• ZacksMamma01

2 åring som sover så lite, hjälp

Vår son är 2,2 år och sover såå lite och så dåligt.
    Han somnar vid 21 och vaknar strax före halv sex. Vaknar 2-3 ggr på natten.
    Han sover 40 minuter på dagis (har nyligen kortat ner från 1,5 timme)
    Vi är helt slut. Han sover nästan mindre än vad vi gör.
    Ska det aldrig vända? Jag trodde i min enfald att barn skulle sova bättre ju äldre de blev?

När jag läser på familjeliv så tycker jag de flesta verkar sova så länge på natten.
    och vaknar någon på natten så verkar de sova till 07,30 i alla fall.

Jag tycker vi har provar allt. Mer mat/mindre mat på kvällen . Somna i egen säng(vilket inte är några problem) somna i vår säng. Etc.. Och allt därimellan.

Finns det fler med barn 2-3 som sover lite och dåligt?

Någon som haft barn som sover dåligt? När vände det (om det vände)?

Vi håller på att bli tokiga av sömnbrist.

• Svar på tråden 2 åring som sover så lite, hjälp
  • Pickeli

Ett tips ts är att avveckla dagsvilan lite successivt. Det blir tufft om man bara kapar dagsvilan totalt innan barnet anpassat sig. De dagar barnet är rejält trött och somnar självmant på dagen så tycker jag att du ska låta det sova. Men jag tycker du kan sluta "söva" honom om du nu gör det.

Google it!
  • Lantani

Här har jag en kille som inte alls sover på dagen, somnar runt 19 på kvällen och vaknar vid 05 på morgonen..
    Det märks tydligt på honom att han verkligen behöver mera sömn än han får, hans humör är hemskt just nu och det är bara skrik och bråk konstant hela dagarna. Funkar oftast att lägga honom vid 18,30, men då finns risken att han vaknar ännu tidigare liksom... 

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Pickeli
    Lantani skrev 2012-03-12 11:41:43 följande:
    Här har jag en kille som inte alls sover på dagen, somnar runt 19 på kvällen och vaknar vid 05 på morgonen..
    Det märks tydligt på honom att han verkligen behöver mera sömn än han får, hans humör är hemskt just nu och det är bara skrik och bråk konstant hela dagarna. Funkar oftast att lägga honom vid 18,30, men då finns risken att han vaknar ännu tidigare liksom... 
    Han kanske behöver en tidig dagsvila? har ni testat det eller blir det bara värre?
    Google it!
  • ZacksMamma01

Vi har nyss kortat dagsvilan från 1,5 timme till 40 min och första veckan somnade han ovaggad vid 19 på kvällen men nu efter två veckor är det 21 som gällerigen . Är bara rädd att det blir samma sak om vi tar bort dagsvilan helt.

Är det BARNET eller NI som lider av "sömnbristen" undrar jag?

Det är vi som lider. sover han 8,5 timme på natten och vaknar 2-3 ggr så innebär det inte att vi somnar om på två röda. Vi försöker turas om varannan natt,  men som mor hör jag honom även med stängd dörr och öronproppar.

• Pickeli
    ZacksMamma01 skrev 2012-03-12 11:44:40 följande:
    Vi har nyss kortat dagsvilan från 1,5 timme till 40 min och första veckan somnade han ovaggad vid 19 på kvällen men nu efter två veckor är det 21 som gällerigen . Är bara rädd att det blir samma sak om vi tar bort dagsvilan helt.

Är det BARNET eller NI som lider av "sömnbristen" undrar jag?

Det är vi som lider. sover han 8,5 timme på natten och vaknar 2-3 ggr så innebär det inte att vi somnar om på två röda. Vi försöker turas om varannan natt,  men som mor hör jag honom även med stängd dörr och öronproppar.
    Det kan ju faktiskt vara så att han behöver sova längre på dagen också eller tidigare eller kanske båda!

När han vaknar på natten, vad vill han då? Lider han av nattskräck eller dyl? inga allergier som gör att det kliar på honom eller något sådant?

Jag tycker också att ni ska testa att göra ett miljöombyte, har barnet sovit över hos någon utan er? Sover han bättre då? Vi såg tydligt periodvist att man hamnade i onda cirklar med sömnen, med flera uppvak etc. Då gjorde det susen att göra ett litet miljöombyte. Kanske åka iväg alla tillsammans eller låt barnet sova över hos farmor och farfar (under förutsättning att han själv ville det. Och det vill han ofta!)
    Google it!
  • Pickeli

Har ni testat samsovning?

Google it!
  • Lantani
    Pickeli skrev 2012-03-12 11:43:42 följande:
    Han kanske behöver en tidig dagsvila? har ni testat det eller blir det bara värre?
    Funkar icke. Han vägrar sova, även om man går med honom i vagnen eller så. Ibland slocknar han i soffan framåt 15-16 tiden, men då blir hela kvällen kaos, och väcka honom är nästan omöjligt, för då får man räkna med skrik och gråt resten av kvällen, dessutom en kille som kommer i säng sent på kvällen och dagen efter är jätte arg eftersom han fått förlite sömn under natten. Blir en ond cirkel oavsett vilket.
    Alvin 081114 och Alice 100807
  • ZacksMamma01

Japp...då sov både han och vi väldigt dåligt.
    Vi har även testat att sängen i vårt sovrum och då sov vi dåligt allihopa också.

När han vaknar på natten, vad vill han då? Lider han av nattskräck eller dyl? inga allergier som gör att det kliar på honom eller något sådant?

Han skriker till vi kommer och sätter oss på sängkanten/ lägger oss bredvid.
    Ibland vill han ha välling.
    Inga allergier . Är glad och pigg fram tills sovdags.

För två veckor sedan sov han hela natten, då vi  varit på skojlandet på eftermiddagen.
    men dit kan vi ju inte åka varje dag. Jag tycker vi är ute mycket på lekparker mm  och träffar folk, så han är ju inte understimulerad.

• Flickan och kråkan
    ZacksMamma01 skrev 2012-03-12 11:59:46 följande:

Japp...då sov både han och vi väldigt dåligt.
    Vi har även testat att sängen i vårt sovrum och då sov vi dåligt allihopa också.

Han skriker till vi kommer och sätter oss på sängkanten/ lägger oss bredvid.
    Ibland vill han ha välling.
    Inga allergier . Är glad och pigg fram tills sovdags.

För två veckor sedan sov han hela natten, då vi  varit på skojlandet på eftermiddagen.
    men dit kan vi ju inte åka varje dag. Jag tycker vi är ute mycket på lekparker mm  och träffar folk, så han är ju inte understimulerad.
    Med tanke på hans ålder så låter det normalt med något/några uppvak. Utvecklingsperiod som brukar få sådana konsekvenser. Våra har också vaknat till någon/några gånger på nätterna. Vi har samsovit/de har sovit i vanlig 90-säng som står i kloss med vår dubbelsäng så de har antingen bara krupit intill eller så har man lagt en hand om dem så har de somnat om. För oss har det passat bra för då har vi sovit som bäst (vi orkar inte gå upp när barn vaknar ) men det är ju olika. Det händer väldigt mycket utvecklingsmässigt mellan 2-3 år.......som du nog snart kommer att bli varse om det inte blivit uppenbart ännu 
  • I969

Vår store snittade 9-10 timmar per dygn (8-9 tim/natt) fram tills han slutade vila på dagis vid 2,5 års ålder, efter det konsekvent 10 timmar+ på natten, alltså lite mer. Han har sovit ca 20-06 sedan dess. Han har alltid mått bra, inget dåligt humör, bara världens goaste. Men har inte klarat av förändringar i tiderna så bra, om han kommit i säng sent har han ändå vaknat 06 och då har humöret kunnat dippa under dagen.

Den stora skillnaden gentemot er situation är att vår pojke alltid sovit hel natt, det låter väldigt tungt att behöva stiga upp flera ggr. Är han alltså ledsen när han vaknar? Eftersom du hör honom genom dörr/öronproppar?
    Har ni en säng inne hos honom där ni kan turas om att sova? Vad händer när han vaknar om ni ligger i samma rum respektive när ni inte gör det? Och vad gör ni rent konkret för att han ska somna om?

• Smulan87

vaggning? fattar inte? vaggar ni honom till sömns annars?

Skit HELT i dagisvilan! Det "värsta" som kan hända är att han somnar tidigare eller kanske
    är lite bråkig? men hellre de som man får sova på natten. Kan ni inte ha hans säng i ert rum bara?

• ZacksMamma01

vaggning? fattar inte? vaggar ni honom till sömns annars?

Han somnade ovaggad är ett uttryck. Dvs han somnade på en gång. :)
    Igår kväll gav vi honom lite tjockare välling och vad hände? Han sov hela natten till kl 06,20.Tjohoooo
    Vi får se hur veckan artar sig. Det finns hopp i alla fall.
    Dagsvilan kommer absolut försvinna snart.

Idag är både  jag/sonen/pappan utsövda och på ypperligt bra humör !

Svar på tråden 2 åring som sover så lite, hjälp