• Anonym (trött!!)

Han anser att han inte ska lägga en enda krona på barnet

I grund och botten är han förbannad över att jag skickade myndigheter efter honom(alltså försäkringskassan) och krävde underhåll. Det är så han beskriver situationen.
    Så i varje disskussion vi har så talar han om underhåll och att det är mitt fel att han är tvungen att betala.

I nuläget skickar jag med, mat, välling, kläder, frukt, blöjor, tvättservetter, leksaker. Allt han kan tänkas behöva och allt vad pappan ber om. Han anser också att jag ska skjutsa fram och tillbaka.

Droppen var när vi pratade umgänge då barnet nu ska börja på dagis. Jag jobbar 7-4, och han undrade när han skulle kunna träffa barnet annat än på helgen. Eftersom han jobbar skift föreslog jag då att han kan hämta barnet på dagis tidigare på dagen och umgås med honom så kommer jag och hämtar när jag slutar jobbet. Men det skulle han inte kunna göra för han betalar minsann underhåll och ska inte behöva åka och hämta barnet.. Då skulle han ha igen underhåll för utgifter. Just nu är han bara så bångstyrig och har varit sen jag krävde underhåll för 4-5 mån sen.

Nu har jag tänkt sätta ner foten för jag är trött på allt detta tjat om pengar.
    Har inte hittat någon "mall" för vem som ska betala vad.

Någon som vet? Skulle vara intressant med lite fakta och inte bara vida spekulationer, något som står svart på vitt.
    Hur mycket ska jag egentligen skicka med hem till pappan?
    Ska jag köra varenda resa fram och tillbaka?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-26 19:31
    Eftersom diskussionen spårade ur och andra kanske söker svar i denna tråd postar jag svaren som jag fått av Försäkringskassan och familjerätten här.

FK Säger:

Fadern kan ej tvinga mig att betala för förnödenheter som barnet behöver hos sin far överhuvudtaget!

Han får göra avdrag om barnet bor hos sig minst fem dagar i sträck. Han får även göra avdrag för enstaka övernattningar om barnet bor hos sig minst sex dagar under en kalendermånad. De dagarna behöver alltså inte vara i sträck.

Och eftersom Pappan bara umgås med barnet några timmar ett par tillfällen i veckan som mest kan han inte enligt försäkringskassan rätt att kräva tillbaka någonting.

Enligt dom så är det då upp till honom att ta kontakt med rätten om han vill ha det på annat sätt. Men han kan inte tvinga mig.

Personligen kommer jag Aldrig lämna mitt barn naken till sin far och säga: Fixa detta nu.

Sunt förnuft och det bästa för barnet kommer jag att tillämpa, jag kommer aldrig att låta våra dispyter gå ut över vårat barn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-26 19:34
    FR Säger:

Det är umgängesföräldern som får stå för kostnader i samband för umgänget.

Rimligtvis delar man på körningar fram och tillbaka.

Kläder är för mig väldigt logiskt att jag skickar med, då de umgås så liten tid.

En tankeställare till alla som sagt att jag ska stå för detta för att jag får utbetalat underhållsstöd!

Säg att jag skickar med allt alla gånger betalar allt och kör fram och tillbaka, Varför ska han då ha rätt att söka tillbaka pengar från försäkringskassan om umgängestiden överstiger 6 dygn/ månad??

Svaret: Det är umgängesföräldern som får stå för kostnader i samband för umgänget. och om umgängestiden överstiger 6 dygn/ månad har han rätt till återbetalning för summor han lagt ut!!!

Måste också tilläga att Jag är inte snål. Men blir trött på tjat om vem som ska göra vad och samtal som påminner mig om att ta med våtservetter eller lite makaroner för att de tagit slut..

• Svar på tråden Han anser att han inte ska lägga en enda krona på barnet
  • Anonym
    Tom Araya skrev 2012-03-17 15:06:47 följande:
    Jag tror inte det finns någon regel som säger att du måste det.
    Jag hade skickat med OM jag fått tillbaka det, annars bara det de har på sig.
    Dags att sätta ner foten.
    Barnbidraget och underhållet skall gå till ökade kostnader pga barnets försörjning. Kläder ingår i underhållet. Kläderna är barnets. Varför skulle barnet inte få ta med sina kläder till umgänge med den andra föräldern? Blir kläder kvar skickar man mindre nästa gång.
  • Tom Araya
    Anonym skrev 2012-03-17 15:14:49 följande:
    Barnbidraget och underhållet skall gå till ökade kostnader pga barnets försörjning. Kläder ingår i underhållet. Kläderna är barnets. Varför skulle barnet inte få ta med sina kläder till umgänge med den andra föräldern? Blir kläder kvar skickar man mindre nästa gång.
    Detta kan man tvista om. Förbrukning hos UF ska denne stå för själv, kläder kan till viss del räknas till detta i form av slitage. Självklart ska barnen få ta med sig sina kläder men hur styr de över det? Det borde i så fall fungera åt båda hållen. Dock finns mig veterligen ingen regel om att de alltid ska göra så, eller tvärt om.
  • Anonym
    Tom Araya skrev 2012-03-17 15:42:47 följande:
    Detta kan man tvista om. Förbrukning hos UF ska denne stå för själv, kläder kan till viss del räknas till detta i form av slitage. Självklart ska barnen få ta med sig sina kläder men hur styr de över det? Det borde i så fall fungera åt båda hållen. Dock finns mig veterligen ingen regel om att de alltid ska göra så, eller tvärt om.
    Kostnader som tillkommer vid umgänge är mat, nöjen, sängkläder hos umgängesföräldern, leksaker hemma hos umgängesföräldern osv. Det är domstolen väldigt tydlig med i domslut.
  • Tom Araya
    Anonym skrev 2012-03-17 15:44:56 följande:
    Kostnader som tillkommer vid umgänge är mat, nöjen, sängkläder hos umgängesföräldern, leksaker hemma hos umgängesföräldern osv. Det är domstolen väldigt tydlig med i domslut.
    Jaså?
    Varför leksaker? De är väl också barnets och borde få tas med.
  • Anonym
    Men du får ju underhållsstöd för att du har barnet mest och därför lägger ut mer pengar än vad pappan gör. Inte för att du ska försörja barnet när barnet är hos sin pappa. 

Jag pratade med familjerätten angående detta för endast två månader sedan.
    Pappan till mitt barn kallade mig för egoist och menade att jag inte tänkte på barnets bästa eftersom jag ansökt om underhåll.. Han förstod inte att det kostade mer för mig, trots jag (och min make) betalar allt som behövs att betalas för. 

Han påstod att han inte hade råd att ge barnet mat under de fyra nätter/månad som barnet var hos honom. Jag erbjöd mig att skicka med mat.. (Hade jag vetat att exet hade råd att köpa förlovningsring till sig och nya tjejen den månaden, så hade jag aldrig erbjudit mig att köpa mat åt dom!) 

Då sa Familjerätten STOPP! Jag hade ingen skyldighet alls att göra detta och de informerade mig att jag inte var egoistisk och det var jag som tänkte på barnets bästa, eftersom jag ansökt om underhåll.. Det var ju för att barnet skulle ha det bra hos mig, eftersom han bodde hos mig på heltid. 
  • mirre67
    Anonym (%) skrev 2012-03-17 14:00:48 följande:
    Varför är det orimligt att förvänta sig att barnets andra förälder ser till att barnet har ombyten? Menar du att barnet enbart är en gäst hos sin pappa?
    Om mamman har både underhåll och barnbidrag för de gemensamma barnen, är det väl inte orimligt att hon ska se till att handla de kläder och det barnet behöver för de pengarna?
  • SupersurasunkSara

805 765 kr ungefär kostar ett barn upp till 18 års ålder. Om man räknar med att man skiljs när barnet är 2 år så betalar uf totalt 244 416 kr. Bf får betala 716 236 under samma tid.

Anser ni fortfarande att uf inte ska lägga en krona på barnet är det är hos uf?

Jag har kollat på en uträkning Swedbank har gjort, men jag har tagit bort en hel del då de har med en massa orealistiska (enligt mig) saker på sin lista. Hade jag gått helt efter den hade bf betalat totalt: 1 447 080 kr under 16 år.

• SupersurasunkSara

Jag tillägger också att uf har möjligheten att få sin sak prövad hos FK, han eller hon kan begära att Fk räknar ut hur mycket som uf ska betala själv och vad FK ska gå in med om uf har för dålig lön.

• Anonym
    SupersurasunkSara skrev 2012-03-18 22:47:51 följande:
    805 765 kr ungefär kostar ett barn upp till 18 års ålder. Om man räknar med att man skiljs när barnet är 2 år så betalar uf totalt 244 416 kr. Bf får betala 716 236 under samma tid.

Jag har kollat på en uträkning Swedbank har gjort, men jag har tagit bort en hel del då de har med en massa orealistiska (enligt mig) saker på sin lista. Hade jag gått helt efter den hade bf betalat totalt: 1 447 080 kr under 16 år.
    Din uträkning kan ju inte riktigt stämma. Om du menar att barnen ska kosta 805 765 kr tills de är 18 år, antar att du räknar med 16 år då om de skiljas när barnet är 2 år. Jag håller med om att swedbanks uträkning är lite väl tilltagen...

805765-244416 =561 349 som  bf då räknas betala
    bf får ju barnbidraget oxå som blir 201600
    561349-201600=359749 som bf då betalar, hälften av summan du skrev.
  • Tom Araya
    SupersurasunkSara skrev 2012-03-18 22:47:51 följande:

Eh...först står det att barnet kostar 805 765 kr från födseln till 18 år.
    Sedan står det att Uf och Bf betalar 244 416 kr + 716 236 för 16 år. 244 416 + 716 236= 960 652 kr. Jag vill nog ha förklaringen till hur två år färre kunde bli 155 000 dyrare?
Svar på tråden Han anser att han inte ska lägga en enda krona på barnet