• maand87

min dotter äter vägrar äta kött.

Min dotter 6 år gammal har sen hon var 2 år slutat äta kött. hon äter dock kött i nermald form som köttbullar köttfärssås och korv. 
    men sen e de stopp för kött som fläskfile lövbiff mm mm hon vägrar äta kött i fast form.
    vi har varit i kontakt med en dietist som sa att hon inte kunde hjälpa oss. en del säger de går över jue äldre hon blir laga separat mat till henne en 6 åring ska inte ha separat mat utan ska äta den maten som serveras. 
    men så fort de står kött på bordet och hon ser det så ser hon ut som hon ska kräkas . så fort hon smakar efter många om o men så spyr hon nästan eller hon framkallar kräkningar. .
    vad ska man göra ja kan jue inte ta med henne till folk o äta middag eller nåt.
    även med potatis gratäng så blir hon sådan.
    varenda en av våran måltider så slutar de med att hon störtgrinnar och vägrar smaka och jag går iväg med tallriken . detta måste få ett slut.
    hon förstör måltiden för både mig och min sambo . ja orkar inte mer nu vill jag ha som mina systrar ett barn som iaf kan smaka och inte grina vid matbordet.

vi har prövat dessa metoder,
    Äta en liten liten bit kött = hon vägrar sen när hon smakar spottar hon ut den på tallriken.
    Indraget lördagsgodis om hon inte smakar = smakar inte samma där grinar dock efter godiset.
    får sitta kvar till hon ätit upp den pyttelilla köttbiten = sitter där o rör inte köttet utan grinar konstant vilket resulterar i att tallriken tas bort och hon får gå in på sitt rum.
    Äter hon inte eller smakar inte så får hon gå från bordet dock när de e kvällsmat så plockas den maten hon vägra smaka på fram igen . men de funkar inte heller.

Ska vi föräldrar tvingas laga 2 olika middagar eller ska vi tvingas äta malt kött varenda dag?
    Behöver hjälp. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-06 18:38
    hon äter malt kött.
    hon äter lite ris lite pasta lite potatis. hon äter gurka som tillbehör . sås äter hon inte. hon äter i skolan tex en knäckemacka o lite riven morot .

Dem metoder som står där uppe är sådant vi testat som folk sagt ska fungera inget vi pysslar med nu.

ägg ska ja ta tillvara på i ett av råden de har jag faktiskt inte tänkt på att ge till henne vid middagen.
    idag gjorde hon ett stort framsteg på lunchen utan att jag tjatade att hon skulle smaka så smakade hon på en liten köttbit och paprika och hon sa att hon gillade de . men ja kommer inte proxa på henne kött men nu vet ja att hon testat och gillat det köttet.

• Svar på tråden min dotter äter vägrar äta kött.
  • PruttPottan
    maand87 skrev 2012-03-06 17:41:54 följande:
    ne hon kräktes inte som 2 åring hon bara la av o äta det. -.-.
    Kanske när hon lärde sig att säga emot? Eller fick en egen vilja att bestämma över sitt eget smaksinne?

Jag blev tvingad EN gång att äta rostbiff i skolan. Jag var då 6 år.

Jag försökte gömma det i potatissalladen men icke, det skrapades fram och jag fick sitta kvar på rasten å skölja ner skiten med vatten för att slippa.

Jag har aldrig ätit rostbiff sen dess, tål inte ens lukten.

Vad lärde jag mig av detta?
    Att inte låta andra ta upp mat åt mig som det var på den tiden.
    ADHD-Bipolär-Borderline- Mamma till en Solstråle
  • Nape

Meanwhile in Africa..

Hej I-landsproblem. Låt ungen slippa då, värre än så är det inte. Min 15-åring klarar tex inte lök. Vi har provat, han har smakat men det GÅR inte. Nej, vi lagar inte olika maträtter varje dag, men vi undviker lök. Vill vi andra absolut ha lök blandar vi inte det i maten. Gör vi köttfärssås kan det lika gärna puttra i två kastruller- en med och en utan.

Inga problem när vi är på besök- han äter det som är utan lök. Är det tex ris och en gryta med lök i tar han bara ris och sallad. Funkar perfekt.

Jag tycker inte ni behöver en dietist. (Har inte de annat att göra? Tex hjälpa barn som har svåra ätstörningar?)

• PruttPottan
    Nape skrev 2012-03-06 17:46:04 följande:
    Jag tycker inte ni behöver en dietist. (Har inte de annat att göra? Tex hjälpa barn som har svåra ätstörningar?)
    Eller allergier och intoleranser tex?

Håller med till fullo.

Fattar inte vad problemet är, vår son har en sekundär laktosintolerans. Det är lite meck med det men man lär sig. Och det är ju bara att skita i å ta kött liksom. Ingen dör av att äta en macka eller bara potatis/ris osv.
    ADHD-Bipolär-Borderline- Mamma till en Solstråle
  • Lady Namárië

För övrigt brukar det absolut bästa sättet att få barn (som inte har grav problematik) att äta vara att inte göra så förbaskat stor sak av det. Skapar man en kravlös matglädje kring bordet brukar alla möjliga fixa idéer rätta till sig av sig själva.

Jag är uppväxt med mycket tjat och gnat kring matbordet, dels för att mina föräldrar var oroliga för att jag var väldigt smal och dels för att man på den tiden minsann skulle äta upp på tallriken. Idag är jag extremt kräsen och i tonåren var jag mycket nära att utveckla ätstörningar.

Hemma hos oss har vi därför väldigt simpla regler kring maten: Det är trevligt om man smakar, men man behöver inte. Man får alltid säga att man inte tycker om, men vi kallar inte maten äcklig. Man får lämna hur mycket man vill på tallriken, men det är bra om man tänker sig för innan man lägger på lika mycket nästa gång. Orkar man ingen mat orkar man ingen efterrätt.

So say we all
  • Nihilisten

Eh, varför måste hon prompt äta kött? Fy vad hemskt att tvinga någon att äta något som man absolut inte vill ha, speciellt när det handlar om kött. Kött är inte livsnödvändigt, det är väl en blivande vegetarian du har där hemma. Låt henne slippa äta kött, så är problemet löst. Vad är det att söka hjälp för, för att ett barn inte vill äta kött?

Det är bara med hjärtat man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen.
  • itsme
    La Lola skrev 2012-03-06 11:38:08 följande:
    Jag hade aldrig nånsin gjort det till en kamp!
    Att erbjuda något annat till potatisen eller vad ni nu äter till köttet är inget problem anser jag.
  • finskaflikkan

Men TS. Tvinga henne inte, snälla snälla du. De blir bara fel fel fel då!!!
    Låt henne smaka EN gång, tkr hon inte om de... fine.. låt henne äta potatis, ris, pasta etc. med sås och grönsaker.

Hon äter kött eller liknande när HON vill, är sugen eller vill hade.

Gör INGEN stor sak av de hela. För då blir de ännu mera kaos!!!
    JAG är ett levande bevis på de!!

• Shemira

Lägg inte så stor energi på köttet er dotter kan få i sig protein på annat vis. 
    Dessutom så ju mer ni tjatar på henne att hon skall äta det desto mer anti kommer hon att bli.

Jag hatade köttfärssås när jag var liten endån envisades min mamma med att servera det var och varannan dag just för att det var billig mat och vi var 6 personer i familjen.
    Vi hade som regel att åt vi inte vad som bjöds så blev det ingen annan mat förrens det var dags för kvällsmat.
    Jag hatar körrfärsås än i dag mår illa bara jag tänker på det, just därför att jag inte hade annat väl än och äta det som barn.

Kan inte äta korv eller potatissallad idag heller och det är inte för att jag inte tycker om det.
    Tycker om det jättemycket och gjorde det som barn men numera mår jag bara illa så fort jag äter det..
    Antar att man ätit det för mycket på somrarna barn.. =(  

• KimPossible
    Lady Namárië skrev 2012-03-06 17:53:13 följande:
    För övrigt brukar det absolut bästa sättet att få barn (som inte har grav problematik) att äta vara att inte göra så förbaskat stor sak av det. Skapar man en kravlös matglädje kring bordet brukar alla möjliga fixa idéer rätta till sig av sig själva.

Jag är uppväxt med mycket tjat och gnat kring matbordet, dels för att mina föräldrar var oroliga för att jag var väldigt smal och dels för att man på den tiden minsann skulle äta upp på tallriken. Idag är jag extremt kräsen och i tonåren var jag mycket nära att utveckla ätstörningar.

Hemma hos oss har vi därför väldigt simpla regler kring maten: Det är trevligt om man smakar, men man behöver inte. Man får alltid säga att man inte tycker om, men vi kallar inte maten äcklig. Man får lämna hur mycket man vill på tallriken, men det är bra om man tänker sig för innan man lägger på lika mycket nästa gång. Orkar man ingen mat orkar man ingen efterrätt.
    Japp, det är precis samma här. Jag hade dock inte lika tur som du att klara mig ifrån ätstörningar.

Därför var det viktigt för mig att våra barn aldrig har känt någon press angående mat, och vi har resonerat exakt som ni gör. Visst, då och då har någon av ungarna fått för sig att de inte gillar det eller det, men det har gått över.

De har fått smaka och ätit samma saker som vi vuxna redan från tidig ålder, och äter nu det mesta. Båda har dock en eller två saker de inte klarar av/inte tycker om, och då undviker vi det. Liksom vi undviker bönor, som inte jag klarar, och inälvsmat, som inte maken klarar. 
Svar på tråden min dotter äter vägrar äta kött.