IVF Umeå
Daduck: Jag har vid båda mina försök haft Lutinus och har märkt av främst ömma bröst som symptom på progestoronet tidigast runt återföring, dvs ca 5-7 dagar efter kurens start. Ska du göra något tidningsreportage om IVF? Det behövs verkligen mer info kring allt detta tycker jag!Äralltupptaget: Jag tror definitivt att ni kommer hinna innan sommaren. Jag som också har pco-s fick köra på korta protokollet. Dvs framkalla en mens med provera och ca 14 dagar efter mensen kom var det återföring! Hade ni fått ett datum för första mötet? Jag började nämligen med provera samma dag. Men det beror nog på om du då precis haft mens (om du kan få en själv?) eller om du ligger hyfsat i tid för att köra igång en kur direkt. De vill väl ha ca 28-30 dagar minst från senaste blödningen. Har väl med slemhinnan eller något att göra...
Mirage: Usch, beklagar! Jag fick också beskedet att telefontid kunde dröja till slutet av mars (vid samtal förra veckan). Men eftersom att jag bor i Umeå valde jag mötestiden som är tidigare än så. Den ligger perfekt för att veta hur jag ska starta eller inte vid min eventuella nästa mens. Förstår att det känns jobbigt men pröva gör som någon tipsade - ring och gnäll lite alternativt påbörja sprayandet självmant om du vet att det är den metoden det blir igen!
Tinzu: Försök se det positivt att du faktiskt har fått plus på stickan. Tänk hur vi som inte fått det ännu känner. Det är också en grym oro. Annan medicinering kan säkert hjälpa er att behålla graviditeten!
EEJ: Nu står det 60 000 ser jag också.
Tragiskt att det ska öka om det nu är så att dem redan är bland de dyraste! Vad tar andra kliniker någon som vet? Jag har fått ännu ett mail från kliniken utan förklaring till vad 3-packet innehåller. Du har alltså fått göra 3 ET och ett FET inom 3-packet? Jag tycker texten är väldigt tvetydig, men det kanske bara är jag. Har även fått svaret att vi inte betalar något om de frysta embryona inte klarar att tinas för ett FET. Stämmer detta tro? Eftersom FET-kostnaden inte ändrats från 13 000 kr känns det som att det blir FET för vår del. 6 st blastisar är ju bra. Tycker hälften bör klara tiningen iaf. Ta 60 000 för ett 3-pack delat i 4= 15 000 kr. 4 försök genom FET blir 52 000 kr. Det enda är att man ska brottas med frågor som "är det detta ägguttag det är fel på?" och "hur mycket större sannolikhet är det att lyckas genom ET"? Huga. Jag är iaf mest nyfiken på eventuellt nya preparat så som Trombyl, vad det kan ge.
så har jag nu kontaktat både Unionens fack samt Länsförsäkringar gällande eventuell ersättningsmöjlighet vid fertilitetsehandling och PCO-S. Har bara hunnit få svar från LF (olycksfall och sjukförsäkringen). Det verkar inte möjligt att få någon ersättning enbart pga en diagnos och att man måste betala själv. Det är typ vid akut läkarvård, sjukhusvistelse, men, ärrbildning och sådant som det kan vara aktuellt. Kanske svarar facket annorlunda, men jag räknar inte med det. Dock intressant att testa! Min svärmor tipsar alltid om vad man kan få ut via sina försäkringar och det kan finnas mycket pengar och hämta om man är lite sniken haha. Men troligen inte i detta fallet då vad det verkar...
Du har aldrig tidigare bett om dessa två läkemedel? Hur bemötte dem ditt önskemål? Huh, börjar bli nervös för mitt möte idag. Jag vet inte riktigt vad det kommer resultera i. Kanske ett blankt nej till Pergotime och att vi måste göra FET och skramla i spargrisen...Fast jag VILL ju göra ett FET innan sommaren, är mer hur de ser på Pergo tills dess och ev efter det!