• maand87

min dotter äter vägrar äta kött.

Min dotter 6 år gammal har sen hon var 2 år slutat äta kött. hon äter dock kött i nermald form som köttbullar köttfärssås och korv. 
    men sen e de stopp för kött som fläskfile lövbiff mm mm hon vägrar äta kött i fast form.
    vi har varit i kontakt med en dietist som sa att hon inte kunde hjälpa oss. en del säger de går över jue äldre hon blir laga separat mat till henne en 6 åring ska inte ha separat mat utan ska äta den maten som serveras. 
    men så fort de står kött på bordet och hon ser det så ser hon ut som hon ska kräkas . så fort hon smakar efter många om o men så spyr hon nästan eller hon framkallar kräkningar. .
    vad ska man göra ja kan jue inte ta med henne till folk o äta middag eller nåt.
    även med potatis gratäng så blir hon sådan.
    varenda en av våran måltider så slutar de med att hon störtgrinnar och vägrar smaka och jag går iväg med tallriken . detta måste få ett slut.
    hon förstör måltiden för både mig och min sambo . ja orkar inte mer nu vill jag ha som mina systrar ett barn som iaf kan smaka och inte grina vid matbordet.

vi har prövat dessa metoder,
    Äta en liten liten bit kött = hon vägrar sen när hon smakar spottar hon ut den på tallriken.
    Indraget lördagsgodis om hon inte smakar = smakar inte samma där grinar dock efter godiset.
    får sitta kvar till hon ätit upp den pyttelilla köttbiten = sitter där o rör inte köttet utan grinar konstant vilket resulterar i att tallriken tas bort och hon får gå in på sitt rum.
    Äter hon inte eller smakar inte så får hon gå från bordet dock när de e kvällsmat så plockas den maten hon vägra smaka på fram igen . men de funkar inte heller.

Ska vi föräldrar tvingas laga 2 olika middagar eller ska vi tvingas äta malt kött varenda dag?
    Behöver hjälp. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-06 18:38
    hon äter malt kött.
    hon äter lite ris lite pasta lite potatis. hon äter gurka som tillbehör . sås äter hon inte. hon äter i skolan tex en knäckemacka o lite riven morot .

Dem metoder som står där uppe är sådant vi testat som folk sagt ska fungera inget vi pysslar med nu.

ägg ska ja ta tillvara på i ett av råden de har jag faktiskt inte tänkt på att ge till henne vid middagen.
    idag gjorde hon ett stort framsteg på lunchen utan att jag tjatade att hon skulle smaka så smakade hon på en liten köttbit och paprika och hon sa att hon gillade de . men ja kommer inte proxa på henne kött men nu vet ja att hon testat och gillat det köttet.

• Svar på tråden min dotter äter vägrar äta kött.
  • Moonis
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-03-06 17:07:16 följande:
    Jag har läst att barn måste smaka samma sak flera gånger för att börja tycka om det. Sen är det säkert olika för olika barn, men låt säga att ts dotter gillar skinksås den 10:e gången hon smakar? Jag tycker nog inte att det är för mkt begärt att ta en tugga när det serveras. Inte om det bara är en tugga. 
    Jo, det kan faktiskt vara för mycket begärt just nu när hon är på väg att spy så fort hon får in det i munnen. Då är hon inte redo att börja tycka om det ens tionde gången.
  • Momat

Min erfarenhet säger, att ju mer ni försöker få henne att äta kött, desto mer kommer hon att protestera.

Jag blev tvingad att äta leverbiffar då jag var liten, trots att jag tyckte det var så äckligt att jag började kräkas. Kan fortfarande inte äta leverbiff, mår illa och får panik bara av lukten. Tvinga inte barn att äta sånt de inte tycker om. Vi vuxna äter ju inte sånt som vi inte tycker om, så varför ska våra barn behöva göra det?

• maand87
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-03-06 17:07:16 följande:
    Jag har läst att barn måste smaka samma sak flera gånger för att börja tycka om det. Sen är det säkert olika för olika barn, men låt säga att ts dotter gillar skinksås den 10:e gången hon smakar? Jag tycker nog inte att det är för mkt begärt att ta en tugga när det serveras. Inte om det bara är en tugga. 
    att smaka e oftast en mikroskopisk bit . de e inte precis att ja öser på hennes tallrik ! 
  • Mad  as  snow

Men varför ska barn behandlas som några sorts ickemänniskor? Barn har väl för sjutton rätt att välja vad de vill stoppa i sin mun och inte? Om ett barn avskyr något, och det uppkommer sådana här låsningar att varje matstund innefattar ett tvång, då är det väl inte några guldstjärnor som behövs? Vad lär man sig på det? Att äta för att andra vill? Att man är "duktig" om man äter? Också ett fantastiskt sätt att bädda för ätstörningar.

Mat ska vara glädje och njutning, det finns miljoner sätt att inspirera till att tycka om mat. Att respektera sina barns vilja är inte alltid något fel, man förlorar liksom ingen maktkamp på det. Men ingen vuxen människa skulle acceptera att gång på gång på gång på gång tvingas "smaka" på något som de avskyr (oavsett om det serveras i olika versioner). Varför ska ett barn acceptera det?

Ofattbart.  

• finskaflikkan
    TrailerTrash skrev 2012-03-06 17:09:18 följande:
    Måste man äta kött?

Klart man inte måste! Man ska aldrig tvinga...
    Men gillar man kött som jag, min man och sonen så får man väl äta de?  
  • TrailerTrash
    Mad as snow skrev 2012-03-06 17:15:12 följande:
    Men varför ska barn behandlas som några sorts ickemänniskor? Barn har väl för sjutton rätt att välja vad de vill stoppa i sin mun och inte? Om ett barn avskyr något, och det uppkommer sådana här låsningar att varje matstund innefattar ett tvång, då är det väl inte några guldstjärnor som behövs? Vad lär man sig på det? Att äta för att andra vill? Att man är "duktig" om man äter? Också ett fantastiskt sätt att bädda för ätstörningar.

Mat ska vara glädje och njutning, det finns miljoner sätt att inspirera till att tycka om mat. Att respektera sina barns vilja är inte alltid något fel, man förlorar liksom ingen maktkamp på det. Men ingen vuxen människa skulle acceptera att gång på gång på gång på gång tvingas "smaka" på något som de avskyr (oavsett om det serveras i olika versioner). Varför ska ett barn acceptera det?

Ofattbart.  
    Alldeles rätt
    I love the smell of shit in the morning
  • KimPossible

Ofattbart.  
    {#emotions_dlg.flower}
  • twomore

Min dotter har jag aldrig kunnat "tvinga" i en tugga av något hon inte vill ha. Hon gallskriker och stänger munnen. Ska jag öppna munnen med våld? När blir det barnmisshandel? Innan henne tyckte jag att barn ska smaka av all mat. Nu har jag mött min överman. 

Jag får helt enkelt låta henne äta av det hon tycker ser gott ut. Men självklart lagar jag inget "extra" till henne. Så, ja, hon äter kanske bara majs en måltid och bara fläskkotlett en annan måltid. Ibland går hon bara ifrån bordet utan att äta något. Hon gnäller inte heller mellan måltiderna om att hon är hungrig. Sen frossar hon i något hon gillar en annan måltid. (Hennes favorit är turligt nog fläskkotletter).

Din 6-åring väger 19 kg och min 4½ åring väger 22 kg. Så vikten är för oss inte ett problem.

En tjej jag känner som nu är 9 hade samma problem under sin uppväxt, hon kunde inte äta kött, hon blev också underviktig. Läkaren rekommenderade mamman att ge proteinshakes. Hon började sakta men säkert gå upp i vikt och plötsligt började hon äta kött igen. Vad det berodde på vet vi inte.  

proteinpulver blandas med mjölk eller vatten och finns i jordgubb, choklad mm.  

Vad är det viktiga? Att hon smakar/äter av allt eller att hon får i sig näring? 

• Moonis

Ofattbart.  
  • Lattjo

Jag har läst igenom tråden och kan återigen bara ställa mig frågan: Varför är det så viktigt att hon äter kött? Jag skrev tidigare om min son som också slutade äta kött när han var två år. I flera år vart jag en hejare på att få i honom protein ändå. Han älskar tex mackor med kokt ägg så då fick han det till kvällsmål om han hade ätit dåligt till middag. Jag har också tjatat och hållit på med guldstjärnor men inte förrän jag släppte maten helt började ungen att äta (och han åt inget alls nästan, vi gick på extrakontroller på bvc och han är än idag väldigt underviktig så det var inte var inte så att han åt massor med annat).

Nu är matstunderna lugna. Jag bryr mig inte om vad han äter, lägger inga värderingar i det helt enkelt. Han får smaka på det han vill och när jag slutade att tjata så insåg jag helt plötsligt att då började det slinka in köttbitar i munnen. Han glömde liksom av sig för hela situationen var lugnare och inte så laddad, han kände sig inte tvingad längre och glömde bort att han inte tyckte om kött. Den enda regeln jag har haft är att kvällsmaten ställs inte fram förrän klockan 20 (han lägger sig 21), så äter man inte av middagen får han vänta. Eftersom jag ser till att det alltid finns något han gillar så tycker jag att han kan äta sig mätt på det. Så är jag uppfostrad och jag äter det mesta idag. Tyckte jag inte om köttet (jag avskydde tex dillkött) då fick jag snällt äta sås och potatis och jag överlevde det med.

Du skriver att såhär har ni blivit fostrade. Men tycker du att den metoden funkar bra på er dotter? Varför är det så förbenat viktigt att hon äter kött undrar jag?

Svar på tråden min dotter äter vägrar äta kött.