• maand87

min dotter äter vägrar äta kött.

Min dotter 6 år gammal har sen hon var 2 år slutat äta kött. hon äter dock kött i nermald form som köttbullar köttfärssås och korv. 
    men sen e de stopp för kött som fläskfile lövbiff mm mm hon vägrar äta kött i fast form.
    vi har varit i kontakt med en dietist som sa att hon inte kunde hjälpa oss. en del säger de går över jue äldre hon blir laga separat mat till henne en 6 åring ska inte ha separat mat utan ska äta den maten som serveras. 
    men så fort de står kött på bordet och hon ser det så ser hon ut som hon ska kräkas . så fort hon smakar efter många om o men så spyr hon nästan eller hon framkallar kräkningar. .
    vad ska man göra ja kan jue inte ta med henne till folk o äta middag eller nåt.
    även med potatis gratäng så blir hon sådan.
    varenda en av våran måltider så slutar de med att hon störtgrinnar och vägrar smaka och jag går iväg med tallriken . detta måste få ett slut.
    hon förstör måltiden för både mig och min sambo . ja orkar inte mer nu vill jag ha som mina systrar ett barn som iaf kan smaka och inte grina vid matbordet.

vi har prövat dessa metoder,
    Äta en liten liten bit kött = hon vägrar sen när hon smakar spottar hon ut den på tallriken.
    Indraget lördagsgodis om hon inte smakar = smakar inte samma där grinar dock efter godiset.
    får sitta kvar till hon ätit upp den pyttelilla köttbiten = sitter där o rör inte köttet utan grinar konstant vilket resulterar i att tallriken tas bort och hon får gå in på sitt rum.
    Äter hon inte eller smakar inte så får hon gå från bordet dock när de e kvällsmat så plockas den maten hon vägra smaka på fram igen . men de funkar inte heller.

Ska vi föräldrar tvingas laga 2 olika middagar eller ska vi tvingas äta malt kött varenda dag?
    Behöver hjälp. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-06 18:38
    hon äter malt kött.
    hon äter lite ris lite pasta lite potatis. hon äter gurka som tillbehör . sås äter hon inte. hon äter i skolan tex en knäckemacka o lite riven morot .

Dem metoder som står där uppe är sådant vi testat som folk sagt ska fungera inget vi pysslar med nu.

ägg ska ja ta tillvara på i ett av råden de har jag faktiskt inte tänkt på att ge till henne vid middagen.
    idag gjorde hon ett stort framsteg på lunchen utan att jag tjatade att hon skulle smaka så smakade hon på en liten köttbit och paprika och hon sa att hon gillade de . men ja kommer inte proxa på henne kött men nu vet ja att hon testat och gillat det köttet.

• Svar på tråden min dotter äter vägrar äta kött.
  • såärdet

Har en snart 11-åring som knappt äter kött eller grönsaker, inte såser eller kräm mm.(har skrivit om det i liknande trådar om nu nån känner igen)

Vi testade diverse olika sätt när han var yngre men insåg ju ganska fort att det bästa är om han smakar för att han vill det och inget annat.

Straff är inget man ska syssla med, det blir ju negativt förknippat till maten och leder verkligen inte till nåt bra.

Som förälder kan man bli frustrerad när ungen äter pasta för fjärde dagen i rad men det är bara att konstatera: vår son är frisk som en nötkärna, växer så det knakar, är jätteduktig i skolan och allt bara går bra. Den friskaste i vår familj:)

så mitt råd är att låta din dotter ta det i sin egen takt! Ställ fram mat på bordet, fråga EN gång om hon vill ha, vill hon inte säger ni ingenting. Om hon väljer att smaka på nåt nytt så berömmer ni, även om hon spottar ut det för då har hon i alla fall provat. Inga suckar eller otåliga miner från er runt bordet, det märker hon förstås och det ger dåliga vibbar.'

för min son tror jag det mest har handlat om konsistensen på saker. Han kan äta tex varm korv men inte hela köttbitar som fläskfilé, han tycker det är konstigt. Han äter inte kyckling av samma anledning. Min son har alltid varit sån att man får inte blanda maten på tallriken. Han ska lägga upp själv och han ser till att det inte blandas. Han gillar inte "blöt" mat som sås tex. Han äter i princip inga grönsaker men han gillar en del frukter.

Vi ser att han gör små framsteg och äter mer nu för varje år som går och jag är helt övertygad om att han kommer äta normalt när han blivit ytterligare lite äldre.  Nu är han så gammal så att det går bättre att prata med honom om hur kroppen funkar och att han behöver äta olika saker för att må bra, de har lärt sig om kostcirkeln i skolan osv. Det märks att han kan lyssna på det på ett annat sätt än tidigare så det kommer, det kommer :)

• Helle333
    maand87 skrev 2012-03-06 11:32:06 följande:
    Min dotter 6 år gammal har sen hon var 2 år slutat äta kött. hon äter dock kött i nermald form som köttbullar köttfärssås och korv. 
    men sen e de stopp för kött som fläskfile lövbiff mm mm hon vägrar äta kött i fast form.
    vi har varit i kontakt med en dietist som sa att hon inte kunde hjälpa oss. en del säger de går över jue äldre hon blir laga separat mat till henne en 6 åring ska inte ha separat mat utan ska äta den maten som serveras. 
    men så fort de står kött på bordet och hon ser det så ser hon ut som hon ska kräkas . så fort hon smakar efter många om o men så spyr hon nästan eller hon framkallar kräkningar. .
    vad ska man göra ja kan jue inte ta med henne till folk o äta middag eller nåt.
    även med potatis gratäng så blir hon sådan.
    varenda en av våran måltider så slutar de med att hon störtgrinnar och vägrar smaka och jag går iväg med tallriken . detta måste få ett slut.
    hon förstör måltiden för både mig och min sambo . ja orkar inte mer nu vill jag ha som mina systrar ett barn som iaf kan smaka och inte grina vid matbordet.

vi har prövat dessa metoder,
    Äta en liten liten bit kött = hon vägrar sen när hon smakar spottar hon ut den på tallriken.
    Indraget lördagsgodis om hon inte smakar = smakar inte samma där grinar dock efter godiset.
    får sitta kvar till hon ätit upp den pyttelilla köttbiten = sitter där o rör inte köttet utan grinar konstant vilket resulterar i att tallriken tas bort och hon får gå in på sitt rum.
    Äter hon inte eller smakar inte så får hon gå från bordet dock när de e kvällsmat så plockas den maten hon vägra smaka på fram igen . men de funkar inte heller.

Ska vi föräldrar tvingas laga 2 olika middagar eller ska vi tvingas äta malt kött varenda dag?
    Behöver hjälp. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-06 18:38
    hon äter malt kött.
    hon äter lite ris lite pasta lite potatis. hon äter gurka som tillbehör . sås äter hon inte. hon äter i skolan tex en knäckemacka o lite riven morot .

Dem metoder som står där uppe är sådant vi testat som folk sagt ska fungera inget vi pysslar med nu.

ägg ska ja ta tillvara på i ett av råden de har jag faktiskt inte tänkt på att ge till henne vid middagen.
    idag gjorde hon ett stort framsteg på lunchen utan att jag tjatade att hon skulle smaka så smakade hon på en liten köttbit och paprika och hon sa att hon gillade de . men ja kommer inte proxa på henne kött men nu vet ja att hon testat och gillat det köttet.
    Vad händer om du köper vegetariska ersättningsprodukter och ger henne ? Som tex vegetariska gourmetbullar eller nuggets ifrån Hälsans kök? Hon kanske helt enkelt inte tycker om smaken av rent kött. I köttfärssås är ju smaken maskerad med tomater/grädde/eller vad ni nu gör såsen på.
    Fortsätt annars lägga en pyttebit och kanske låter det hårt men kräv att hon ska smaka av den pyttebiten. Har det hänt något som gör att hon reagerat såhär på kött i fast form? Grannpojken satte i halsen för 1,5 år sedan. Sedan dess äter inte han heller kött i fast form. Under ett helt år åt han INGEN föda i fast form utan fick dricka en särskild näringsdryck istället
  • Bobbylove

Jag känner igen det där från när jag var liten. Fast då handlade det om att jag inte gillade kött i "fast" form för att jag hade så många gånger fått tugga på kött som hade fett eller ben i, och det tyckte jag var jätteobehagligt. Allt som inte gick att tugga ordentligt var äckligt, och när jag fick en benbit i en grillkorv en gång så slutade jag även att tycka om grillkorv.

Skulle jag äta fläskkotlett eller liknande så fick pappa skära upp köttet i små, små bitar så att jag kunde granska varje liten bit och kolla så att det inte var fett på dem. 

Jag har även idag problem med att äta saker som inte är "lättuggade". Har precis lärt mig att tycka om yoghurt med fruktbitar i, och jag fick problem med att äta falafel ett tag, då jag fick en sten i en falafel i somras. 

• Stumpan83

Jag har haft samma problem med min nu 5-åriga pojke. Vid 2-års ålder började han äta extremt lite och mer eller mindre bara kolhydrater. Vi har dock aldrig gjort det hela till en kamp utan att har fått äta det han vill vid måltiderna och NEJ vi gör aldrig två maträtter. Är det lövbiff så är det lövbiff. Nästa dag har vi kanske köttbullar. Jag tror mycket på att barnen själva känner vad de behöver äta. Sonen kunde strunta i att äta protein 3-4 dagar för att sedan ösa i sig proteiner vid en måltid. Han växer och mår bra och har gjort hela tiden. Jag vet inte varifrån jag har det men det som jag håller starkast vid när set gäller uppfostran är att aldrig bråka om mat!!!

• dajiin

Verkar inte vara ett jättestort problem. Mina barn äter nästan ingenting så jag hade jublat om de åt köttfärs och korv. De äter inte ens det. Jag tror inte på att tvinga barn att äta i alla fall och varför ska man smaka på något som man redan vet inte är gott.

• Gabuski

Jag var ett sådant barn. Jag kunde inte äta någonting, det växte i munnen och jag mådde illa. Ibland blev jag tvingad att smaka och jag minns fortfarande hur kränkande och hemskt det var.

Idag äter jag det mesta. Det finns saker jag vägrar att äta, som fiskbullar t ex men mina barn har fått det på dagis så ibland gör jag det åt dem och en annan rätt åt mig.

Jag har fyra barn. Tre av dem äter allt, den fjärde är kräsen som attan. Han vägrar äta vissa saker, som visst kött och fisk, men andra rätter går ner hur bra som helst. Jag tvingar honom inte, han väljer fritt av det som står på bordet och annars får han ta en smörgås extra. Han växer som han ska och mår bra, och jag vägrar skapa ett tvång kring mat. Han behöver inte smaka om han inte vill och han behöver inte äta om han inte vill ha. Han är snart elva år och hans vägran kring viss mat kom i treårs-åldern.

Ibland kommer nyfikenheten fram och han provar, som en dag när jag åt sushi.

Jag tar det lugnt kring hans mat. Jag minns hur jobbigt det var och kommer aldrig någonsin tvinga att smaka.

• Ronjami

Jag tycker ts barn äter hur mycket som helst? Mitt ena barn äter bara falukorv i köttväg, ingenting annat...

• Ronjami

PS. jag är glad att jag inte är barn i ts hushåll, gamla stränga uppfostringsmetoder - hua mig..

• Queen 11

Jag tror att många barn har svårt för sådant kött, förstår inte problemet. Själv hatade jag när köttet blev "tuggummi".

Svar på tråden min dotter äter vägrar äta kött.