• Blondina

Matematik för små barn

Sitter och lyssnar på P3, och de har precis pratat om matematik för små barn, alltså från 1 år.

Tyckte detta lät mycket intressant och vill nu gärna ha tips och hjälp av er som har erfarenhet av detta. Som exempel på övningar som nämndes var dessa.

- ta upp en pinne och sen hitta en som är längre resp kortare.
    - ta upp en sten och sen hitta en som lättare resp tyngre.
    - kasta en boll, och sedan se om nästa kast blir längre eller kortare.

Detta är ju jättenyttiga övningar, och jag vill gärna "jobba" med detta hos min dotter.

Så, ni som redan gör det, alla tips är varmt välkomna!!!!

• Svar på tråden Matematik för små barn
  • krompa

Former och mönster kan man också lekträna tidigt.

Boll, Kloss,Boll, Kloss,Boll, Kloss,Boll, Kloss, vad kommer sen...
    Bil, Bil, Docka,Bil, Bil, Docka,Bil, Bil, Docka,Bil, Bil, Docka, vad kommer sen
    Man kan även ta färger och formar i mönstrena.
    Umizoomi på nickelodeon jobbar med matematik för de minsta i sina uppdrag (tecknat)...

• Veladis

Vi jobbar så på förskolorna i min kommun. Hur gammal är din dotter?

Exempel på vad vi gör med barn 3-5 år:

Sorteringsmaterial: Skaffa massa små knappar, prälor, smådjur etc i olika former och färger. Låt barnet sortera på olika sätt i en sån där muffinsplåt med "gropar". Efter form, färg, storlek, etc. 

Uppdragskort: Den vuxne gör en kortlek (kan finnas färdiga på nätet, vet ej). Barnet får dra ett kort med bild+enkel text (som den vuxne kan läsa), t ex "Hämta fem saker som är olika stora", "Hämta något som är runt". "Kan du hitta något som är format som en rektangel i rummet/skogen" (boreonede på om man spelar inne elelr ute) "Hämta något som är kortare än din tumme" osv.   

Tärningsspel: Slå en tärning (gärna rätt stor) och låt barnet räkna prickar och hämta lika många saker/göra lika många hopp etc som det är prickar. Alt ha olika uppdrag för olika antal prickar (Hämta en boll, hämta två bilar, gör tre hopp etc)

• Hannajo

Här kommer några tips i vardagen, alla kanske inte fungerar från 1 år:

Låta barnet hjälpa till att duka hemma, räkna hur många ni är, sedan räkna till lika många gafflar osv.
    Låta barnet ta fram något ur tredje (osv) lådan.
    Lära barnet vilka siffror man måste trycka på för att få fram barnprogram på TV:n och säga dem högt (trea, nolla).
    Sjunga sånger, ramsor för att lära sig siffrorna i ordning.
    Be barnet hitta något som är en cirkel, en kvadrat etc.

Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • Blondina

Tack för jättebra tips!!!!!!! Gillar den där med att sortera i olika färg och form.

Dottern är ganska exakt 2 år, och nu kommer jag gå hem med nr 2 vilken dag som helst, så det är ju perfekt med lite hjärn-gymnastik som man kan pyssla med.

• Veladis
    Hannajo skrev 2012-03-07 08:28:51 följande:
    Här kommer några tips i vardagen, alla kanske inte fungerar från 1 år:

Låta barnet hjälpa till att duka hemma, räkna hur många ni är, sedan räkna till lika många gafflar osv.
    Låta barnet ta fram något ur tredje (osv) lådan.
    Lära barnet vilka siffror man måste trycka på för att få fram barnprogram på TV:n och säga dem högt (trea, nolla).
    Sjunga sånger, ramsor för att lära sig siffrorna i ordning.
    Be barnet hitta något som är en cirkel, en kvadrat etc.

Precis, man kan göra massor i vardagen. Bara det att man benämner saker och ting, som siffror, antal, ordningstal, former etc. Delar man ett äpple talar man om att det blir halvor/fjärdedelar, mm.
  • Blondina

Hua vilken dålig förälder jag känner mig som, som inte har tränat detta redan.......... men nu är ju tanken väckt så det är ju bara att köra igång!!!!!

• Gaytjej
    Blondina skrev 2012-03-07 08:33:01 följande:
    Hua vilken dålig förälder jag känner mig som, som inte har tränat detta redan.......... men nu är ju tanken väckt så det är ju bara att köra igång!!!!!
    Äh :) För det första så har du säkert redan tränat det - fast utan att vara medveten om vad exakt det är ni 'tränar' - och om inte annat så är det ju aldrig för sent! Matematik för små barn är himla intressant tycker jag, det finns så himla mkt i vår vardag som är matematik och det löper faktiskt en tydlig röd tråd uppåt i åldrarna!

Rekommenderar artiklar o övningar o annan inspiration som vårt nationella centrum för matematikutbildning, NCM, har sammanställt: http://ncm.gu.se/smabarn

/mattelärare och fd matematikutvecklare i min kommun
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Mornie Alantie

Att baka är suverän matteträning! Man räknar och mäter och lär sig olika mått och vilka som är stora vilka som är små. När barnet är lite större kan man ju gör dubbel eller halv sats också så får man tänka och räkna ännu mer.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Blondina

jag minns att när jag var liten så fick jag alltid räkna ut vad det skulle kosta iaffären när vi handlade glass ex. Målet var att vara klar innan kassörskan.

Svar på tråden Matematik för små barn