• bubbelmaja

Toastmadame

Jag ska vara toastmadame på ett bröllop i vår och planeringen är så igång. 
    Ge mig lite ny input snälla!

Berätta om något roligt som hänt på ett bröllop du varit på, något som toastmadame och toastmaster stått för.
    Om du varit toastmadame- vilket inslag är du mest nöjd med.

Så klart är bröllop högt personliga och alla vill ha det lite olika, men om du berättar kan jag kanske få någon ny idé till just detta.

Bröllopet går i medeltida tema, by the way!  Ingen där är lajvare (absolut inte jag, men kan en del om medeltiden så klart då jag är mellanstadielärare:)  

• Svar på tråden Toastmadame
  • Lena

Du kanske kan berätta om medeltida bröllopstraditioner?

• LinnéaHammar

Vad roligt!
    Jag var toastmadame i somras, på en väns bröllop. Vi är inte jättenära vänner, så jag blev faktiskt lite förvånad när hon frågade. Hon bjöd hem mig på fika, och frågade om jag kunde sminka henne på bröllopet. (vilket jag tackade ja till, smink är ett av mina stora intressen)

Sen sa hon: "Jag har en till fråga, och du behöver inte svara nu, du får gärna tänka lite först. Jag vill jättegärna att du är toastmadame på bröllopet oxå, eftersom jag trivs så bra med dig, du är supersocial, och duktig på att prata inför folk."

Jag tackade ja direkt, kändes kul. Vet att hon valde mig pga min personligthet, så jag vet att hon ville att jag skulle vara mig själv, och vara spontan hela kvällen. (de ville inte ha ett alldeles för uppstyrt bröllop)

Är väldigt nöjd med möhippan, som jag fixade. Vi hade jättekul!
    Sen är jag nöjd med att jag lyckades hålla allt väldigt enkelt (trots att det låg mycket planering och arbete bakom)

Det roligaste (och mest uppskattade av gästerna) var en "lek", som kallas för presentleken. Det är en humoristisk lek, där många av gästerna involveras, och avslutas med att brudparet får ett stort paket. 
    I det hade jag slagit in två tavlor, som de själva hade målat på möhippan/svensexan. (hade lite kontakt med han som var bestman, och vi kom överens om att det vore skoj att göra nåt gemensamt) 

• Vinterankan

Jag var tillsammans med en kompis toastmadame på ett bröllop. Det var ett stort bröllop (200 gäster) och många som ville hålla tal, 10 stycken anmälde sig under fördrinken och en del var anmälda sedan innan. Det vi fokuserade på var att få ett bra flyt. Så 1) prata med hovmästaren och se till att man får ett körschema och ange ungefär var talen kommer hållas. Inte bra om man börjar ett tal precis samtidigt som personalen ska gå in med den varma maten tex. 2) kolla upp talarordningen (kommer inte ihåg den men typ brudens far/mor först, sedan brudgummens, tärnor, best man, övrig släkt, vänner) och håll den även för sent anmälda talare. 3) säg till alla (utom de allra närmaste som föräldrar) att maxtiden på talen är 2 minuter, sjukt tråkigt med långa tal 4) håll tempot, släng om en sång så fort det känns lite dött i någon del av rummet 4) prata högt och glatt 6) ta inte över med för långa presentationer 7) var inte en perfektionist utan spontan (vilket det kanske inte låter som att jag uppmuntrar i övriga punkter men det går faktiskt att kombinera spontanitet med struktur). Sedan så är det ju att ju färre gäster desto lättare att bara "go with the flow". Var toastmadame på ett bröllop med 40 gäster och då var det ju såklart mindre struktur. Har också varit på ett bröllop där jag tyckte toastmasterparet tyvärr var riktigt dåliga. De var väldigt stela med väldigt långa inövade presentationer av talarna och tog alldeles för mycket tid åt sig själva. De som inte hade anmält sig i förväg via mail fick däremot knappt någon presentation alls och placerades sist oavsett hur nära släkt de var. Utöver sina långa presentationer så höll de också ett 5 minuter långt tal så det kändes som att man fick sitta och lyssna på dom halva middagen.

• bubbelmaja

Tack för era synpunkter, ser gärna fler. 

Tycker ni att man kan skoja, dra en anekdot osv om den kommande talaren?

• bubbelmaja

Tänkte försöka få in lite om medeltiden i det hela också, typ digerdöden :)  men också tex sång mellan bordet a Ronja. Något om det höviska mellan tex riddare och hovdam. Känner du igen din man i rustning.

De vill ha det lättssamt, är inga stela på något vis. Men det gäller att få det kul, inte tramsigt eller trashigt. 

En spännande utmaning :) 

• enautodidakt
    bubbelmaja skrev 2012-03-07 18:15:12 följande:
    Tack för era synpunkter, ser gärna fler. 

Tycker ni att man kan skoja, dra en anekdot osv om den kommande talaren?

Nja, är det flera talare så kan det bli lite utdraget. Tycker inte att det behövs.
  • bubbelmaja

Roligaste "leken" ni upplevt under ett bröllops? 

Hoppas det kommer anmälan om tal i tid bara, så man inte behöver sitta och göra en massa utifall-att-tal själv!  

• snuppis

jag va på ett bröllop där paren satt rygg mot rygg med var sin sko hon sin ena och ena hans och tvärt om, sedan frågade paren
     vem anser ni nattar barnen oftast tyckte hon att hon natta mest höll hon upp sin sko eller om hon tyckte han så höll ho upp hans och tvärt om

åhh vad jag skratta..de var faktiskt han som gjorde de mesta =) hon fick ofta sovmorgon, han natta barn rasta hund osv osv. de är kul att se va de själva anser, men nu kunde hon inte göra så mycket för hon visste väl att hon av en liten slökrov =)

• Vinterankan

Håller med inlägg #7. Roliga presentationer verkar jättebra när man planerar men funkar inte i praktiken då det bara blir långdraget. Isf så ska vara Max en halv mening i samband med att man säger relationen till brudparet.

• vildovacker1

Eldsprutning eller nåt. Ett par fick göra en bröllopstårta. Lägga emellan och så, garnera med grädde. Grejen var att de bara fick använda en hand var. Hålla om varandra och samarbeta.

• bubbelmaja

Puffar upp denna tråd lite och hoppas på några fler svar. 

Vi har en kort sketch på g, med rörelser från någon annan, med brudparets bakgrund och uppfostran som om det vore på medeltiden- som adelsdam och riddare. 

Ska maila alla gäster och be om små anekdoter som brudparet och alla andra sedan kan få gissa vem det handlar om.

Några fejktelegram ska också skrivas, ifall det inte kommer så många riktiga :)

Men snälla, ge lite mer roliga tips!  

• bubbelmaja

Någon som är duktig på telegram och kan inspirera lite till falskt telegram från medeltiden?

Svar på tråden Toastmadame