Queenie70 skrev 2012-04-02 20:28:44 följande:
Det är ungefär detsamma som jag frågar mig faktiskt. Det är ju den samlade livserfarenheten som räknas i alla mänskliga relationer. Ser inte att en erfarenhet av att ha "testat" ett visst rus på något vis skiljer sig ifrån mina erfarnheter av att skita i skogen eller äta sushi, och att det på intet vis ger någon slags mystiskt insikt som skiljer sig från mina övriga livserfarenheter som på nåt vis skulle vara A och O i att arbeta med behandlingsarbete vad det gäller MISSBRUK eftersom missbruk handlar om en helt annan problematik som har mycket lite att göra med hur det känns att trippa på olika saker, eller hur en grön banan smakar.
Du säger emot dig själv indirekt uti en annan tråd här i forumet - där du, genom dina erfarenheter, bidrar med att drogerfarenheter hör till något onödigt riskfullt med mera. Där verkar dina drogerfarenheter kunna bidra med något i ett relaterat ämne - men i ett yrke som direkt relaterar till drogmöten, vill du få personliga drogerfarenheter att verka lika bidragande som att lämna fekalier i en skogsdunge.
Det säger sig självt att personliga drogerfarenheter kan bidra med lika mycket inom vården av drogmissbrukare som personliga cancererfarenheter kan bidra vid vården av cancerpatienten - det kan underlätta förståelse mellan patient och vårdare sinsemellan. En läkare behöver inte ha haft cancer för att kunna vårda en cancerpatient men det vore aningen bisarrt att påstå att det inte,
på något vis, skulle kunna bidra med något speciellt om så vore fallet.