Hur fungerar Kurator? Obekväm?
Hej,
tack för du tar dig tid att läsa detta.
Jag har haft problem med mitt huvud och förmår mig inte göra något på jobbet och fastnar i moment 22 tankar osv. Men det är inte utmattning.
Jag tog mod till mig och gick till läkare som remiterrade mig till kuratorn. Nu vet inte jag hur det fungerar hos en kurator, någon som har efarenhet om detta jag går igenom är normalt eller ej?
Först så får jag känslan att kuratorn har lite självhävdelsebehov för hon är väldigt intresserad av att tala om vad hon har läst för kurser och vilka höga personer hon har träffat. Brukar man inte ta i hand när man träffas? Om hon har bokat en sen tid på dagen så är det väl inget jag heller behöver få veta att hon är trött, det kan hon väl hålla för sig själv osv.
Hon kanske är jätteduktig på det hon gör men tycker hon saknar lite förmåga att få mig att känna mig viktig, och skapa en go och välkomnande stämning. En gång så avbröt hon det jag ville säha för att fokusera på den ordning av saker hon ville göra.
Hittils har jag haft 2 träffar. Hon har använt en massa papper och färdiga mallar med depressionsskalor och det ena efter det andra. Fått göra sömndagbok. Sen har vi diskuterat det. Men hittils har jag inte fått reda på något mer eller fått något mer verktyg än vad jag sen tidigare redan visste om mig.
Det har gjort att jag känner mig ännu mer nere istället och blivit mer deprimerad över det hela, då jag vill ha lite resultat känna att mna kommer nån vart.
Hon har kommit fram till att jag har på gränsen behandlingskrävande tvånstankar men ber mig att läsa på en massa om behandling själv. Men det är ju vad vården ska hjälpa med eller?
Vad krävs för att hon ska remittera mig till psykolog istället. Misstänker att hon inte klarar av mina saker men är för envis och vill inte ta det nederlaget själv.
Är det normalt att känna så här? Är det så det fungerar med kuratorer att man gör en massa papper? Om jag avslutar det hela och går privat så förlorar jag möjligheten att träffa psykiatiker som kan ge piller om det skulle behövas. Hon tar säkert illa upp om jag vill avsluta.
Hur ska jag göra?
Tack för din tid! Gärna om nån är utbildad i området får svara, men alla svar är välkomna.