• ZacksMamma01

2 åring som sover så lite, hjälp

Vår son är 2,2 år och sover såå lite och så dåligt.
    Han somnar vid 21 och vaknar strax före halv sex. Vaknar 2-3 ggr på natten.
    Han sover 40 minuter på dagis (har nyligen kortat ner från 1,5 timme)
    Vi är helt slut. Han sover nästan mindre än vad vi gör.
    Ska det aldrig vända? Jag trodde i min enfald att barn skulle sova bättre ju äldre de blev?

När jag läser på familjeliv så tycker jag de flesta verkar sova så länge på natten.
    och vaknar någon på natten så verkar de sova till 07,30 i alla fall.

Jag tycker vi har provar allt. Mer mat/mindre mat på kvällen . Somna i egen säng(vilket inte är några problem) somna i vår säng. Etc.. Och allt därimellan.

Finns det fler med barn 2-3 som sover lite och dåligt?

Någon som haft barn som sover dåligt? När vände det (om det vände)?

Vi håller på att bli tokiga av sömnbrist.

• Svar på tråden 2 åring som sover så lite, hjälp
  • Flickan och kråkan

Men han sover väl inte så förskräckligt lite?

Inget av mina barn sov på dagen i den åldern och de nattades vid 19-19.30 och sov till 06. Mina är numera 4 år respektive snart 3 år. Till 07.30 har de inte sovit sedan de var nyfödda . Vi har växlat mellan 05-06.30. Sover de någon ensaka gång till 07 (typ en gång i kvartalet) så jublar vi . Idag for de upp strax före 06 . Full rulle till lekrummet .  

• Flickan och kråkan

Min spontana tanke är annars att ni ska plocka bort dagsvilan. Ofta brukar de vakna när de vaknar oavsett när de lägger sig på kvällen. Jag hade plockat dagsvilan, nattat tidigare och så upp vid samma tid.

• ZacksMamma01

Oki ska prova att ta bort dagssömnen.  Där är jag lite självisk för jag tycker det är såå skönt med en tupplur på dagen på helgerna:)

Sov era barn bättre på natten efter ni tog bort dagssömnen?

• gryning2

Nog sover din son ovanligt lite TS, bara 8,5 timme på natten och sen 40 minuter på dagen är inte mycket för en 2-åring. Dock tror jag inte man kan göra så mycket åt att han har litet sömnbehov. Jag antar att han annars är pigg och glad? Jag tycker absolut också att han ska sluta sova på dagen. Går han på dagis? Det enda tips som jag egentligen kan komma på är att han säkerligen behöver mycket stimulans och utevistelse på dagarna (som han säkert kanske redan får). Dagis är ju jättebra där. Jag märker att min stora son blir mycket tröttare och får bättre sömn när han varit på dagis. Ni måste ju turas om för övrigt och bestämma er för att ta varannan kväll/morgon så att ni hinner med att ha lite egen tid när han sover så lite.

Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • Pickeli

Tycker inte heller det låter så förskräckligt lite. Alla har ju olika sömnbehov, stora som små. Mina barn vaknar också strax för halv 6. Den lilla somna strax efter 19 och den stora somnar runt 20. Sover stora killen på dagen så somnar han sällan före 21.

Är det BARNET eller NI som lider av "sömnbristen" undrar jag?

Google it!
  • Flickan och kråkan
    ZacksMamma01 skrev 2012-03-12 11:20:22 följande:
    Oki ska prova att ta bort dagssömnen.  Där är jag lite självisk för jag tycker det är såå skönt med en tupplur på dagen på helgerna:)

Sov era barn bättre på natten efter ni tog bort dagssömnen?

Framför allt så somnade de väldigt snabbt på kvällen vid 19-tiden. När vi hade dagsvilan så var det sega nattningar och ofta tuppade de inte av förrän runt 20-21-tiden. och då blir det ju totalt mindre sömn för dem för ofta vaknar de samma tid på morgonen oavsett när de somnar på kvällen.
  • gryning2
    Pickeli skrev 2012-03-12 11:30:19 följande:
    Tycker inte heller det låter så förskräckligt lite. Alla har ju olika sömnbehov, stora som små. Mina barn vaknar också strax för halv 6. Den lilla somna strax efter 19 och den stora somnar runt 20. Sover stora killen på dagen så somnar han sällan före 21.

Är det BARNET eller NI som lider av "sömnbristen" undrar jag?
    Det kan ju vara nog så jobbigt för föräldrarna om barnet knappt sover mer än vad de själva behöver göra. Mina barn vaknar också i ottan mellan 5-6 varje morgon och det leder till att vi måste lägga oss tidigt, senast 22 för att orka med att komma upp på morgonen. Nu somnar mina barn vid 19-tiden så vi har en stund på kvällen som vi kan ägna åt vad vi känner för. Det är guld värt tycker jag. Man kanske vill se ett TV-program eller bara varva ner med någon annan hobby. TS skriver ju att pojken somnar vid 21 och jag kan tänka mig då att de måste välja mellan att lägga sig tidigt och få noll egentid eller vara uppe en stund och då bli trötta istället. Man kanske väljer bort sömnen för att man behöver en stund för sig själv också.
  • Pickeli
    gryning2 skrev 2012-03-12 11:34:09 följande:
    Det kan ju vara nog så jobbigt för föräldrarna om barnet knappt sover mer än vad de själva behöver göra. Mina barn vaknar också i ottan mellan 5-6 varje morgon och det leder till att vi måste lägga oss tidigt, senast 22 för att orka med att komma upp på morgonen. Nu somnar mina barn vid 19-tiden så vi har en stund på kvällen som vi kan ägna åt vad vi känner för. Det är guld värt tycker jag. Man kanske vill se ett TV-program eller bara varva ner med någon annan hobby. TS skriver ju att pojken somnar vid 21 och jag kan tänka mig då att de måste välja mellan att lägga sig tidigt och få noll egentid eller vara uppe en stund och då bli trötta istället. Man kanske väljer bort sömnen för att man behöver en stund för sig själv också.
    Ja?

Jag undrade främst vem som led av det för att ge vidare råd och tips.
    Google it!
  • Pickeli
    Flickan och kråkan skrev 2012-03-12 11:33:45 följande:
    Framför allt så somnade de väldigt snabbt på kvällen vid 19-tiden. När vi hade dagsvilan så var det sega nattningar och ofta tuppade de inte av förrän runt 20-21-tiden. och då blir det ju totalt mindre sömn för dem för ofta vaknar de samma tid på morgonen oavsett när de somnar på kvällen.
    Håller med!

Nattningen blev lättare, barnet somnade av sig själv. Och för oss blev nattsömnen framförallt längre. vilket betydde mer egentid för oss.
    Google it!
  • gryning2
    Pickeli skrev 2012-03-12 11:37:22 följande:
    Ja?

Jag undrade främst vem som led av det för att ge vidare råd och tips.
    Okej jag missförstod nog dig lite där Tungan ute
Svar på tråden 2 åring som sover så lite, hjälp