Inlägg från: leverpåhoppet |Visa alla inlägg
  • leverpåhoppet

Ni som har ägglossningsvärk (mittelschmerzen), hjälp!

hihi ja. Enligt ägglossningskalendern här på FL har jag bim den 22. :)

• leverpåhoppet
    härliga sommar skrev 2012-03-14 17:20:01 följande:
    Du och jag har samma BIM leverpåhoppet! För informations skull så hade jag utslag i ett dygn på äl testet... Nån som vet hur långt efter stengeten ägget släpper mer exakt?
    oh vad roligt. :D 

Jag har hört att man räknar från första utslaget. Mer exakt vet jag inte. :)
    lastchristmas skrev 2012-03-14 20:21:12 följande:
    Är inte smärtan då ägget släpper äggstocken och börjar sin vandring i äggledaren? Att det gör ont när det lossar från äggstocken. Jag har haft sex precis efter smärtan börjat och blivit gravid så två ggr.
    Så här står det på niomånader. 

Kan man märka när man har ägglossning?
    En del kvinnor kan rent fysiskt märka när de får sin ägglossning.
    De märker en svag smärta i underlivet. På fackspråk kallas det mittelschmerz, alltså en smärta mitt under perioden.
    Denna smärta tros hör samman med den lilla blödning som sker i äggstocken när ägget lossnar. Blödningen träffar då bukhinnan och ger upphov till en kortvarig smärta.
    En del kvinnor kan också få en sparsam blödning eller rosa flytning då ägglossningen inträffat och det är då resterna av blödningen efter ägglossningen.
    Sedan känner många kvinnor av mensliknande värk under dagarna innan/kring ägglossningen och det brukar så vara värk från äggstocken/äggstockarna som jobbar på att släppa ifrån sig ett ägg.

• leverpåhoppet
    samara skrev 2012-03-17 20:57:42 följande:

Tog ett grav test nu på kvällen mest bara för att övertyga min halvt besatta hjärna om att jag inte är gravid, och fram kom ett svagt plus, mkt mkt svagt men ändå! Har bim imorn sön eller tis, brukar diffa på ett par dagar.

Så nu sitter jag här med ett bultande hjärta, för i ärlighetens namn trodde jag inte alls på något annat än ett negativt test...men det var så svagt så kanske det bara var ett spök..ska testa imorgon med morgonurin så får man ju se..

Oh, kan du kanske lägga upp testet här så man får se. :) *hoppas hoppas* 
    Nu är jag jätte nyfiken ju. :) 
  • leverpåhoppet

Hur går det för dig härliga sommar? Har du några gravsymptom? :) 

• leverpåhoppet
    härliga sommar skrev 2012-03-18 19:41:09 följande:
    Själv då? Hur mår och känner du?   :)
    Hehe, ja det är tur att man inte har PMS i så många dagar, dock med min första graviditet fick jag utbrott för det minsta lilla och det varade i en månad iaf. :) 
    Jaha, då måste jag med testa att hålla koll på den för jag har inte riktigt förstått hur den ska kännas vid olika tillfällen under cykeln.  

Jag har inte haft någon ägglossning vid den tidpunkten gyn trodde att jag skulle ha för blodprovet visade bara på 6 och man ska ha över 30 men jag ska få lämna ett till blodprov denna vecka för att kolla om ÄL inträffat senare. Så jag är lite nervös men hoppet är ännu inte ute för denna månad. :)

samara skrev 2012-03-19 00:16:55 följande:
    Jag har tyvärr ingen bild att lägga upp..mobilkameran är så kass att det bara blir blurrigt =( men jag tog nytt test imorse, och det är ännu positivt fast svagt! Så vi får väl se..känner av lite molvärk i magen från och till, känns ju som att mensen ska komma. Men jag fortsätter väl att testa på morgonen igen och hoppas på att det blir starkare =) Känns ju alltid så nervöst med svaga test även fast man vet att det tar ett tag för hcg att gå upp i styrka, speciellt om man testar tidigt...

Ok är det lika svagt som det förra? Hcg brukar väl stiga varannan var tredje dag!? Jag hoppas det bor en liten i magen. :D

• leverpåhoppet
    härliga sommar skrev 2012-03-19 09:19:00 följande:
    leverpåhoppet:
    Hoppas du äl lossade lite senare bara!! :) Får man lämna prov om man ber om det eller ska det vara pågående utredning? Hur sent efter äl kan man få positivt resultat?
    Det är som sagt tur att PMS är kortvarigt! ;)
    Ja. :) Jag vet faktiskt inte hur det är med det. Gyn sa att om jag inte ägglossar så får jag börja med primolut men annars ska vi bara fortsätta försöka så jag tror inte ens vi kommer få en utredning än på ett tag. 
    Jag tror det är veckan efter ÄL.
    Mumriken skrev 2012-03-19 08:07:11 följande:
    Jag har alltid den smärtan du talar om några dagar före äl, men visste inte att det hade något namn.
    Gör alltid mer ont på mig än själva mensvärken, som oftast inte känns alls. Får hugg/kramper i äggstockarna som kan hålla i sig ett par-tre dagar i värsta fall. Ofta får jag ta ipren mot smärtan.
    Har haft det så länge jag kan minnas,  men det positiva är att det gör att jag alltid vet ungefär när jag har äl.
    Då behöver du inte kosta på ÄL-test iaf. :) 

• leverpåhoppet
    samara skrev 2012-03-20 09:37:39 följande:

Testet från imorse är starkare än gårdagens..så nu hoppas jag bara det fortsätter stiga =) herre gud det känns så overkligt att det nästan är svårt att ta till sig!

Wii, då vågar man ju nästan säga grattis. Skrattande 
    Jag förstår det. Vad roligt. Glad 
  • leverpåhoppet
    enlitenbitkaka skrev 2012-03-20 09:40:32 följande:
    Jag har ÄL-smärta och får ont 1-2 dagar INNAN positivt ÄL-test, sen tar det ju 24-48h för ägget att släppa. Någon enstaka gång har jag fått ont exakt på positivt test - månaden när bebben i magen blev till var en sådan månad.
  • leverpåhoppet

hehe det är bra.:) Jag får alltid lite känningar i brösten, jag får finnar, illamående.
    Denna månad har jag också haft väldans magkatarr, min mage har varit/är jätte svullen. 
    Jag vet inte riktigt om jag ägglossar dock, det visar sig i slutet på den här veckan. :) 

Kanske tar det sig på en gång för er. :D 

• leverpåhoppet
    härliga sommar skrev 2012-03-22 14:21:17 följande:
    Jag är med barn! :D

leverpåhoppet: hur går det för dig?
    *Wiii* Vad roligt. :D Så underbart. Hur känns det? Svävar du bland moln? :D

För mig går det så där. Jag väntar på svar ifrån det andra progesteron- testet  så än är inte hoppet ute. Jag har börja småblöda nu så den riktiga mensen kommer nog snart. 
    Vi får se det positivt att nu kommer vi iaf få hjälp ifrån gyn. :)

Så glad för din skull. :) 
  • leverpåhoppet
    härliga sommar skrev 2012-03-22 16:02:57 följande:
    TACK!!! Ja, många fina bulliga rosa moln!!!! :P Men jag vet inte om jag riktigt greppat det än...

Det är bra att du ser på det på det sättet!! Får ni hjälp så kan det gå hur fort som helst! :) Kramar!
    hehe det kommer nog ta ett tag. :) Oh grattis. :D 

Javisst, jag hoppas det. :) KramKram 
  • leverpåhoppet
    samara skrev 2012-03-26 12:25:34 följande:
    Här slutade det i mf...blöder sen igår kväll, och testen blir allt svagare..så denna gången blev det inget...blir nya tag senare i framtiden! Nu känns det som att det får vara ett tag framöver!
    Usch vad tråkigt. :( 
    Skickar styrkekramar till dig. {#emotions_dlg.flower} 

Svar på tråden Ni som har ägglossningsvärk (mittelschmerzen), hjälp!