• maand87

min dotter äter vägrar äta kött.

Min dotter 6 år gammal har sen hon var 2 år slutat äta kött. hon äter dock kött i nermald form som köttbullar köttfärssås och korv. 
    men sen e de stopp för kött som fläskfile lövbiff mm mm hon vägrar äta kött i fast form.
    vi har varit i kontakt med en dietist som sa att hon inte kunde hjälpa oss. en del säger de går över jue äldre hon blir laga separat mat till henne en 6 åring ska inte ha separat mat utan ska äta den maten som serveras. 
    men så fort de står kött på bordet och hon ser det så ser hon ut som hon ska kräkas . så fort hon smakar efter många om o men så spyr hon nästan eller hon framkallar kräkningar. .
    vad ska man göra ja kan jue inte ta med henne till folk o äta middag eller nåt.
    även med potatis gratäng så blir hon sådan.
    varenda en av våran måltider så slutar de med att hon störtgrinnar och vägrar smaka och jag går iväg med tallriken . detta måste få ett slut.
    hon förstör måltiden för både mig och min sambo . ja orkar inte mer nu vill jag ha som mina systrar ett barn som iaf kan smaka och inte grina vid matbordet.

vi har prövat dessa metoder,
    Äta en liten liten bit kött = hon vägrar sen när hon smakar spottar hon ut den på tallriken.
    Indraget lördagsgodis om hon inte smakar = smakar inte samma där grinar dock efter godiset.
    får sitta kvar till hon ätit upp den pyttelilla köttbiten = sitter där o rör inte köttet utan grinar konstant vilket resulterar i att tallriken tas bort och hon får gå in på sitt rum.
    Äter hon inte eller smakar inte så får hon gå från bordet dock när de e kvällsmat så plockas den maten hon vägra smaka på fram igen . men de funkar inte heller.

Ska vi föräldrar tvingas laga 2 olika middagar eller ska vi tvingas äta malt kött varenda dag?
    Behöver hjälp. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-06 18:38
    hon äter malt kött.
    hon äter lite ris lite pasta lite potatis. hon äter gurka som tillbehör . sås äter hon inte. hon äter i skolan tex en knäckemacka o lite riven morot .

Dem metoder som står där uppe är sådant vi testat som folk sagt ska fungera inget vi pysslar med nu.

ägg ska ja ta tillvara på i ett av råden de har jag faktiskt inte tänkt på att ge till henne vid middagen.
    idag gjorde hon ett stort framsteg på lunchen utan att jag tjatade att hon skulle smaka så smakade hon på en liten köttbit och paprika och hon sa att hon gillade de . men ja kommer inte proxa på henne kött men nu vet ja att hon testat och gillat det köttet.

• Svar på tråden min dotter äter vägrar äta kött.
  • Mumriken

Nej, jag har läst och läst TS inlägg, men jag förstår verkligen inte problemet.
    Ett barn som konsekvent vägrar äta all form av mat, där har vi problem, och det finns mängder av trådar om sådana besvärliga barn (jag själv hade ett sådant i 2 års tid innan det "släppte" efter många dietistsamtal). För mig blir det lite stötande när ni tycker att problemet är att dottern inte äter tillräckligt mycket kött av viss konsistens och - gud förbjude - inte äter all mat hemma hos folk. Hon äter och blir mätt och växer - problemet är...???

Att som förälder envist hävda att barnet ska och ska och ska när det gäller leder bara till ytterligare negativ inställning till maten, och vad vinner ni på det? Var istället tacksam för att barnet äter och så länge hon då och då äter något protein så får hon säkert i sig det hon behöver, om det så är korv, köttbullar eller färs.

Många barn går igenom olika faser när de inte äter det ena eller det andra. Jag var "vegetarian" under hela högstadieåldern för att jag avskydde kött. Detta gick över och nu äter jag kött precis som alla andra. Och om er dotter nu under en period inte vill äta kött, varför då inte be att få sätta henne på vegetarisk kost i skolan, så får hon äta "riktigt kött" i form av köttbullar mm hemma istället? Skolan har skyldighet att erbjuda alternativ kost om det finns vegetarianer bland barnen, man tvingar inte ett sådant barn att äta kött. Protein får de ändå i sig via linser, bönor etc. så näringsintaget blir ingen skillnad och ni kan som sagt komplettera med kött hemma.

Sluta pressa flickan, sluta framför allt att hota henne, för jag lovar att det kan bara bli värre framöver. Mat ska vara lustfyllt och man vill även som 6-åring känna att man har kontroll över vad man stoppar i munnen. Det är ju hemskt att höra att ett så stort barn inte ska ha rätt att själv avgöra om hon tycker något är gott eller inte! Som förälder måste det finnas något man själv inte tycker om, och bara tanken på att någon ska tvångsmata mig med inälvsmat som är det värsta jag vet gör mig spyfärdig.

• cariny

Skulle aldrig kräva att barnet åt kött. Nästa bebis ska jag uppfostra helt vegetariskt. En idé?

• Mumriken
    Machapuchare skrev 2012-03-06 13:40:25 följande:
    Kanske hon skulle gilla en pyttipanna utan kött? Stekta tärnade rotfrukter som potatis, kålrot, palsternacka, morot... Blir inte så mycket protein i en sådan rätt men det kan man ta igen nästa dag (eller servera keso som tillbehör till).

Det är ju ganska uppenbart att din dotter inte gillar smaken av kött. Hade mina barn varit sådana hade jag serverat köttet vid sidan av när det var möjligt så att den som inte ville ha kött inte behövde ta av det.
    (Tips: kokta gröna linser istället för kött i pyttipanna, jättegott.)
  • Atamon

Det verkar ju som om det pågått några år så det är väl så att hon har bestämt sig, alternativt känner hon att maten är det enda som hon kan påverka. Striden om maten vinns sällan av föräldrarna.
    Jag skulle låta barnet äta den mat som fungerar det är inga större problem att steka på några köttbullar, korv eller annat samtidigt som man steker en köttbit. Hellre att barnet äter och det är bra situation vid matbordet som kanske någon gång får henne att själv vilja smaka på det kött (eller vad det kan vara)  som också står framme och när hon väl gör det så skulle jag inte lägga så stor uppmärksamhet vid det utan se det som helt naturligt. 

Jag utgår från mig själv och jag äter allt och har alltid gjort men det finns perioder då viss mat får även mig att känna mig kräkfärdig..  potatisgratäng är en sådan maträtt, kött och fisk har också varit hemskt i perioder men det har gått över och sedan gillar jag det igen. Varför skulle det vara annorlunda för barn?

• maand87

hon äter inte linser inte bönor hon äter inte sådant ......
    vi har testat allt . !!!!!!!!!!
    vi har struntat i o ge henne kött eller be henne smaka de blir bara tusen gånger värre att göra de här så smakar man på maten och vill man inte ha ne då får man vänta till kvällsmaten .

• Mariella81
    maand87 skrev 2012-03-06 12:24:25 följande:
    Men som jag skrev om köttfärspajen GUD SÅ ÄCKLIG DEN VA FY hon fick kräkreflex men sen smakade hon o ville bara ha mer o mer av den . så FY va elak ja va som gav henne de ! eller hur?

Nej, du ska såklart servera vad du vill och att erbjuda mat och försöka få barnen att smaka är ju inte fel, så länge det inte blir ett evigt tjat. Däremot tycker jag att du ska försöka komma bort ifrån belöningar och bestraffningar i samband med mat och om det är nåt som ett barn smakat flera gånger och verkligen inte tycker om då tycker jag att barnet ska ha rätt att slippa.
  • Mariella81
    maand87 skrev 2012-03-06 12:35:24 följande:
    ja då börjar hon tex tycka att köttbullar ska vi inte ha vi ska inte ha korv o vi ska bara äta gurka o sen ska vi äta chips till kvällsmat mm mm de e hälsosamt o låta en 6 åring bestämma . de  sjukt . o när man försöker få i henne de hon äter så byter hon till gurka o chips. de e de som blir problem när hon får äta som hon vill.
    Men du serverar väl inte chips till middag ändå så det kan väl aldrig bli ett jätteproblem? En sexåring förstår ju ändå en hel del. Underskatta inte ditt barn utan låt henne bli delaktig och resonera med henne så tror jag att även hon förstår att man inte kan leva på chips och gurka.
  • Machapuchare
    maand87 skrev 2012-03-06 14:00:50 följande:
    vi har struntat i o ge henne kött eller be henne smaka de blir bara tusen gånger värre att göra de här så smakar man på maten och vill man inte ha ne då får man vänta till kvällsmaten .
    Blir det tusen gånger värre när ni inte ber henne smaka?
  • CallGirl

Hon har inte gjort fel, det är ni som gör fel som tvingar henne. Skulle du själv vilja äta något som nästan fick dig att kräkas? Hon förstör inga måltider, ni gör det. Skäms på er tycker jag.

• maand87
    Mariella81 skrev 2012-03-06 14:03:59 följande:
    Men du serverar väl inte chips till middag ändå så det kan väl aldrig bli ett jätteproblem? En sexåring förstår ju ändå en hel del. Underskatta inte ditt barn utan låt henne bli delaktig och resonera med henne så tror jag att även hon förstår att man inte kan leva på chips och gurka.
    de va ett exempel på vad som kan komma ut hennes mun ..... chips o gurka ja du aldrig i livet men de va som sagt vad som kan komma ut hennes mun. 
Svar på tråden min dotter äter vägrar äta kött.