• Anonym (Man30)

Hur fungerar Kurator? Obekväm?

Hej,

tack för du tar dig tid att läsa detta.
    Jag har haft problem med mitt huvud och förmår mig inte göra något på jobbet och fastnar i moment 22 tankar osv. Men det är inte utmattning.

Jag tog mod till mig och gick till läkare som remiterrade mig till kuratorn. Nu vet inte jag hur det fungerar hos en kurator, någon som har efarenhet om detta jag går igenom är normalt eller ej?

Först så får jag känslan att kuratorn har lite självhävdelsebehov för hon är väldigt intresserad av att tala om vad hon har läst för kurser och vilka höga personer hon har träffat. Brukar man inte ta i hand när man träffas? Om hon har bokat en sen tid på dagen så är det väl inget jag heller behöver få veta att hon är trött, det kan hon väl hålla för sig själv osv.

Hon kanske är jätteduktig på det hon gör men tycker hon saknar lite förmåga att få mig att känna mig viktig, och skapa en go och välkomnande stämning. En gång så avbröt hon det jag ville säha för att fokusera på den ordning av saker hon ville göra.

Hittils har jag haft 2 träffar. Hon har använt en massa papper och färdiga mallar med depressionsskalor och det ena efter det andra. Fått göra sömndagbok. Sen har vi diskuterat det. Men hittils har jag inte fått reda på något mer eller fått något mer verktyg än vad jag sen tidigare redan visste om mig.

Det har gjort att jag känner mig ännu mer nere istället och blivit mer deprimerad över det hela, då jag vill ha lite resultat känna att mna kommer nån vart.

Hon har kommit fram till att jag har på gränsen behandlingskrävande tvånstankar men ber mig att läsa på en massa om behandling själv. Men det är ju vad vården ska hjälpa med eller?

Vad krävs för att hon ska remittera mig till psykolog istället. Misstänker att hon inte klarar av mina saker men är för envis och vill inte ta det nederlaget själv.

Är det normalt att känna så här? Är det så det fungerar med kuratorer att man gör en massa papper? Om jag avslutar det hela och går privat så förlorar jag möjligheten att träffa psykiatiker som kan ge piller om det skulle behövas. Hon tar säkert illa upp om jag vill avsluta.

Hur ska jag göra?

Tack för din tid! Gärna om nån är utbildad i området får svara, men alla svar är välkomna.

• Svar på tråden Hur fungerar Kurator? Obekväm?
  • Anonym (mamma till sötis)

Jag gick hos en manlig kurator under tiden jag var gravid för att behandla ett gammalt trauma som hade med sexuella övergrepp att göra. Kuratorn jag gick hos var väldigt trevlig och fick mig att känna mig bekväm med att besöka honom. Första gången fick jag prata fritt om vad jag varit med om och kuratorn tog antekningar under samtalet. När besöket gick mot sitt slut fick jag med mig information om Post traumatisk stress att läsa igenom till nästa besök tillsammans med ett svara på frågor papper. Efter att ha läst infon och kryssat i ja/nej frågor tog jag med mig pappren till nästa besök. Där tittade kuratorn igenom mina svar och konstaterade att jag inte hade PTS och att vi då skulle jobba med endast stödjande samtal. Jag var hos samma kurator 2ggr/månad i 6 månader och bara genom samtal fick han mig att förstå att jag inte bär någon skuld i det som hände mig, det är aldrig den utsattas fel när någon annan förgriper sig. Detta hade jag svårt att se då jag inte gjorde fysiskt motstånd (dvs skrek och slogs). Om du inte trivs med din kurator så tycker jag att du ska be din vårdcentral om en annan person, det är viktigt att kemin stämmer så att man känner sig bekväm och vågar öppna upp sig.

Lycka till!

• Anonym (Man30)

Tack för din story. Jo tankarna har snurrat runt, ska man byta men det finns inte så många att byta till. Helst skulle man vilja få resmiss till psykiatrin eller nåt. Har privata alternativ men då förlorar man möjligheten till mediciner osv.

Orkar just nu inte byta och greja, det blir så mycket jobbiga samtal som måste tas. Villrådig.

• Anonym

Jag tycker det låter oproffsigt att hon pratar så mycket om sig själv, allt fokus ska ju ligga på dig. Hon kanske försöker skapa ett förtroende hos dig, med sitt prat? Att du får fylla i massa papper låter väldigt mycket som KBT, och kanske som ett sätt att börja avläsa vilka problem du har. Det är ju mening att man ska göra stor del av jobbet själv komma till insikt om sina beteenden, för endel fungerar det att läsa böcker om problematiken för andra inte, det beror lite på hur man tar till sig information. Men det är väldigt viktigt att du gillar den du pratar med, annars kommer du inte ta till dig vad hon säger. Att få träffa en psykiater och få medicin utskrivet om det är vad som kommer behövas det har du rätt till, även om du går i privat terapi. Fixa en tid med psykiatriker omgående och välj sedan vem du vill gå och prata med. Min erfarenhet är dock att psykiatrikern är just den där personen som skriver ut medicin inte mycket mer, det är den du pratar med veckovis som kommer bli viktig. Och var absolut inte rädd för att såra hennes känslor genom att välja någon annan, det är din tid, det är du som ska må bättre, om man lägger tid på någon som inte hjälper en så kan man tappa förtroendet för terapi och för sin egen förmåga att bli hjälpt av terapi. Vilket är ett väldigt dåligt alternativ. Om du orkar byt! om du inte orkar utan just nu bara är nöjd med det lilla att någon finns där lite grann så får du nog ändå tänka dig att hitta en ny person att prata med längre fram.

• Anonym (Man30)

Asså hon pratar inte kanske så mycket om sig själv. Men min analys av henne är att hon är lite självcentrerad. Eller som en person som är lite ny och lite osäker på sig själv, sin position och kunskap.

Hursom har jag kommit fram till idag att KBT handlar om att göra en noggran analys av det mesta i början.

Men det jag är rädd för eller som händer det är att jag blir sämre under tiden vi jobbar på att komma fram till vad vi ska börja bearbeta. Jag behöver några snabba verktyg och tankesätt för att överleva vardagen normalt under tiden vi kommer så långt.

Hur ska jag göra då? Ska jag säga det?

• Anonym (Felicia)

En kurator är inte psykolog. Det är inte kuratorns jobb (eller vårdens, som du skriver) att läsa på åt dig, det ska du göra själv.

Om det är snabba verktyg du vill ha - säg det! Inga kuratorer är tankeläsare

• Anonym (Man30)
    Anonym (Felicia) skrev 2012-03-07 12:14:13 följande:
    En kurator är inte psykolog. Det är inte kuratorns jobb (eller vårdens, som du skriver) att läsa på åt dig, det ska du göra själv.

Om det är snabba verktyg du vill ha - säg det! Inga kuratorer är tankeläsare
    Mm, jag ska säga det. För det blir ohållbart i längden innan vi börjar bearbeta något. Jag behöver nån hjälp nu så jag inte blir sämre.

Vad menar du med att läsa på?
  • Anonym (Felicia)
    Anonym (Man30) skrev 2012-03-07 13:04:12 följande:
    Mm, jag ska säga det. För det blir ohållbart i längden innan vi börjar bearbeta något. Jag behöver nån hjälp nu så jag inte blir sämre.

Vad menar du med att läsa på?
    Jag syftade på det du själv skrivit, att du anser att vården ska läsa på om olika behandlingar åt dig.
  • Anonym (Man30)
    Anonym (Felicia) skrev 2012-03-07 13:08:31 följande:
    Jag syftade på det du själv skrivit, att du anser att vården ska läsa på om olika behandlingar åt dig.
    Ehh ursäkta men jag hittar inte att jag ska ha skrivit det någonstans.
  • Anonym (Man30)

Jaha nu förstår jag vad du menar. Du fastnade på att jag skrev att det ska väl vården hjälpa mig med.

Jag menade inte att föreläsa olika behandlingsformer. Det jag menade är ju att vården ska ju hjälpa mig med att behandla tvångssyndromen inte att jag själv ska behandla dem.

På OCD Förbundets hemsida står det att man ska ha kontakt med en viss typ av psykolog. Om vården inte klarar av sånt så ska de väl remittera till rätt instans?

Sen när en patient söker vården så ska ju vården se till att patienten kommer till rätt behandling inte sant?

• Anonym

Man är rädd när man börjar i terapi, och ofta har man ju mått dåligt länge innan man insett att man inte kommer lösa det själv. Det är därför man vill ha snabba resultat för att man känner att man redan ligger på gränsen. Tyvärr finns det ju inga snabba lösningar inom psykiatrin, några knep finns det väl för att stå ut med ångest och oro Men dom måste man också öva på och "lära" sig Det är väldigt frustrerande i början att bara träffa sin kurator eller motsvarande en gång i veckan och dessutom bara en timme åt gången när man har så mycket inom sig och vill bli hjälpt så snabbt. Så jag förstår dig helt särskilt om du av olika skäl inte känner dig helt trygg med din kurator. Men det är modigt av dig att du kommit iväg och börjat prata med någon, sen tål man ju tyvärr mer ångest än man tror, eller tyvärr, lyckligtvis borde jag väl skriva. Prata ut med din kurator ni kanske har missförstått varandra något, hon kanske ser dessa samtal som en startpunkt för att bedömma hur du mår, för att sen göra en behandlingsplan eller bedömning av vem du bör träffa. Om ni bara träffats två gånger kan ni inte ha kommit så långt i vilka dina problem är eller vad de bottnar i. Det viktigaste vid alla sjukdomar är ju att någon utreder och undersöker hur man mår, sen ger en diagnos, och efter det kommer med en behandlingsplan med mål och steg som är tydliga både för läkaren och patient.

Svar på tråden Hur fungerar Kurator? Obekväm?