• Anonym (trött!!)

Han anser att han inte ska lägga en enda krona på barnet

I grund och botten är han förbannad över att jag skickade myndigheter efter honom(alltså försäkringskassan) och krävde underhåll. Det är så han beskriver situationen.
    Så i varje disskussion vi har så talar han om underhåll och att det är mitt fel att han är tvungen att betala.

I nuläget skickar jag med, mat, välling, kläder, frukt, blöjor, tvättservetter, leksaker. Allt han kan tänkas behöva och allt vad pappan ber om. Han anser också att jag ska skjutsa fram och tillbaka.

Droppen var när vi pratade umgänge då barnet nu ska börja på dagis. Jag jobbar 7-4, och han undrade när han skulle kunna träffa barnet annat än på helgen. Eftersom han jobbar skift föreslog jag då att han kan hämta barnet på dagis tidigare på dagen och umgås med honom så kommer jag och hämtar när jag slutar jobbet. Men det skulle han inte kunna göra för han betalar minsann underhåll och ska inte behöva åka och hämta barnet.. Då skulle han ha igen underhåll för utgifter. Just nu är han bara så bångstyrig och har varit sen jag krävde underhåll för 4-5 mån sen.

Nu har jag tänkt sätta ner foten för jag är trött på allt detta tjat om pengar.
    Har inte hittat någon "mall" för vem som ska betala vad.

Någon som vet? Skulle vara intressant med lite fakta och inte bara vida spekulationer, något som står svart på vitt.
    Hur mycket ska jag egentligen skicka med hem till pappan?
    Ska jag köra varenda resa fram och tillbaka?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-26 19:31
    Eftersom diskussionen spårade ur och andra kanske söker svar i denna tråd postar jag svaren som jag fått av Försäkringskassan och familjerätten här.

FK Säger:

Fadern kan ej tvinga mig att betala för förnödenheter som barnet behöver hos sin far överhuvudtaget!

Han får göra avdrag om barnet bor hos sig minst fem dagar i sträck. Han får även göra avdrag för enstaka övernattningar om barnet bor hos sig minst sex dagar under en kalendermånad. De dagarna behöver alltså inte vara i sträck.

Och eftersom Pappan bara umgås med barnet några timmar ett par tillfällen i veckan som mest kan han inte enligt försäkringskassan rätt att kräva tillbaka någonting.

Enligt dom så är det då upp till honom att ta kontakt med rätten om han vill ha det på annat sätt. Men han kan inte tvinga mig.

Personligen kommer jag Aldrig lämna mitt barn naken till sin far och säga: Fixa detta nu.

Sunt förnuft och det bästa för barnet kommer jag att tillämpa, jag kommer aldrig att låta våra dispyter gå ut över vårat barn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-26 19:34
    FR Säger:

Det är umgängesföräldern som får stå för kostnader i samband för umgänget.

Rimligtvis delar man på körningar fram och tillbaka.

Kläder är för mig väldigt logiskt att jag skickar med, då de umgås så liten tid.

En tankeställare till alla som sagt att jag ska stå för detta för att jag får utbetalat underhållsstöd!

Säg att jag skickar med allt alla gånger betalar allt och kör fram och tillbaka, Varför ska han då ha rätt att söka tillbaka pengar från försäkringskassan om umgängestiden överstiger 6 dygn/ månad??

Svaret: Det är umgängesföräldern som får stå för kostnader i samband för umgänget. och om umgängestiden överstiger 6 dygn/ månad har han rätt till återbetalning för summor han lagt ut!!!

Måste också tilläga att Jag är inte snål. Men blir trött på tjat om vem som ska göra vad och samtal som påminner mig om att ta med våtservetter eller lite makaroner för att de tagit slut..

• Svar på tråden Han anser att han inte ska lägga en enda krona på barnet
  • Anonym
    Kristiina81 skrev 2012-03-15 07:58:59 följande:

det står på försäkringskassans hemsida precis vad som gäller.

Dotterns pappa har henne varannan helg. Jag skickar med kläder.  Allt annat ska han stå för. Resorna ska umgängesföräldern stå för.

Dotterns pappa tjafsade också väldigt mycket om underhållet i början men släppte det när vi skrev ett avtal oss emellan som båda var nöjda med.
    Vi har gjort avdrag i det han betalar i underhåll då jag flyttade lite längre iväg med dottern och detta medförde extra bensinkostnader.  Han hälsar på dottern minst 1gång även den veckan han inte har henne på helgen så blir en del resande för honom.

hoppas ni kommer fram till något som båda är nöjda med, vet hur jobbigt det är med detta eviga pengatjafs.

Där kan man läsa det jag skrev: "Hur stort underhållsbidraget ska vara beror på barnets behov och er  ekonomi. Ni kan komma överens om ett valfritt   belopp, eller räkna ut beloppet enligt reglerna i föräldra­balken."
  • Anonym
    Takex skrev 2012-03-15 08:16:39 följande:
    Jag har inga födda barn än och har inte så stor koll på underhåll men jag trodde underhåll var till för att hjälpa boende föräldern med alla kostnader som ett barn faktiskt kostar när man själv inte är med och bidrar till ekonomin. Det tycker jag inte handlar om några våtservetter utan faktumet att du vabbar är barnet är sjukt, att du måste bo större för att barnet ska ha ett jobb osv sånna större rent praktiska poster. De summor jag har hört att underhållen ligger på tycker jag är att komma väldigt billigt undan mot vad man skulle om man bodde med barnet! Så blöjor osv tycker jag att han ska bidra med själv! Människor som är snåla mot sina egna barn är det värsta som finns..
    Ett boende blir inte mycket dyrare för att man har barn och vi har väldigt generöst bostadsbidrag i Sverige som täcker ev extrakostnader för ett större boende för barnfamiljer. De första åren är underhåll och barnbidrag fullt tillräckliga för hela barnets försörjning utan att boendeföräldern behöver betala något själv. Är det rättvist av boendeföräldern att då kräva att den andra föräldern står för ännu mer kostnader?
  • AA2012

Är barnet planerat? Har ni bott ihop tidigare? Ville ni båda skaffa barn?

• Anonym (trött!!)
    Anonym skrev 2012-03-15 08:26:05 följande:
    Där kan man läsa det jag skrev: "Hur stort underhållsbidraget ska vara beror på barnets behov och er  ekonomi. Ni kan komma överens om ett valfritt   belopp, eller räkna ut beloppet enligt reglerna i föräldra­balken."
    Här handlar det inte om underhållet och dess storlek, det är vi helt på det klara med. 
    Och det är att han betalar  är det minsta 1273/ mån genom FK.
    Och det är hans skyldighet, det finns klartext på det,
    Men det finns ingen information om att han inte ska betala ett öre mer och att jag ska stå för precis allt, och alla resor. 
    Förstår ju själv att det inte kan vara så.
    Hur skulle det då se ut när han är äldre, ska jag skicka med en matkasse då eller? 
  • Anonym (trött!!)
    Kristiina81 skrev 2012-03-15 07:58:59 följande:

det står på försäkringskassans hemsida precis vad som gäller.

Dotterns pappa har henne varannan helg. Jag skickar med kläder.  Allt annat ska han stå för. Resorna ska umgängesföräldern stå för.

Dotterns pappa tjafsade också väldigt mycket om underhållet i början men släppte det när vi skrev ett avtal oss emellan som båda var nöjda med.
    Vi har gjort avdrag i det han betalar i underhåll då jag flyttade lite längre iväg med dottern och detta medförde extra bensinkostnader.  Han hälsar på dottern minst 1gång även den veckan han inte har henne på helgen så blir en del resande för honom.

hoppas ni kommer fram till något som båda är nöjda med, vet hur jobbigt det är med detta eviga pengatjafs.

Kan inte hitta någonting om detta på FK
  • Lilla Jag

TS... Kontakta en familjerättsjurist eller advokat. Här inne finns det mestadels folk med åsikter om "hur det ska va". Men det finns lag också, och den kommer ingen ifrån. Hade jag haft en så gnällig pappa på deltid till mina barn hade jag inte väntat en sekund med att dra det till domstol.

Det finns viktigare saker i l

• Anonym
    Anonym (trött!!) skrev 2012-03-15 08:32:02 följande:
    Här handlar det inte om underhållet och dess storlek, det är vi helt på det klara med. 
    Och det är att han betalar  är det minsta 1273/ mån genom FK.
    Och det är hans skyldighet, det finns klartext på det,
    Men det finns ingen information om att han inte ska betala ett öre mer och att jag ska stå för precis allt, och alla resor. 
    Förstår ju själv att det inte kan vara så.
    Hur skulle det då se ut när han är äldre, ska jag skicka med en matkasse då eller? 
    Läs föräldrabalken: 2 a § En förälder som är återbetalningsskyldig enligt lagen (1996:1030) om underhållsstöd anses ha fullgjort sin
    underhållsskyldighet intill det belopp som lämnas i underhållsstöd till barnet. Lag (1996:1031).
  • Lilla Jag

Hehe... Miss!

Det finns viktigare saker i livet att lägga tid på än att behöva bråka varje millimeter!

• Anonym

Mat, schampo, toapapper mm ska han stå för då det räknas som rörliga kostnader som tillkommer vid umgänge. Kläder, vagn mm ska skickas med.

• Falumamman
    AA2012 skrev 2012-03-15 08:29:10 följande:
    Är barnet planerat? Har ni bott ihop tidigare? Ville ni båda skaffa barn?
    Spelar det någon roll om vem som ville vad? nu finns ju barnet och då är båda skyldiga till underhåll för det.

Jag tycker inte att du är skyldig till att skicka med någonting övh taget till sambon när barnet är där, förutom kläderna han/hon har på kroppen.

Jag förstår inte hur du orkar med dessa konflikter. men det är bra att du står på dig.

Pratar ni med familjerätten? Kan va rätt bra att gå där och prata också.

Lycka till!
Svar på tråden Han anser att han inte ska lägga en enda krona på barnet