• Blondina

Matematik för små barn

Sitter och lyssnar på P3, och de har precis pratat om matematik för små barn, alltså från 1 år.

Tyckte detta lät mycket intressant och vill nu gärna ha tips och hjälp av er som har erfarenhet av detta. Som exempel på övningar som nämndes var dessa.

- ta upp en pinne och sen hitta en som är längre resp kortare.
    - ta upp en sten och sen hitta en som lättare resp tyngre.
    - kasta en boll, och sedan se om nästa kast blir längre eller kortare.

Detta är ju jättenyttiga övningar, och jag vill gärna "jobba" med detta hos min dotter.

Så, ni som redan gör det, alla tips är varmt välkomna!!!!

• Svar på tråden Matematik för små barn
  • Wimsan
    Veladis skrev 2012-03-07 08:26:32 följande:
    Vi jobbar så på förskolorna i min kommun. Hur gammal är din dotter?

Exempel på vad vi gör med barn 3-5 år:

Sorteringsmaterial: Skaffa massa små knappar, prälor, smådjur etc i olika former och färger. Låt barnet sortera på olika sätt i en sån där muffinsplåt med "gropar". Efter form, färg, storlek, etc. 

Uppdragskort: Den vuxne gör en kortlek (kan finnas färdiga på nätet, vet ej). Barnet får dra ett kort med bild+enkel text (som den vuxne kan läsa), t ex "Hämta fem saker som är olika stora", "Hämta något som är runt". "Kan du hitta något som är format som en rektangel i rummet/skogen" (boreonede på om man spelar inne elelr ute) "Hämta något som är kortare än din tumme" osv.   

Tärningsspel: Slå en tärning (gärna rätt stor) och låt barnet räkna prickar och hämta lika många saker/göra lika många hopp etc som det är prickar. Alt ha olika uppdrag för olika antal prickar (Hämta en boll, hämta två bilar, gör tre hopp etc)

Uppdragskort var en fantastisk idé!
    Jag ska genast göra en egen version. Jag har två killar på 3 och 5 år och jag ska försöka göra en kortlek som passar dem båda. Hur många kort behöver man ungefär? Har kommit på 20 kategorier (som om man varierar dem lite kan bli typ 50 olika kort), räcker det?

Ps: Kul att höra att fler lyssnar på morgonpasset ;o) 
  • Blondina

jag gjorde faktiskt kort för ett tag sedan, men med massa djur på.

- vilket djur är det här, hur låter det?
    - plocka upp kossan, hur låter den?

Självklart kan man ju göra så med mönster, färger och former. Tur att jag ska gå hem på föräldraledighet snart, så jag får pyssla lite och träna med dottern. Blev väldigt inspirerad av er. Tack!!!!

• Mrs Firren

Vi satte lappar på lådorna i köket. På första lådan en 1:a och en röd kvadrat, på andra lådan en 2:a och två gröna trianglar osv.

I hemmet kan man också sätta upp orden kvadrat, cirkel, triangel och andra geometriska figurer där det finns sådana.

Senast igår satt vår 3-åring och titta djupt ner i glaset. Jag frågade vad han tittade på. Han berättade att det var en cirkel i botten på glaset.    

Det är jättekul att börja med sånt här bara för lekens skull. På vår förra förskola låg fokus på matte och naturvetenskap, på den nya fsk fokuserar de på läsning och skrivning och det är häftigt att se vad barnen lär sig. Just nu är det mycket bokstäver och ord som är spännande.

Lycka till!   

• Blondina
    Mrs Firren skrev 2012-03-07 11:27:50 följande:
    Vi satte lappar på lådorna i köket. På första lådan en 1:a och en röd kvadrat, på andra lådan en 2:a och två gröna trianglar osv.

I hemmet kan man också sätta upp orden kvadrat, cirkel, triangel och andra geometriska figurer där det finns sådana.
    Åååå perfekta tips!!!! mer sånt.
    Svårt dock att få såna små lappar att smälta in i en stilren inredning Flört
  • Blondina

Tack för alla tips.

Sitter just nu och gör en lite ask med Färg och form. Tänkte ha lappar med olika form och färg, måla knappar och pärlor i olika färg, ta några lego-bitar mm.

Sen tänkte jag göra en lika låda fast med Siffror och antal. Bilder med olika antal saker på, som man räknar, och parar ihop med rätt siffra.

Fler tips?!

• Gaytjej
    Blondina skrev 2012-03-08 07:41:55 följande:

Sen tänkte jag göra en lika låda fast med Siffror och antal. Bilder med olika antal saker på, som man räknar, och parar ihop med rätt siffra.

Om du tycker det är kul att göra lådor så gör en låda för varje siffra!
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Flickan och kråkan

Vi har ett roligt "pussel"/träna form/mönster här hemma som båda våra pojkar är väldigt förtjusta i:

http://www.abcleksaker.se/mightymind/3530-0

Stora har nyligen fyllt 4 år och han löser de flesta utan några större bekymmer. Han får kämpa med de sista och behöver ibland lite tankehjälp. Han har alltid varit en pusselnisse av stora mått. Lillebror blir 3 år i april och han har inget direkt pussel- siffer, form- och färgintresse som storebror men det här fatsnade han snabbt för.   

Finns många olika. 

• Psyke

Låt dig inspireras av omgivningen. Blir ni omkörda av en bil så kör bilen fortare än ni går. Ha två glas (en smal och en bred) och låt barnet hälla vatten fram och tillbaka. Du kan säga att uppgiften är att inte spilla men låt barnet observera vattennivåskillnaden. Låt barnet vara med när du gör isbitar och häll gärna så mycket vatten så att det flödar över lite när det fryser. Titta sedan tillsammans på resultatet. Notera att alla hus har ett nummer och läs dessa högt. Delar du på ett äpple, skär det i två halvor och sedan för ihop och isär flera gånger.

• Cisslan

Att träna lägesord är matematik! Öva tex att lägga bollen på stolen, under stolen, i stolen osv. Prova även att bland färger till nya färger, låt barnen gissa innan vad som kommer att hända! Det finns en jättebra bok med enkla experiment som heter Russinhissen!

• FishEye

Själv har en son som är nu 2 år och kan redan läsa på prata på engelska. Ni kanske tycker att jag överdriver men det är sant. Med läsandet menar jag om jag skriver "Hands up" så lyfter hand händerna upp och skriver jag " Bye bye" så vinkar han och säger bye bye, osv.

Det hela började på att jag fick en DVD som present från en vänn. DVD:n heter "Your baby can read". Den är tyvärr på engelska men jag tycker min son kommer ändå lära dig Svenska på dagis så varför inte lära honom engelska redan nu. Så själv försöker jag prata engelska med honom så mycket som det går.

• småvildar

nu har jag inte läst allt alla andra har skrivit så risk för upprepning. Men jag brukar leta former med mina barn och även på mitt jobb (förskollärare). som vilken form har tallriken (cirkel) vilken form har hårdbrödet (rektangel) om vi tuggar lite på det kan vi äta oss till en kvadrat. osv. 

• cloudberry79

Hemma har vi tidigt pratat om mer/mindre, längre/kortare etc. Nu när sonen är fyra handlar det om enkla beräkningar av typen "Nu har vi köpt sex äpplen. Hur många får vi var om vi alla ska ha lika många?", alltså sånt som händer i vardagen. Vi räknar också saker, som trappsteg, både framåt och bakåt. Vi pratar mycket om sträcka och tid för närvarande, för sonen börjar förstå ungefär hur långt hundra meter är och hur lång tid fem minuter egentligen är. Alltså, krångla inte till det, utan använd vardagsprylar för att träna matematiskt tänkande. Sonen fick nyligen ett "mer eller mindre"-spel med siffrorna 1-10 av sin bonusmormor i present, väldigt nyttigt, men lite för enkelt för honom. Tre år och uppåt passar det nog bra för!

Sur, grinig och på smällen.
Svar på tråden Matematik för små barn