• Nektar

IVF Umeå

Daduck: Jag har vid båda mina försök haft Lutinus och har märkt av främst ömma bröst som symptom på progestoronet tidigast runt återföring, dvs ca 5-7 dagar efter kurens start. Ska du göra något tidningsreportage om IVF? Det behövs verkligen mer info kring allt detta tycker jag!

Äralltupptaget:  Jag tror definitivt att ni kommer hinna innan sommaren. Jag som också har pco-s fick köra på korta protokollet. Dvs framkalla en mens med provera och ca 14 dagar efter mensen kom var det återföring! Hade ni fått ett datum för första mötet? Jag började nämligen med provera samma dag. Men det beror nog på om du då precis haft mens (om du kan få en själv?) eller om du ligger hyfsat i tid för att köra igång en kur direkt. De vill väl ha ca 28-30 dagar minst från senaste blödningen. Har väl med slemhinnan eller något att göra...

Mirage: Usch, beklagar! Jag fick också beskedet att telefontid kunde dröja till slutet av mars (vid samtal förra veckan). Men eftersom att jag bor i Umeå valde jag mötestiden som är tidigare än så. Den ligger perfekt för att veta hur jag ska starta eller inte vid min eventuella nästa mens. Förstår att det känns jobbigt men pröva gör som någon tipsade - ring och gnäll lite alternativt påbörja sprayandet självmant om du vet att det är den metoden det blir igen!

Tinzu:  Försök se det positivt att du faktiskt har fått plus på stickan. Tänk hur vi som inte fått det ännu känner. Det är också en grym oro. Annan medicinering kan säkert hjälpa er att behålla graviditeten!

EEJ:  Nu står det 60 000 ser jag också. 
    Tragiskt att det ska öka om det nu är så att dem redan är bland de dyraste! Vad tar andra kliniker någon som vet? Jag har fått ännu ett mail från kliniken utan förklaring till vad 3-packet innehåller. Du har alltså fått göra 3 ET och ett FET inom 3-packet? Jag tycker texten är väldigt tvetydig, men det kanske bara är jag. Har även fått svaret att vi inte betalar något om de frysta embryona inte klarar att tinas för ett FET. Stämmer detta tro? Eftersom FET-kostnaden inte ändrats från 13 000 kr känns det som att det blir FET för vår del. 6 st blastisar är ju bra. Tycker hälften bör klara tiningen iaf. Ta 60 000 för ett 3-pack delat i 4=  15 000 kr. 4 försök genom FET blir 52 000 kr. Det enda är att man ska brottas med frågor som "är det detta ägguttag det är fel på?" och "hur mycket större sannolikhet är det att lyckas genom ET"? Huga. Jag är iaf mest nyfiken på eventuellt nya preparat så som Trombyl, vad det kan ge.

• Nektar
    daduck skrev 2013-03-04 12:39:03 följande:
    Nektar: skönt att det känns igen i alla fall. Kände mig lite lätt galen en stund där. ^^ ja, Piteå tidningen ska göra ett reportage så jag tänkte att jag skulle vara med. Nu krävs det dock bara att jag inte blir så arg och upprörd. Jag svär så mycket då. ^^
    Ja, det tål att sägas att medicineringen lätt kan ge symptom. Men såklart hoppas vi på att du snart får ett plus på stickan ändå :)

Hahaha, ja men jag tror att reportern inte gärna tar med alltför många svordomar. De nyanserar nog en del ;) Länka gärna till artikeln i forumet när den är publicerad! 
  • Nektar
    Jennyz: Ok, tack för infon! Som sagt, det lutar nog åt att använda våra frysta blastisar ändå. Iaf ett försök innan sommaren sedan kanske vi överväger annat. Men det ska bli intressant att höra hur kliniken tänker!

Daduck: Jag hade testdag 21 dagar efter ÄP vid ET och 14 dagar efter FET. Räknar man dagar efter ÄP även i samband med FET blev det motsvarande 19 dagar. Vet ej anledningen till att det skiljer sig.

Emilotta: Gulligt namn! :)

Petto83:  Testat något mer eller håller du dig till testdagen?  
  • Nektar
    Petto 83 skrev 2013-03-04 17:55:56 följande:
    Hej! Skulle nog också satsa på Fet i första hand då ni har så många blastisar i frysen :) Håller tummarna för er när ni väl kör igång. Testade i dag och det blev ett betydligt starkare + sen är illamåendet kvar men än så länge kräks jag inte i alla fall.
    Tack.
    Just nu känns allting bara oerhört jobbigt. Oerhört. Det är inte säkert vi kommer ha råd med ens ett fet innan sommaren. Vi väntar på ett besked om och hur stor utgift vi måste ut med. En väldigt onödig sådan som känns ytterst orättvis. Usch håller på bryta ihop. Men jag lovar meddela hur det blir för oss. Håll tummarna för att vi ska ha råd och att stressnivån är tillräckligt låg i vår för oss. Fortsätt även att korsa fingrarna för att jag landar ett jobb inom kort! Tre stressiga områden för tillfället...
  • Nektar

daduck skrev 2013-03-04 19:24:29 följande:
    Säger igen: har ni kollat upp sjukförsäkringar??? Många av dom täcker nämligen sterilitet eller nedsatt reproduktionsförmåga. Många har genom facket utan att veta det. Kan he rejält med klirr så man har bättre råd.
    Hmm, nej detta har jag inte koll på. Har min sjukförsäkring via länsförsäkringar och facket är unionen. Har dem det? Vad krävs, har du gjort detta? Räcker det med att ha pco-s tror du?
    daduck skrev 2013-03-04 19:25:25 följande:
    Nektar: vad är det för jobb du är ute efter och i vilket område? Kan ju tänkas att nån annan av oss har kontakter. :)
    Vad gulligt tänkt av dig :) Jag kan tänka mig jobb i Umeå och en 6 mils radie där runt. Söker främst administrativa tjänster eller receptionistroller. Strukturerad, social, god ekonomisk förståelse och känsla för service. Ropa gärna högt om ni vet något ;) 75 % och uppåt. Helst heltid såklart!

• Nektar
    Ws mamma skrev 2013-03-05 15:29:38 följande:
    Ingen av blastisarna klarade tiningen... :( fick telefontid den 9 april... Känns som en evighet bort... Vilken skitdag.... Vill bara Gråta....
    Usch, beklagar och kan säga att jag förstår känslan! Har nog inte mått sämre i hela mitt liv än just denna vecka! All styrka till er! Hur ser ni själva på fortsättningen? Vill ni direkt på ett nytt ET?

Drömmer om ett barn: Tack för stödet, det värmer! Det känns verkligen orättvist att behöva ha sådana motgångar samtidigt. Men löser det sig bara med jobb ser allt mycket ljusare ut. Eventuellt blir vi tvugna att avvakta till i höst med nytt FET. Men det är under förutsättning att de tror på ytterligare Pergotime-behandlingar fram till dess. Om kliniken motsäger sig detta orkar jag nog inte vänta utan då blir det lån av nära och kära! Folk säger att jag är ung, men 28 var mitt mål när jag var yngre att få första barnet och har man väl startat denna process tror jag det tar lika hårt oavsett ålder.

Äralltupptaget: Bra fråga om äggreserven. Men den sägs ju vara ovanligt stor för oss pco:are och möjligheten att bli gravid sägs vara större vid en "högre" ålder. Diskutera korta metoden med dem. Jag fick ut 28 ägg och fler fanns det kvar men som vi inte tog ut. Av dessa blev 7 st blastocyster, 20 st befruktades från start. Men de bedömer väl från fall till fall...        
  • Nektar
    Daduck: Bra jobbat! Ska försöka komma ihåg att kolla via internet imorgon. Allt rörande detta ämne är superintressant tycker jag och viktigt att hålla aktuellt!

Drömmer om ett barn: Hur går det för dig, känner du fortfarande av mensvärk och testar du fortfarande med gravtest? När har du ul? Intressant att hör att du tog många långpromenader detta försök. Rådde kliniken dig till det? Det sägs väl ska stimlera blodtillförseln i livmodern. Är det inte det som Trombylen, du tog, också ska göra? Från och med vilken rd promenerade du? Jag var oerhört chicken förra försöket och låg mer eller mindre i soffan hela tiden (dock utan att gå upp kilomässigt - snarare gick jag ned). Hade ju en dunderförkylning iofs som inte gjorde det roligt att röra sig. Rethosta från rd 0 kändes som dålig tajming. Kan jag ha hostat loss embryot? Många funderingar i huvudet om varför det inte fungerat. Men promenader kanske man inte ska vara så skraj för då iaf haha.   

Känner att jag börjat tappa kollen på vilka datum osv som gäller för alla. Skulle någon kunna klistra in en uppdaterad lista, var längesedan jag såg den! För mig gäller fortfarande möte med kliniken på fredag den 15/3. Något ni tycker jag inte får glömma fråga eller kräva? Har som sagt misslyckats med två fina blastisar en via ET och en via stimulerat FET. Har 6 st kvar men vet inte om vi har råd att göra ett nytt FET innan sommaren, är 50-50.

Efter påtryckningar Flört  så har jag nu kontaktat både Unionens fack samt Länsförsäkringar gällande eventuell ersättningsmöjlighet vid fertilitetsehandling och PCO-S. Har bara hunnit få svar från LF (olycksfall och sjukförsäkringen). Det verkar inte möjligt att få någon ersättning enbart pga en diagnos och att man måste betala själv. Det är typ vid akut läkarvård, sjukhusvistelse, men, ärrbildning och sådant som det kan vara aktuellt. Kanske svarar facket annorlunda, men jag räknar inte med det. Dock intressant att testa! Min svärmor tipsar alltid om vad man kan få ut via sina försäkringar och det kan finnas mycket pengar och hämta om man är lite sniken haha. Men troligen inte i detta fallet då vad det verkar...
  • Nektar
    Vackerblomma: Usch och fy så ska det inte gå!! Ofrostig graviditet, vad beror det på egentligen? Känns ju nästan värre än att det var en bebis där...Min fundering är hur de inte kan se en sådan cysta i tidigare skede, växer de så snabbt? Jag är supernojjig och vill gärna ha allt kollat två gånger, men man litar ju på att de ska se sådant som i förbifarten när de kollar blåsor osv. Känner med er, måste vara hemskt jobbigt! Hoppas ni hinner med ett till försök innan sommaren om ni orkar det!

Jenads: Jag tror dem har stängt från midsommar till ca 10 augusti. 

Daduck: Jättebra inslag, starkt av er båda! Helt sjukt att det ska behöva ifrågasättas dem som går igenom ALLT för att få barn och som verkligen VILL ha barn. Tänk alla barn som kommer till världen av misstag och som inte tas om hand! Visst kan det säkert förekomma att alla som gör IVF inte är lämpliga, men låt säga att det är en bråkdel av vad som annars kan ske!
    Jag tycker det låter positivt för din del och håller tummarna att värken är av gravidkaraktär :) Vilket försök är det du är på nu igen? Skriv gärna till det på listan. Dvs hur van är du med den medicin du tar? känner du igen några effekter från den? Äsch, man ska kanske inte leta symptom hela tiden. Jag blev helt tokig! Ett positivt sinne är nog det bästa.

Drömmer om ett barn: Tack. Jo, jag ska försöka bombardera med frågor. En som jag blivit lite extra nyfiken på är vilka råd de har gällande livsmedel före och under ruvning. Typ: ät inte bottenhavsfisk, drick inte kaffe, ät grönt osv....(mina chansexempel)         
  • Nektar

Intressant detta med Prednisolon. Ska du ta det Tinzu? Varför har ni andra fått det utskrivet? Läste på lite snabbt nu att det i regel ges till dem som anses ha ett kraftigt imunförsvar. Att ett bra immunförsvar kan stöta bort ägget annars. Anser själv att jag har sjukt bra immunförsvar (aldrig kräksjuk, influensa eller liknande). Fast min förkylning sist hjälpte ju inte. Ändå intressant...tange gärna varför ni har fått det och hur mycket tjat som låg bakom. 

Vore intressant att höra samma gällande Trombylen. Varför får inte alla det?

Åh, är så le på mig själv att jag inte tog dem på orden och tog mig ut på promenader sist!! Aldrig varit mer stillasittande i hela mitt liv Tungan ute    

• Nektar
    vårt 2012 skrev 2013-03-15 08:37:16 följande:

Hej!
    Jag har fått det denna gång, och det efter att jag tog upp det med dr att jag ville prova.
    Och jag började äta en tab 5mg från dag 1 och ska fortsätta med det till insättning då ska jag öka till två om dagen, sen vet jag inget mer.
    Har även fått trombyl utskrivet och om jag minns rätt så ska jag börja äta det dagen efter insättning 1 tab om dagen.
    Lycka till framöver, så spännande! Men det vore ju gött att slippa spänningen ibland också ;) Hur var det, gör du ostimulerat FET eller stimulerat? Blasto eller 2-dagars? Noll minne här Skäms Du har aldrig tidigare bett om dessa två läkemedel? Hur bemötte dem ditt önskemål? Huh, börjar bli nervös för mitt möte idag. Jag vet inte riktigt vad det kommer resultera i. Kanske ett blankt nej till Pergotime och att vi måste göra FET och skramla i spargrisen...Fast jag VILL ju göra ett FET innan sommaren, är mer hur de ser på Pergo tills dess och ev efter det!
Svar på tråden IVF Umeå