Veladis skrev 2012-03-07 08:26:32 följande:
Vi jobbar så på förskolorna i min kommun. Hur gammal är din dotter?
Exempel på vad vi gör med barn 3-5 år:
Sorteringsmaterial: Skaffa massa små knappar, prälor, smådjur etc i olika former och färger. Låt barnet sortera på olika sätt i en sån där muffinsplåt med "gropar". Efter form, färg, storlek, etc.
Uppdragskort: Den vuxne gör en kortlek (kan finnas färdiga på nätet, vet ej). Barnet får dra ett kort med bild+enkel text (som den vuxne kan läsa), t ex "Hämta fem saker som är olika stora", "Hämta något som är runt". "Kan du hitta något som är format som en rektangel i rummet/skogen" (boreonede på om man spelar inne elelr ute) "Hämta något som är kortare än din tumme" osv.
Tärningsspel: Slå en tärning (gärna rätt stor) och låt barnet räkna prickar och hämta lika många saker/göra lika många hopp etc som det är prickar. Alt ha olika uppdrag för olika antal prickar (Hämta en boll, hämta två bilar, gör tre hopp etc)
Uppdragskort var en fantastisk idé!
Jag ska genast göra en egen version. Jag har två killar på 3 och 5 år och jag ska försöka göra en kortlek som passar dem båda. Hur många kort behöver man ungefär? Har kommit på 20 kategorier (som om man varierar dem lite kan bli typ 50 olika kort), räcker det?
Ps: Kul att höra att fler lyssnar på morgonpasset ;o)