Toastmadame
Jag var tillsammans med en kompis toastmadame på ett bröllop. Det var ett stort bröllop (200 gäster) och många som ville hålla tal, 10 stycken anmälde sig under fördrinken och en del var anmälda sedan innan. Det vi fokuserade på var att få ett bra flyt. Så 1) prata med hovmästaren och se till att man får ett körschema och ange ungefär var talen kommer hållas. Inte bra om man börjar ett tal precis samtidigt som personalen ska gå in med den varma maten tex. 2) kolla upp talarordningen (kommer inte ihåg den men typ brudens far/mor först, sedan brudgummens, tärnor, best man, övrig släkt, vänner) och håll den även för sent anmälda talare. 3) säg till alla (utom de allra närmaste som föräldrar) att maxtiden på talen är 2 minuter, sjukt tråkigt med långa tal 4) håll tempot, släng om en sång så fort det känns lite dött i någon del av rummet 4) prata högt och glatt 6) ta inte över med för långa presentationer 7) var inte en perfektionist utan spontan (vilket det kanske inte låter som att jag uppmuntrar i övriga punkter men det går faktiskt att kombinera spontanitet med struktur). Sedan så är det ju att ju färre gäster desto lättare att bara "go with the flow". Var toastmadame på ett bröllop med 40 gäster och då var det ju såklart mindre struktur. Har också varit på ett bröllop där jag tyckte toastmasterparet tyvärr var riktigt dåliga. De var väldigt stela med väldigt långa inövade presentationer av talarna och tog alldeles för mycket tid åt sig själva. De som inte hade anmält sig i förväg via mail fick däremot knappt någon presentation alls och placerades sist oavsett hur nära släkt de var. Utöver sina långa presentationer så höll de också ett 5 minuter långt tal så det kändes som att man fick sitta och lyssna på dom halva middagen.