• Anonym (Jobbigt)

    Ni som är föräldralediga - hur fördelar ni er ekonomi?

    Jag är föräldraledig till en 8 mån skrutt och är hemma ca ett år till. Kommer from april att få ut ca 7600 kr i mån då jag måste spara föräldradagar så det räcker till 5 i veckan ( är rädd om mitt SGI). Mannen min tjänar riktigt bra (får ut ca 50000 kr) och står för hela vår hyra (16000 kr i mån), de flesta räkningarna, har betalat för vår semesterresa som vi åker på inom kort och står ofta för de stora utgifterna.

    Han sparar ca 20000 kr varje månad som ska gå till ett framtida husköp och är ingen slösaktig person vilket jag är jätteglad för men han kan och unnar sig saker ibland vilket han självklart ska göra men... Jag kan inte spara något pga tight ekonomi nu och som from nu blir ännu tajtare. Vi har inget gemensamt konto och har aldrig hållt koll på vem som betalat vad. Jag handlar det mesta varje vecka, köper mest kläder till barnen (vi har två) samt övrigt som behövs till hemmet.

    Att knorra om pengar känns jättejobbigt då han betalar så mycket men det känns lite jobbigt nu när jag inte kommer att kunna unna mig något alls, knappt få det att gå ihop varje månad när han kan lägga undan så mycket. 

    Hur fördelar ni ekonomin hemma när ni är föräldralediga? Har ni gemensamma konton som ni använder för att köpa mat/kläder till barn osv och hur fördelar ni hur mkt var och en för över dit, en viss procent? Det skulle kännas jättedumt om han skulle behöva föra över pengar till mig varje månad men jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det annars, att ta av mina sparpengar känns fel då vi kommit överrens om att jag ska ta den största delen av föräldraledigheten.

    Tacksam för allas inlägg om tips på hur jag kan göra. Berätta hur ni gör!  Som sagt - det här handlar enbart om ekonomin under en föräldraledighet.

  • Svar på tråden Ni som är föräldralediga - hur fördelar ni er ekonomi?
  • Lena

    Vi behåller 1000kr var till egna utgifter resten in på det gemensamma kontot. Jag hade aldrig gått med på att bara jag skulle drabbas av mindre pengar pga ett gemensamt barn, jag hade inte heller gått med på något annat än full insyn i ekonomin

  • Anonym
    Anonym (Pia) skrev 2012-03-13 21:49:35 följande:
    Jag anser att man bör lägga alla pengar i en pott, betala alla räkningar och sen dela lika på det som blir över. Naturligtvis har du också rätt till ett sparande. Inte minst för pensionen eftersom du antagligen är den som stannar hemma och jobbar deltid?
    Fram för mer ekonomisk rättvisa åt alla kvinnor!!!
    Jag är kvinna men ser inte det som rättvis ekonomi. Om jag hade pluggat och jobbat hårt på att få en lön på 50000 hade det inte känts rättvist att jag skulle ge bort det mesta till min sambo. Han står redan för hela hyran på 16000(!), betalar hela semestern och står för de flesta dyra inköpen. Bidrar han inte mer än väl till hennes försörjning då? Förstår knappt inte hur 7600 inte kan räcka när han står för alla de kostnaderna.
  • kiablo

    Lägger även ut artikeln när då jag tycker frågan är så viktig.

    www.viforaldrar.se/faktabanken/ekonomi/delad-eller-gemensam-ekono
    Delad eller gemensam ekonomi - vilket passar er?


    Tycker du inte att en kassabok på köksbordet och diskussioner om ekonomi är det sexigaste i världen? Tänk om. Att prata pengar - helst så fort bebisen kommit - kan faktiskt vara den bästa relationsterapi som finns.


     


    Det är mycket att tänka på när man sitter med en ny bebis i famnen, och bland det som står längst ner på önskelistan är förmodligen att ta tag i familjens ekonomi. Men att diskutera sin ekonomi är den bästa garantin för att relationen ska hålla när barnen kommer, menar Ylva Yngveson, chef för Swedbanks Institut för Privatekonomi.
    – När barnen kommer händer två saker med familjeekonomin. För det första blir kostnaderna betydligt högre. Dels är det utgifter som är direkt kopplade till bebisen som till exempel blöjor, kläder och bilbarnstol, dels är det många som skaffar större bostad och bil, och det ökar också utgifterna, säger hon.


    Det andra som händer är att familjens inkomster minskar under bebisens första år när en av föräldrarna har föräldrapenning istället för lön, men också senare.
    – Små barn blir ofta sjuka, och då ska man hem och vabba. Och när barnen blir friska blir ofta föräldern sjuk och får vara hemma med sjuklön istället, säger Gunilla Nyström, privatekonom på SEB.


    Kontentan är att de allra flesta familjer får mindre pengar över när barnen kommer, och frågan är hur man ska hantera det.
    – Varje familj måste göra sina egna prioriteringar, säger Gunilla Nyström.
    – Det handlar om att prata igenom vad just vi i vår familj tycker är viktigast. Är det viktigast för oss att ha ett bra boende, då får vi kanske strunta i långa utlandssemestrar de närmaste åren. Huvudsaken är att man är överens om vad pengarna ska gå till.


    Större ansvar
    Men det är inte bara det ekonomiska svängrummet som ändras när barnen kommer, även det ekonomiska ansvaret förändras. Och även det måste diskuteras, säger Ylva Yngveson.
    – Med ett litet barn i familjen kan du till exempel inte gå och träffa en kompis utan att ha kollat med den andra föräldern att han eller hon tar hand om barnet. Och det är samma sak med ekonomin. Efter att man har fått barn kan man inte bara fortsätta att spendera pengar var och en för sig, utan man måste sätta sig ner och diskutera hur pengarna ska användas så att det blir så bra som möjligt för alla familjemedlemmar.


    Det är bra att diskutera vem som ska stå för vilka utgifter och hur stor del av de gemensamma kostnaderna var och en ska betala. Själv rekommenderar hon att man för kassabok under en tid för att se vart pengarna tar vägen, egentligen.


    Orättvist när en får mer
    Men hur ska man då lägga upp den gemensamma ekonomin – delat, gemensamt eller något mitt emellan? Enligt Gunilla Nyström finns det inget som är rätt eller fel, men det finns saker att fundera på innan man bestämmer sig.
    – Rent juridiskt har gifta par och sambor olika rättigheter, och det måste man vara medveten om, för annars kan det skapa problem.


    Till exempel är det fortfarande vanligt att kvinnan står för familjens löpande konsumtion som mat och kläder, medan mannen betalar dyrare saker som till exempel bilen. Det många inte tänker på är att i ett samboförhållande är de sakerna hans om paret separerar.
    – Sambor måste helt enkelt tänka mer på hur de fördelar sina kostnader för att det säkert ska bli rättvist på sikt.


    En annan faktor att ta hänsyn till är om någon av föräldrarna jobbar deltid och därmed har mindre inkomster.
    – Den föräldern möjliggör för den andra att tjäna mer pengar, och då tycker jag att den som jobbar mer ska kompensera den som jobbar deltid ekonomiskt, konstaterar Gunilla Nyström.
    – Det kan vara ett sparkonto i eget namn, eller kanske ett pensionssparande eftersom pensionen kan minska med flera tusen kronor i månaden om man jobbar deltid några år när barnen är små.


    Men vad som är rättvist och inte är ändå till slut en fråga som varje familj måste diskutera internt.
    – Ett exempel är en fråga jag fick i en chatt där en kvinna berättade att de delade lika på räkningarna och sedan hade han 15 000 kronor över och hon några hundralappar. Hon undrade om det verkligen var rättvist. Och det känns orimligt i min värld, men hur en rättvis fördelning ser ut, det skiljer sig från familj till familj.


     


     


    4 sätt att dela på pengarna




    Gunilla Nyström, privatekonom på SEB, tar upp för- och nackdelar med olika sätt att dela på familjens inkomster.  



    1. Ni lägger ihop alla gemensamma utgifter och betalar hälften var:

    – Det här kan fungera om båda har ungefär samma inkomst. Men om en jobbar deltid för att ta hand om barnen tycker inte jag att det är rättvist att den personen ska betala lika mycket som den som tjänar mer.


    2. Ni lägger ihop alla gemensamma utgifter och betalar sedan proportionerligt efter hur mycket ni tjänar:
    – Det här betyder fortfarande att den som tjänar mest har mer egna pengar, och har man gemensamt bestämt att en ska jobba deltid för familjens skull tycker jag inte att en ska drabbas ekonomiskt.


    3. Ni betalar alla gemensamma utgifter och delar sedan pengarna som är över lika:
    – Fördelen är att båda hela tiden har lika mycket pengar att röra sig med, oavsett vem som har högst inkomst eller jobbar mest.  



    4. Ni har alla pengar helt gemensamt:

    – Det här är okej så länge man är gifta och står gemensamt på lånen, men är man sambo måste man vara väldigt noga med att se efter vems pengar som går till löpande utgifter och vem som står för sparande, bil och sommarstuga. För om förhållandet spricker är det den som betalat som äger det.


     


    Publicerad i Vi Föräldrar nr 7, 2011.


  • Lena
    Anonym skrev 2012-03-13 22:49:36 följande:
    Jag är kvinna men ser inte det som rättvis ekonomi. Om jag hade pluggat och jobbat hårt på att få en lön på 50000 hade det inte känts rättvist att jag skulle ge bort det mesta till min sambo. Han står redan för hela hyran på 16000(!), betalar hela semestern och står för de flesta dyra inköpen. Bidrar han inte mer än väl till hennes försörjning då? Förstår knappt inte hur 7600 inte kan räcka när han står för alla de kostnaderna.
    Hon har så låg inkomst för att de har enats hon ska vara föräldraledig för med deras barn inte för att hon på egen hand valt att gå och dra hemma.
  • Lumo

    Bra artikel.

    Förra barnet betalade vi räkningar o hade sedan ungefär lika stora potter var att använda som vi ville. Men vill minnas att även jag var den som mest handlade barnprylar medans maken lade sina pengar på hobbysar bla i större grad. Det är ju även svårt att fördela potterna då det även kostar att jobba, bensin, lunch osv. Drar man av dem innan man delar potterna o ska man då även dra bort mina fikapengar med mammorna på stan osv. Småpengar visserligen, men det är inte lätt att veta var man lägger ribban.

    I regel var det inget problem då den som hade pengar kvar på slutet fick betala. Men visst, inte blev det pengar över för mig att spara, vill minnas att maken sparade under den tiden.

    Ska nog ta det där snacket nu med maken. Får barn nr 2 nästa vecka. :)

  • Lena

    Uteluncher, fika, kläder osv går på våra egna pengar. Maken kan ha med sig matlåda om han vill och jag kan äta hemma. Resekostnade, barnkläder osv är gemensamma utgifter

  • Anonym

    Vi var ganska mycket lediga samtidigt under första året, och då kunde bara en av oss ta ut FP och det blev då min man eftersom han hade högre FP. De dagar han jobbade så tog jag ut FP.

    Ekonomin blev då att de pengar jag fick ut var mina fickpengar, och han fick sätta in pengar på det gemensamma kontot till allt annat. Räkningar, mat, barnsaker.

    Funkade finfint, jag hade inte den minsta ångest över att vi levde på pengar som han drog in. Mitt jobb med att ta hand om vårt gemensamma barn är väl ta mig tusan det viktigaste jobbet någon av oss kan ha?

    När han sedan var föräldraledig så betalade jag mer.

  • Koriander

    Vi gör på samma sätt nu när jag är f-ledig som när jag jobbar. Våra löner går in på samma konto och alla pengar är våra, trots att maken tjänar mycket mer än mig. Vi får ca 10 000 kr/mån mindre nu och vi båda får anpassa oss efter det.

  • Anonym

    Jag är föräldraledig, min man jobbar.

    Vi lägger ihop föräldrapenning, barnbidrag och lön. Betalar räkningar, bensin, mat och sparande. För över 5000 var som fickpengar (som sitter på våra privata konton). Fickpengarna betalar fika, uteluncher, kläder, frisör, krogkvällar etc.

    Barnet har också en egen post i budgeten till kläder, leksaker, blöjor och mat. Så ingen av oss tar av fickpengarna till barnet om vi inte vill köpa något "onödigt"

    Jag hade aldrig accepterat att gå ner i inkomst för att vara hemma med vårt gemensamma barn, och låta min man fortsätta tjäna stora pengar och spara till sig själv.

Svar på tråden Ni som är föräldralediga - hur fördelar ni er ekonomi?