• Finamamma

Bästa barnprogrammen för 2,5-åring?

Vi har ingen TV så vår tvåochetthalvtåring har nästan aldrig sett på barnprogram. Bara lite youtube-klipp ibland men jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter förutom Pingu. 

Om man ska introducera barnprogram så småningom, vad finns det för något som är bra?

Jag ser fram emot att titta på Astrid Lindgren-filmer med honom, och Fem myror är fler än fyra elefanter, och andra program jag kommer ihåg från när jag var liten, men vad finns det för modernare program? Tycker jag brukar bli helt vimmelkantig när jag råkar sätta på någon barnkanal, men det måste väl finns program som inte är uselt tecknade i hysteriskt tempo? 

Mvh Ingen_koll_74  

• Svar på tråden Bästa barnprogrammen för 2,5-åring?
  • Acelise

Pippi (tv-serien och de två långfilmerna, allt från 70-talet) är vår 2-årings favorit. Relativt långsamt tempo, tydligt tal och han lär sig något nytt varje gång...

• Ruggugglan

När min dotter var i den åldern var hennes favorit "Nalle har ett stort blått hus".

Min son som snart blir 2,5år älskar "Lilla röda traktorn" och Pippi (tecknat och vanliga).

• Krans

Min snart 2 åring älskar pippi och vi på saltkråkan

• cosinus

Från 2 år har mina fastnat helt för Dora utforskaren, dinsoaurietåget var också väldans poppis från 3 eller så.

Nu är yngsta som är med och väljer tv snart 4 så just nu ser de mest inspelade melodifestivaltävlingar och i jämförelse med jean banan känns det mesta som kvalitativ tv :)

• Purlan

Rorri racerbil, Chuggington (om tåg), Timmy Lamm (snällare än fåret Shaun)

• Pyttismamman

Hotell Kantarell har länge varit en favorit hos nu 3,5-åriga dottern. Även Höjdarna och Spöket Laban gillas mycket.

• Mumin80

Fåret Shaun och spinoffen Timmy Lamm (som nog faktiskt är lämpligare för åldern), Nicke nyfiken, Bamse, Dinosaurietåg, Charlie Björn. Många finns på svt-play, ni kan ju kolla vad ert barn gillar.

• J 1981

Rorri Racerbil (finns på youtube) Dinosaurietåget och byggare Bob (svtplay) och så självklart Bilar (Blixten McQueen)
    Spöket Laban är poppis oxå (Dvd)

• Atamon

Dottern som är 2,5 gillar nog det mesta på Bollibompa men favoriterna är Nicke Nyfiken och Fåret Shaun (iofs en favorit hos oss vuxna också ) Timmy Lamm, Dinosaurietåget, Mumin, Tinga Tinga sagor, Yoko! Jakamoko! Toto!, Nalle har ett stort blått hus, Pim och Pom, Spöket Laban. En del program är det mest sångerna och introt som är roligt som t ex Djungelboken.  Sedan är hon förtjust i programledarna och deras upptåg, morgongympan, påklädningen och namnsdagsramsan.  

Annat som inte visas så ofta men som vi skaffat på DVD (förutom allt av Fåret Shaun) är Nicke Nyfiken och Bamse, lite gamla Kalle Anka (där det är Pluto och Piff och Puff som är favorit), Mumin. Har försökt att titta på lite Astrid Lindgren av det som går på TV som Saltkråkan, Bullerbyn, Madicken och Pippi men det har inte fallit dottern i smaken riktigt. 

Svar på tråden Bästa barnprogrammen för 2,5-åring?