vad man skulle ha fått utan utbildningen. Dessutom är det en upplevelse för livet. Och det är väldigt förmånlig avbetalning och låg ränta, vilket gör att det inte blir jättedyrt i slutändan. Så nu när du redan har lånet tycker jag inte att du ska gå och ha ångest, det är välinvesterade pengar.
    Jag klarade mig inte ens på hela lånet.
  • Mint
    castafiore skrev 2012-03-07 07:56:41 följande:
    Jag klarade mig inte ens på hela lånet.
    Nä, i efterhand har jag märkt att jag helt klart gick back. Jag "lånade" av sparkontot varje månad i princip.

För att inte låna pengar måste man ju bo kvar hemma eller bli försörjd av en partner och den situationen är inte aktuell för så väldigt många. Ofta måste man ju flytta från sin hemort. 
  • Tokstolla

Har en kompis som har drygt 500.000 ! Och det går väl om man senare skaffar sig ett jobb med bra betalt men han är "bara" gymnasielärare och dessutom i musik så konkurrensen är hård och lönen lägre. 3 år på folkhögskola, 6 år på högskola samt extra lån till musikinstrument... DET är höga CSN-lån

• castafiore
    Mint skrev 2012-03-08 05:20:01 följande:
    Nä, i efterhand har jag märkt att jag helt klart gick back. Jag "lånade" av sparkontot varje månad i princip.

För att inte låna pengar måste man ju bo kvar hemma eller bli försörjd av en partner och den situationen är inte aktuell för så väldigt många. Ofta måste man ju flytta från sin hemort. 
    Sedan finns det ju vi som pluggar utomlands, då är det lite svårt att bo hemma....
    Tokstolla skrev 2012-03-08 05:24:27 följande:
    Har en kompis som har drygt 500.000 ! Och det går väl om man senare skaffar sig ett jobb med bra betalt men han är "bara" gymnasielärare och dessutom i musik så konkurrensen är hård och lönen lägre. 3 år på folkhögskola, 6 år på högskola samt extra lån till musikinstrument... DET är höga CSN-lån
    Här är en till.
  • Seven Costanza

Jag kommer ha drygt 300 000, då har jag tagit ut alla sex åren förutom fem veckor. Jag kommer inte ens ha hög lön (lärare) men jag hade troligen inte fått något jobb jag trivts med utan att utbilda mig. Visserligen kunde jag ha utbildat mig snabbare om jag inte bytt utbildning osv så en del av lånen hade kunnat undvikas. Jag har bara haft en sambo som kunnat betala delar av mitt uppehälle under två av dessa sex år och det hade blivit knapert ändå utan lån. Jag har jobbat extra en del men inte så mycket så att det hade täckt lånen. Inte ett dugg orolig över att betala tillbaka, kommer blir drygt en tusenlapp i månaden och det ser jag som billigt för att ha hållit mig flytande i nio år efter studenten samt för att lära mig både franska och spanska flytande. God investering!

Skogsstjärna: Om CSN hade haft smidigare regler så att det gick att ta fullt bidrag och halvt lån utan att röra till det med att ta helt lån för färre veckor så tror jag fler hade minskat sina lån om de kunde. När jag frågade CSN om det gick att få fullt bidrag (vilket man ju vill ha eftersom man har rätt till det om man pluggar heltid) men bara ta ut 50% eller 75% lån varje vecka så att man får samma belopp alltid så sa de att nej det gick inte, antingen fick man då endast 50/75 % bidrag också och gick miste om att få det på heltid, eller fick man själv ta fullt lån för 10 veckor och portionera ut det på 20 veckor. Det pallade inte jag ha koll på så jag har istället sparat den del av lånet jag inte behöver. De senaste åren åtminstone har detta varit fördelaktigt då min sparränta varit bättre än CSN, men inte hela tiden. Väldigt oflexibelt system tycker jag.

• Skogsstjärna
    Mint skrev 2012-03-08 05:20:01 följande:

Man måste faktiskt inte bo kvar hemma, det går att anpassa sig i många fall. Jag klarade mig i två år på endast sommarjobbspengar och bidragsdelen. Då hade jag en hyra på 4100 kr med elen inräknad och bostadsbidrag avdraget . Första året var jag sambo (delade lika) och andra bodde jag ensam med två katter. Men sista året var jag tvungen att låna. Ett alternativ hade ju förstås varit att skaffa extrajobb, men det orkade jag inte :-P. Och jag levde inte alls överdrivet sparsamt, men jagade alltid extrapriser. Jag hade flera klasskompisar som inte heller lånade.

Seven Costanza: Håller med om att systemet är väldigt dumt utformat, borde vara en självklarhet att få hela bidraget och valfri procent av lånedelen. Man vill ju inte "ge bort" pengar man har rätt till.
  • Seven Costanza
    Skogsstjärna skrev 2012-03-09 20:27:24 följande:
    Man måste faktiskt inte bo kvar hemma, det går att anpassa sig i många fall. Jag klarade mig i två år på endast sommarjobbspengar och bidragsdelen. Då hade jag en hyra på 4100 kr med elen inräknad och bostadsbidrag avdraget . Första året var jag sambo (delade lika) och andra bodde jag ensam med två katter. Men sista året var jag tvungen att låna. Ett alternativ hade ju förstås varit att skaffa extrajobb, men det orkade jag inte :-P. Och jag levde inte alls överdrivet sparsamt, men jagade alltid extrapriser. Jag hade flera klasskompisar som inte heller lånade.

Seven Costanza: Håller med om att systemet är väldigt dumt utformat, borde vara en självklarhet att få hela bidraget och valfri procent av lånedelen. Man vill ju inte "ge bort" pengar man har rätt till.
    Ja, jag förstår inte varför det skulle vara så svårt för dem att bara klicka i några rutor där det stod "20 veckor, 100% bidrag, 50 % lån, så man fick rätt pengar hela tiden, istället för att behöva dela upp pengarna själv. Även om CSN-lånet är fördelaktigt och bra att det finns, så undrar man ju verkligen om staten är ens vän i det här fallet, när många sedan tycker att  det kändes som mycket att betala tillbaka varje månad. Jag kommer få betala minst en tusenlapp i månaden som sagt, men de flesta menar ju att har man kunnat spara lite av sina CSN-pengar så är det fördelaktigt att behålla dem under de här åren som ung och i behov av kontanter, istället för att använda sparpengarna till att amortera av delar av lånen och stå med mindre sparpengar till boendeinsats osv.
  • Thedrjohn
    Skogsstjärna skrev 2012-03-06 22:34:04 följande:
    Jag skulle lyfta upp intressant jobb och upplevelse för livet som det väsentliga här. Det finns flera studier som visar att i Sverige kommer man inte ikapp ekonomiskt när man jämför personer som studerat jämfört med de som börjar jobba direkt. Lönerna är för låga för de flesta.
  • Tokstolla
    castafiore skrev 2012-03-08 08:08:04 följande:
    Sedan finns det ju vi som pluggar utomlands, då är det lite svårt att bo hemma....

Här är en till.
    Men får du senare bara en sjuksyrra/lärarlön så känns det väl ändå bedrövligt, eller? 
  • castafiore
    Tokstolla skrev 2012-03-09 21:19:40 följande:
    Men får du senare bara en sjuksyrra/lärarlön så känns det väl ändå bedrövligt, eller? 
    Nej, verkligen inte. För jag har följt mitt hjärta.
  • Ulli
    kentafinell skrev 2012-03-06 23:29:12 följande:
    Jag ha va 180 000 i lån när jag blir klar till sommaren, och då kommer jag att börja betala ca 600/månad. Om jag då räknar med att jag får ca 6000kr mer/månad än på mitt förra jobb + ett arbete som jag trivs med, då ser jag bara fördelar.

En annan betalar ca 6000 på CSN kvartalsvis, lite skillnad. Inkomstgrundat. Men det slipper man väl år 1. Har ca 60 000 kvar på lånen. Hälften gamla lån beror kanske på det oxå.
  • Morcheeba
    Tycker i allmänhet att svenskar är oerhört bortskämda vad det gäller studier. Inser ni att ni får hela utbildningen betald (okej, böcker och liknande får man ju betala själv) plus ett antal tusen i studiebidrag, samt att studielånen, går till att betala levnadskostnaderna man har under studietiden? Det betyder att vem som helst har råd att plugga vad som helst.

I många andra länder får du betala utbildningen själv, det kanske inte ens finns studielån att tillgå. Eller så finns det lån och ekonomisk hjälp men det täcker långt ifrån allt, och framförallt så täcker det inte boende och mat under studieperioden. 

Om det är något man ska spendera pengar på så är det utbildning. De allra flesta kommer att spendera runt 40 år i arbetslivet och några hundra tusen i studieskulder är inget om det betyder att man får jobba med det man trivs och blir lycklig av. 

Jag själv ska plugga utomlands och det kommer kosta multum. Om jag "bara" tar en associate degree kommer det att kosta runt 50 000 USD i bara tuition, går jag vidare och ska studera bachelor of science kommer vi upp i snarare 90 000 USD. I dessa priser ingår inte mat, husrum eller räntan från CSN. När jag berättade för min student counsellor att vi får hela utbildningen betald i Sverige så trodde hon inte på mig först. 

Jag tycker det svenska systemet är fantastiskt, vem som helst kan plugga vad som helst. Visst, du måste ha betygen för det så klart. Men dels att utbildningen finansieras av skatten - men också att man kan få lån som man betalar tillbaka senare i livet. Jag tycker snarare att ni ska vara stolta över era studielån, det betyder att ni studerat och jobbat hårt för det ni brinner för. 
  • zoja
    kentafinell skrev 2012-03-06 23:29:12 följande:
    det är ju inte så att du själv får välja hur mycket so ska betalas tillbaka varje månad....
  • linte

Jag och min man har sammanlagt drygt 600 000 i studielån och det är klart att vi gärna sluppit dem men jag ångrar inte för en sekund att vi pluggat. Kan inte ens se något annat alternativ för oss. Vi har nu varsin masterexamen som möjliggjort för oss att få jobb vi absolut inte fått annars och som vi trivs med.

Däremot har jag lite svårt att förstå alla dessa människor som pluggar i många år men aldrig får ihop till en examen eller där utbildningen inte leder till ett jobb. Jag menar alltså de som vet att kurserna/utbildningen inte kommer leda någobstans. Plugga kan absolut vara väldigt kul och intressant men bara dessa anledningar är för mig inte värt flera hundra tusen i skulder.

• Memmis

Kommer också att ha mycket i skuld tack vare csn-lån. Men jag tänker också att det är just tack vare csn-lånet som det är möjligt att jag kommer kunna jobba med det jag vill, även om det "bara" är lärarlön (som faktiskt inte är så himla dålig om man jämför mot andra yrken som man kan få om man inte är utbildad, jag jobbade tex. heltid förut för en lön på 14000kr INNAN skatt. Men det är klart jämför man mot andra yrken där utbildningstiden är ungefär lika lång, är den ju inte bra). 

Jag jobbade 75%, pluggade 100% och har två barn här hemma, jag räckte inte till. CSN möjliggjorde att jag kunde fokusera på skolan och räcka till att vara mamma sedan. Jag ser studierna som en investering i mig själv. Och det är inget fel med det, eller hur?

Sedan kan jag hålla med om att jag tycker att ta studielån bara för att man kan, kan vara himla onödigt om man inte behöver, och jag har svårt att förstå dem som läser sådant som de inte blir något av (typ strö-kurser). 

Svar på tråden Ont i magen över höga csn lån!