• Anonym (trött!!)

Han anser att han inte ska lägga en enda krona på barnet

I grund och botten är han förbannad över att jag skickade myndigheter efter honom(alltså försäkringskassan) och krävde underhåll. Det är så han beskriver situationen.
    Så i varje disskussion vi har så talar han om underhåll och att det är mitt fel att han är tvungen att betala.

I nuläget skickar jag med, mat, välling, kläder, frukt, blöjor, tvättservetter, leksaker. Allt han kan tänkas behöva och allt vad pappan ber om. Han anser också att jag ska skjutsa fram och tillbaka.

Droppen var när vi pratade umgänge då barnet nu ska börja på dagis. Jag jobbar 7-4, och han undrade när han skulle kunna träffa barnet annat än på helgen. Eftersom han jobbar skift föreslog jag då att han kan hämta barnet på dagis tidigare på dagen och umgås med honom så kommer jag och hämtar när jag slutar jobbet. Men det skulle han inte kunna göra för han betalar minsann underhåll och ska inte behöva åka och hämta barnet.. Då skulle han ha igen underhåll för utgifter. Just nu är han bara så bångstyrig och har varit sen jag krävde underhåll för 4-5 mån sen.

Nu har jag tänkt sätta ner foten för jag är trött på allt detta tjat om pengar.
    Har inte hittat någon "mall" för vem som ska betala vad.

Någon som vet? Skulle vara intressant med lite fakta och inte bara vida spekulationer, något som står svart på vitt.
    Hur mycket ska jag egentligen skicka med hem till pappan?
    Ska jag köra varenda resa fram och tillbaka?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-26 19:31
    Eftersom diskussionen spårade ur och andra kanske söker svar i denna tråd postar jag svaren som jag fått av Försäkringskassan och familjerätten här.

FK Säger:

Fadern kan ej tvinga mig att betala för förnödenheter som barnet behöver hos sin far överhuvudtaget!

Han får göra avdrag om barnet bor hos sig minst fem dagar i sträck. Han får även göra avdrag för enstaka övernattningar om barnet bor hos sig minst sex dagar under en kalendermånad. De dagarna behöver alltså inte vara i sträck.

Och eftersom Pappan bara umgås med barnet några timmar ett par tillfällen i veckan som mest kan han inte enligt försäkringskassan rätt att kräva tillbaka någonting.

Enligt dom så är det då upp till honom att ta kontakt med rätten om han vill ha det på annat sätt. Men han kan inte tvinga mig.

Personligen kommer jag Aldrig lämna mitt barn naken till sin far och säga: Fixa detta nu.

Sunt förnuft och det bästa för barnet kommer jag att tillämpa, jag kommer aldrig att låta våra dispyter gå ut över vårat barn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-26 19:34
    FR Säger:

Det är umgängesföräldern som får stå för kostnader i samband för umgänget.

Rimligtvis delar man på körningar fram och tillbaka.

Kläder är för mig väldigt logiskt att jag skickar med, då de umgås så liten tid.

En tankeställare till alla som sagt att jag ska stå för detta för att jag får utbetalat underhållsstöd!

Säg att jag skickar med allt alla gånger betalar allt och kör fram och tillbaka, Varför ska han då ha rätt att söka tillbaka pengar från försäkringskassan om umgängestiden överstiger 6 dygn/ månad??

Svaret: Det är umgängesföräldern som får stå för kostnader i samband för umgänget. och om umgängestiden överstiger 6 dygn/ månad har han rätt till återbetalning för summor han lagt ut!!!

Måste också tilläga att Jag är inte snål. Men blir trött på tjat om vem som ska göra vad och samtal som påminner mig om att ta med våtservetter eller lite makaroner för att de tagit slut..

• Svar på tråden Han anser att han inte ska lägga en enda krona på barnet
  • Anonym

Ts behöver inte skicka med en enda pinal utom kläderna barnet går och står i. Punkt. Om man är någorlunda vettig (vilket TS verkar vara9 så skickar man givetvis med kläder som behövs under umgänget samt barnvagn etc som är onödigt att ha två av om den ena bara har varannan helg.

För att få göra avdrag krävs att det antingen är ett visst antal sammanhängande dagars umgänge, minns inte exakt men det går att läsa på Fk´s hemsida. Eller att det är fler än 12 dagar tror jag, behöver inte vara sammanhängande.

Saker som inte brukar ingå i underhåll är tex glasögon och fritidsaktiviteter, men uf föräldern måste inte dela på den kostnaden ocm han/hon inte vill.

• Anonym (trött!!)

FR Säger:

Det är umgängesföräldern som får stå för kostnader i samband för umgänget.

Rimligtvis delar man på körningar fram och tillbaka.

Kläder är för mig väldigt logiskt att jag skickar med, då de umgås så liten tid.

En tankeställare till alla som sagt att jag ska stå för detta för att jag får utbetalat underhållsstöd!

Säg att jag skickar med allt alla gånger betalar allt och kör fram och tillbaka, Varför ska han då ha rätt att söka tillbaka pengar från försäkringskassan om umgängestiden överstiger 6 dygn/ månad??

Svaret: Det är umgängesföräldern som får stå för kostnader i samband för umgänget. och om umgängestiden överstiger 6 dygn/ månad har han rätt till återbetalning för summor han lagt ut!!!  

• Anonym (Flerbarnsmamam)

Måste inflika här då....har fyra barn med min exmake.Två av dem bor hos honom och är 15 0ch 17 år gamla.De som bor hos mig är 9 och 11 år. Pappan har umgänge med dem som bor hos mig varannan helg och dem stora med mig likaså. Jag skickar alltid med kläder till barnen men får sällan tillbaka några. Detta är oerhört irriterande och kostsamt för mig. Dem stora behöver inte ha med sig kläder hit då jag har kläder till dem här.

Nu är det tom gnäll på pappan för att jag inte skickar med kalsonger och sockar men ansåg att det fick han stå för själv. Då fick killarna ha kalsonger och strumpor av sin lillebror som är fem år.

BEHÖVER man verkligen inte skicka med barnen kläder? Jag hade gärna sluppit eftersom det bara är krångel.     

• SupersurasunkSara
    Anonym (Flerbarnsmamam) skrev 2012-03-15 14:20:06 följande:
    Måste inflika här då....har fyra barn med min exmake.Två av dem bor hos honom och är 15 0ch 17 år gamla.De som bor hos mig är 9 och 11 år. Pappan har umgänge med dem som bor hos mig varannan helg och dem stora med mig likaså. Jag skickar alltid med kläder till barnen men får sällan tillbaka några. Detta är oerhört irriterande och kostsamt för mig. Dem stora behöver inte ha med sig kläder hit då jag har kläder till dem här.

Nu är det tom gnäll på pappan för att jag inte skickar med kalsonger och sockar men ansåg att det fick han stå för själv. Då fick killarna ha kalsonger och strumpor av sin lillebror som är fem år.

BEHÖVER man verkligen inte skicka med barnen kläder? Jag hade gärna sluppit eftersom det bara är krångel.     
    Jag vet faktiskt inte om det finns regler omkring detta. Har faktiskt mailat regeringen om saken, men inte hunnit få svar än.
    Vad jag vet så nej, man måste inte skicka med något alls mer än det de går och står i. Det ultimata är ju att uf slipper köpa kläder som knappt används innan de är för små, men om kläderna inte kommer tillbaka till dig blir det ju som du säger dyrt. Är inte barnen stora nog att själva ta med sig kläderna tillbaka? När de klär av sig på kvällen kan de ju stoppa ner det i sina väskor direkt. Ok att de räsmutsiga men bättre det än att behöva köpa nya.
  • Anonym
    Anonym (Flerbarnsmamam) skrev 2012-03-15 14:20:06 följande:

Men om det försvunnit så mycket kläder, låt dom åka dit i det dom står o går i... då har dom ju redan en garderob där!
    Sen måste dom ju ha nåt på sig när dom kommer hem igen! 

Jag har slutat skicka med byxor till sonens pappa, för det försvinner ALLTID... tror den karln samlar på barnjeans  
  • Anonym (Flerbarnsmamam)
    Anonym skrev 2012-03-15 15:15:02 följande:
    Men om det försvunnit så mycket kläder, låt dom åka dit i det dom står o går i... då har dom ju redan en garderob där!

Jag har slutat skicka med byxor till sonens pappa, för det försvinner ALLTID... tror den karln samlar på barnjeans  

Jo jag vet men det är ju barnen som blir lidande...och pappan vet att jag resonerar så.Han låter hellre barnen gå i lillebrors kläder och skyller på mig att jag inte skickar med kläder. De barnen som bor hos sin pappa får jag köpa vinterkläder och skor till då pappan inte köper något till dem alls. Det blir väldigt dyrt för mig men som sagt vill jag inte låta barnen lida .
    Pappan menar dock att jag är TVINGAD att skicka med kläder till honom.Låter konstigt och idiotiskt om man inte får tillbaka kläderna.Problemet är ju bara att jag inte kan bevisa att dem inte kommer tillbaka. Har sagt till barnen flera gånger att själva packa ner kläderna och ta hit men det har dem fått ovett av sin pappa för och han tar kläderna direkt.
    Om jag inte är TVINGAD att skicka med kläder så tänker jag sluta med det.För är riktigt trött på detta.  
  • SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-03-15 15:15:02 följande:

Han kanske har en hemlig passion att sy väskor och sånt av gamla jeans!
  • Anonym (%)
    Anonym skrev 2012-03-15 13:35:07 följande:
    Du får barnbidraget och han betalar underhållsstöd så du får med andra ord ca 2000 kr i månaden så varför ska han då betala mer du ska klara dig på dessa pengar!!

Pappan behöver inte betala något mer än underhållsstödet till mamman. Mamman klarar sig alldeles utmärkt ekonomiskt som det är.

Däremot behöver pappan (precis som alla föräldrar) köpa mat och blöjor till sitt barn. Har han inte råd med det så kan han gå till soc och få extra pengar, de har nämligen speciella bidrag för umgängesföräldrar. 
  • Anonym (%)
    Anonym skrev 2012-03-15 08:56:27 följande:
    Skulle ts lämna barnet på det sättet på dagis? Om inte så undrar jag varför ts ska behandla barnet sämre bara för att barnet ska vara med pappa.

Förskolan är inte förälder har inga lagliga skyldigheter att försörja barnet. Tvärtom så betalar man pengar för den omsorg som förskolan ger barnet.

Pappan är förälder och har laglig skyldighet att försörja barnet.

Ser du verkligen ingen skillnad på förskolan och föräldrar? Eller menar du kanske att förskolan betyder lika mycket för barnet som pappan gör?   
  • Mattias 81
    Anonym (%) skrev 2012-03-15 17:49:15 följande:
    Förskolan är inte förälder har inga lagliga skyldigheter att försörja barnet. Tvärtom så betalar man pengar för den omsorg som förskolan ger barnet.

Pappan är förälder och har laglig skyldighet att försörja barnet.

Ser du verkligen ingen skillnad på förskolan och föräldrar? Eller menar du kanske att förskolan betyder lika mycket för barnet som pappan gör?   
    Tror personen menar att pappan betalar mamman för att se till att barnet har pengar till mat och kläder via underhållet. Mamman får ju via underhåll och barnbidrag minst 2000kr i månaden. Som umgängesförälder så hade jag förväntat mig att inte behöva betala igen.

Till liknelsen med dagiset så skulle det vara att dagiset betalar föräldern 1000kr för mat och kläder och ändå kommer ungen till dagis enbart med kläderna på kroppen.

Många har problem med liknelser. De är inte exakta. Hade de varit exakta så hade de inte varit liknelser.
    De görs för att förstärka vad man anser är ett problem i en viss situation.
    I det här fallet orimligheten att lämna över barnet utan att tillse att kläder o dyl är ordnat samt att kläderna följer med barnet då kläderna tillhör barnen.
Svar på tråden Han anser att han inte ska lägga en enda krona på barnet