• Nektar

IVF Umeå

Mayflower skrev 2013-02-24 09:38:18 följande:
    Har börjat småblöda så jag antar att vår lycka inte blir så långvarig ännu en gång

Usch, håller tummarna för att det är som jennyz säger!

Tyvärr verkar jennyz erfarenhet vid stimuletat fet gälla även för mig. Vi testade nyss och det blev negativt...oerhört besviken men jennyz kommentar tog även ner förhoppningarna något vilket jag antar var bra..

Hur vi går vidare vet vi inte. 6 st blasto i frysen av, just nu, okänd kvalitet. Väger dem upp ett 3-pack?! Lurar på ett fet i vår och pergo+femanest i sommar, om dem godkänner det vill säga. Så svårt att tänka klart när det plötsligt blev en pengafråga! Har varit en helg med tunga besked, Usch för detta!

Håller mina timmar för er andra som är på gång med behandling eller ruvar!
  • Nektar
    Mayflower: Håller tummarna för att det bara är en ofarlig blödning och värk därefter! Har du pratat med kliniken?

Petto83: Ingen aning om dem meddelar per brev om det inte gick att frysa in några, men det känns väl troligt att dem borde göra det samt ringa! Tror det kan dröja någon till några veckor innan brevet kommer men dem kan säkerligen meddela er om du ringer och frågar dessförinnan.

Snöflinga: Tack. Medkännande är en av anledningarna till att det är svårt att slita sig från denna tråd!

Drömmer om ett barn: Tack för stödet. Det är verkligen inte roligt att gråta sig till sömns. Framför allt inte inför en jobbintervju. Tufft läge nu ekonomiskt och eventuellt en sjukt onödig och stor utgift som kommer i vår. Känns mycket tufft. Men vi klarar det, frågan är bara vad man ska gå på för alternativ. Tar med mig ditt råd när jag ringer kliniken imorgon för att meddela resultatet. Vet någon om man då kan få boka en telefontid eller ett möte med läkare för att diskutera alternativen framöver? Det står ju på hemsidan att en "utförlig utredning" görs efter 3 misslyckade försök. För oss känns det lika viktigt att ha mycket under fötterna inför att vi ska börja betala...      
  • Nektar
    mammaidamaria: Håller förstås tummarna även för dig att det är lindrig havandeskapsförgiftning - om ens det! Det bara måste gå bra!
  • Nektar
    {#emotions_dlg.flower} Väntrummet  
    * Solgudinnan (inväntar FET i jan, försök nr 9)
    * Mirage
    * Ws mamma FET januari/februari (första FET för syskonförsök)
    * Vårt 2012, väntar på försök nr.5..
    * äralltupptaget (väntar på 1:a IVF försöket)
    * Nektar, möte med läkare den 15/3 inför försök 3 

{#emotions_dlg.flower} Sprayar
    * Kvinna32   
    * Lappgeten (1:a IVF)

{#emotions_dlg.flower} Sprutar

{#emotions_dlg.flower}
    Väntar på ÄP/ET/FET

{#emotions_dlg.flower} Ruvar
    * Jockelina (9:e försöket) TD 2/2 
    drömmer om ett barn (5:e försöket) TD 27/2 
    * Petto 83 TD 8/3

Gravid Gravida
    * fiffa (1:a IVF) BF 20 Januari
    * EbbaGrön (1:a IVF) BF 12 maj
    * Heli78 (1:a IVF) BF 22 maj
    * Mammaidamaria (1:a IVF)
    * Barreliten (1:a IVF) BF 24 juli
    * jennyz (3:e IVF för syskon) BF 19 aug 
    * Freja150 BF 20 aug
    * EEJ (4:e IVF) BF 21 aug
    * 3villbli4 (1:a IVF)
    * Norris (FET) BF 28 aug  
    * Äppelkaka (3:e IVF,syskonförsök) BF 12/10
    * Snöflinga (FET, syskonförsök BF 17/10)
    * VackerBlomma (FET) BF 25/10

Baby Födda
    * A79 (1:a IVF) Pojke Edvin 14:e december
    * Mustikka (1:a IVF) Flicka Elli 4 februari
    * Emilotta (1:a IVF)  Pojke, 12 februari
  • Nektar

Happ då var det definitivt, minus idag med och nedstämt telefonsamtal till kliniken. Har nu bokat in ett möte med läkaren inför nästa försök. Några veckor att tänka på annat. Hoppas få lite ro, det är mycket påfrestningar i vår omgivning just nu.

Mayflower: Hur känns det nu för dig, har blödningen avtagit??    

Petto83: Hormoner i samband med behandlingen kan säkert spela in och få en att må illa. Men har du tagit samma som förut och du då inte mådde illa kanske det lovar gott! :) Femanesten som man tar vid stimulerat fet gör en iaf ofta illamående. Den + vaggisarna bidrar också ofta till att mensen uteblir fram tills medicineringen avslutas. Tänk vad less man kan vara av att knapra piller efter 2 år!! Stort grattis till er som får chansen att göra återföring i er vanliga cykel.

Alla ni som är i väntrummet: hur ser det ut för er, har ni något mål i sikte?     

Är även lite nyfiken på Tinzu, Chan2 och Germany bland andra som skrev förut i tråden. Hur går det för er? Uppdatera gärna!  

• Nektar
    Mayflower skrev 2013-02-26 13:37:00 följande:
    Nektar: Vi får göra följe i väntrummet du och jag Rynkar på näsan No baby for us
    Beklagar verkligen! Hur vet ni säkert? Försök se det positivt att ni KAN i varje fall bli gravida. Jag börjar bli nervös för detta. Några som fått gå igenom många behandlingar men iaf har haft plus i några dagars tid. Ingen direkt tröst för dig men jag hoppas du kan se det så till nästa försök! Och jag ska försöka att INTE tänka så...

Petto83: Detta är min lärdom hittils - lita aldrig på symtpom vid nya behandlingar. Gör man exaakt samma som tidigare kanske det är en idé att jämföra. Jag håller iaf tummarna stenhårt för att du får ett plus inom kort! Ska du tjuvtesta något?

Chan2: Roligt att höra från dig! Hur många försök var det ni hade bakom er? Var det efter önskemål från er de kollade med kontraströntgen eller trodde dem att det kunde vara något? Vad kostade detta?
    Ja, det är verkligen svårt att bestämma sig för paket eller inte. Vi vet dessutom inte om vi ska våga be om bruttolöneavdrag. Eller ja, min sambo, eftersom jag för närvarande saknar jobb blir det nog inte det första jag ber om utifall jag landar ett inom kort (håll tummarna, snälla!).
    Har ingen erfarenhet av folk som prövat Pergotime trots egen ägglossning. Är dock sugen på att ev få fortsätta med Pergo framöver MED vul, detta fick jag inte göra under ett års försök förut och befarar tunn slemhinna. Ovärt! Gör ni Pergotimeförsöken inkl. vul via landstinget eller privat? Dvs hur blir kostnaden?     
  • Nektar
    Daduck: de ringer nog senast vid 12-tiden. Men normalt under förmiddagen. Har dock inte varit med om det själv så kan inte säga säkert. Hur många ägg har ni i frysen? Återföring idag?

Petto83: Stort grattis! Hade en känsla av att du skulle lyckas snabbt!

Alla gravida: Glädjs med er och hoppas att ni, trots gravidtråden, kan göra blixtvisiter i denna tråd för att stödja symptomdiskussioner osv. Ni är ett fantastiskt stöd!

Alla: Såg i tidningen idag att det kommit på tal om nya behandlingsmetoder och rapporten verkar ha mycket matnyttig och riktig information om alla processer runt barnlöshet och graviditet därefter. Läs om ni orkar: http://www.smer.se/wp-content/uploads/2013/02/Smer_rapport_2013_1_webb.pdf  

Själv har jag idag fått mensen efter det första misslyckade frysförsöket. Återstår att se när det nytt försök men vi hoppas iaf på innan sommaren! Man börjar ju fundera, hur ser oddsen ut efter varje behandling? Det är så många som lyckats på 1:a försöket i denna tråd. Tror och hoppas att den inte är särskilt tillförlitlig ;)

Drömmer om ett barn:  Hoppas på att du ska kunna varva ner något och inte ta test lika ofta. Det är ju uppenbart att du känner mensvärk pga att du är gravid! Det där om 3 behandlingar tog jag från klinikens hemsida, men kanske inte ordagrant. Jag föregår dock "regeln" runt 3 behandlingar och ber att få diskuter ordentligt efter 2.

På tal om mensverk förresten. Känner någon igen att ni blir väldigt lös i magen innan eller i samband med mens? Har haft det en handfull gånger under alla behandlingar och så illa att jag nästan kvider mig iväg till sjukhuset under 30 minuter. Detta hände igårmorse utan att något hände i trosan på avsevärt många timmar. Normalt?      
  • Nektar
    Tinzu skrev 2013-03-01 11:15:00 följande:

jag sitter och väntar på att IVF-kliniken nu ska ringa upp mig, jag har en fråga om mina ägg.. förra året när vi var på ET så fick vi höra att vissa ägg hade knölar på skalet men dom var inte säkra på om det skulle spela någon roll, och sen så var det bara ett embryo som överlevde av 14st tror jag det var, förrutom den vi fick på ET, det har gnagit i mig sen dess så nu måste jag få svar på det är det någon som hört om nåt sånt innan? knölar på skalet.. har googlat men tydligen så är inte jag bra på googla

Hmm, nej aldrig hört talas om. Men det behöver säkert inte innebära att det blir likadant vid ett annat försök. Är det därför du frågar, för att ni är sugna på att göra ett nytt försök igen snart? Hoppas du får ett vettigt svar och meddela gärna här!
    daduck skrev 2013-03-01 11:25:42 följande:
    Nektar: en blasto insättning idag och den har klarat sig så nu sitter vi i bilen. ^^
    Ok, grattis till ruvarstatus! Vilket försök är det i ordningen för er? Skriv gärna in er i vår lista!
  • Nektar
    Daduck: Ok, alltså en blastoåterföring efter ett ET? När fick ni testdag? Kanske någon annan kan lägga in om inte du hinner före :)

Petto83:  Kändes nog bara så eftersom att vi låg så tajt i tid vid både förra försöket och detta att om jag misslyckades så skulle du lyckas ;) Plus att du ju har ett barn sedan innan och bevisligen är mottaglig! Hoppas det håller i sig! Men säkert är ju att det är bra att göra fet i naturlig cykel. Lurar själv på om jag ska orka invänta egen blödning eller ta provera senare i mars. Vi får se. Tydligen ska priserna höjas från och med idag så jag väntar med bävan vad det innebär. Hur var det med dig, vad var det ni skulle få betala egentligen?

Tinzu:  Hmm, vad underligt att de inte skrivit upp det. Kan tänka mig att dem skriver en sak och förklarar för oss på ett annat sätt. Men de borde ju kunnat säga vad ett "tjockt" skal kan innebära. Jag tycker det låter som en bra grej, eller tänker du att det tar för lång tid för cellerna att tränga igenom skalet och fästa i slemhinnan? Testa fråga dem igen tycker jag om du känner dig osäker!

LongingForAChild: Det är säkert så, att din temp är höjd pga läget i cykeln. Du har aldrig tempat förut och fått en liknande kurva?       

• Nektar
    Drömmer om ett barn: Även om man använder Provera för att få en blödning inför nästa försök tror jag att dem vill att det ska gå minst så länge som en normal cykel till den dagen man får blödningen framkallad. Detta är mitt bekymmer med att jag inte vet om jag kan få en egen numera i egen cykel för de senaste åren har jag väldigt väldigt få cykler inväntat egen cykel utan påbörjat pillerintag med Provera låt säga runt rd 20-28. Men lurar på om jag denna gång ska ge det en chans. Ska kolla vad läkaren säger på mötet om jag slipper någon stimulering eller lägre dos om jag får egen mens...jadu, många brydderier kring detta. Bäst att lita på de tips man får framgent!

Tinzu: Det hela känns ju jätteknepigt. Du har ju uppenbart många frågor obesvarade somjag tycker du ska be att få svar på. Ibland känns det som om dem tar för givet att man inte är så påläst själv (som många här är) och därför inte förklarar saker som de inte tycker man ska grubbla över. Men man vill ju gärna veta alla förutsättningar, dels för att hantera besvikelse men också för att kunna jämföra inför eventuellt andra försök. Men var står ni nu egentligen, vill ni köpa ett 3-pack?

Någon som har fått någon info om det här med höjda priser from 1 mars? Kliniken själva som skrev det i mail till mig idag men fick aldrig något mer besked. Det skulle upp på hemsidan idag, men icket.     
Svar på tråden IVF Umeå